16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    vincentvega

externe HD partioneren voor Superduper!

Ik heb op het forum en in de handleiding van Superduper! gelezen dat het noodzakelijk is dat de back up op mijn externe FW HD een aparte partitie gezet wordt. Maar is dat ook nodig voor de andere data?
    Mijn situatie. Ik heb mijn HD opgedeeld in 3 partities:
    systeem+ instellingen
    muziek
    data
    ik wil deze partities alledrie apart backuppen. Ik begrijp dat het nodig is om te kunnen booten dat de systeem backup op een aparte partitie komt te staan. Maar is dat ook nodig voor de 2 andere back up’s? Het liefst laat ik die op 1 partitie staan. Wie heeft hier ervaring mee?

Bijdrager
    Vin

hoe dat ik het zelf heb gedaan vind ik persoonlijk het makkelijkste. je maakt 1 partitie precies even groot als je interne hd. en 1 partie van wat er over is. je kan dan mooi je hele hd backuppen (wat ik overigens niet met super duper maar met deja vu zou doen) en op de andere partitie kan je allerlei bestanden kwijt die niet op je interne hd staan. een soort aparte opslag partitie dus….

Bijdrager
    jeroenimo

Backuppen op 2 partities op een zelfde schijf is natuurlijk een beetje zoals : ik klim in een boom en als veiligheid bind ik een touw aan mezelf vast, het andere eind van het touw bind ik ook maar aan mezelf vast .

Superduper is een machtig mooi programma, (Met een *hele* goede handleiding)

Ik heb een portable en ik doe het zo met superduper:

Ik backup mijn systeem in een sparse image, dit heeft als voordeel dat je geen partities hoeft te hebben omdat je een sparse image (disk image die variabel groot is) gewoon op een groot volmume kan zetten en de rest van de schijfruimte blijft ook nog te gebruiken. Nadeel is je hebt geen bootable harde schijf dus als je systeem crasht moet je vanaf dvd/cd opstarten en dan de backup terug schrijven. Ik doe dus een “Backup all files” ( Smart update, elke keer dat ik backup kijkt SD of er veranderingen zijn) Je kan ook al je User Files backuppen maar dan heb je weer geen bootable systeem.

Tweede optie is je zorgt dat je backup schijf/ of partitie op je externe harde schijf precies zo groot is als je interne harde schijf en je laat superduper je interne harde schijf klonen zodat je ten alle tijden een bootable systeem hebt.

Superduper kan je ook selectief laten backuppen, je kan em door middel van scripts bepaald dingen wel en niet laten backuppen maar daarvoor verwijs ik je toch weer naar de (zeer goede) superduper handleiding.

Bijdrager
    tarun

Je kan slechts één partitie tegelijk selecteren om te backuppen. Het doel wordt geheel overschreven, dus als je drie partities hebt om te backuppen moet je ook drie doelpartities hebben. Overigens kan je ook een schijfkopie maken en die als doel gebruiken.

Bijdrager
    Vin

Jeroenimo zei:

Backuppen op 2 partities op een zelfde schijf is natuurlijk een beetje zoals : ik klim in een boom en als veiligheid bind ik een touw aan mezelf vast, het andere eind van het touw bind ik ook maar aan mezelf vast .

— Je hebt me verkeerd begrepen. Op een externe hd backup je natuurlijk. je backupt maar op één partitie, dat is logisch! de andere partitie gebruik je gewoon als extra opslag ruimte.

Tweede optie is je zorgt dat je backup schijf/ of partitie op je externe harde schijf precies zo groot is als je interne harde schijf en je laat superduper je interne harde schijf klonen zodat je ten alle tijden een bootable systeem hebt.

— Dit bedoel ik dus ook….

Superduper kan je ook selectief laten backuppen, je kan em door middel van scripts bepaald dingen wel en niet laten backuppen maar daarvoor verwijs ik je toch weer naar de (zeer goede) superduper handleiding.

Bijdrager
    vincentvega

Dus als ik het goed begrijp zou ik in mijn geval 3 partities moeten maken.
    1 voor het syteem, 1 voor muziek en 1 voor overige data.
    Ik kan volstaan met 2 partities als ik er voor kies om mijn muziekfiles en andere data handmatig te backuppen (copy-paste); in dat geval kan al mijn data op een gecombineerde partitie.
    Blijft de vraag of de laatste oplossing wel verstandig is.

Bijdrager
    Vin

maar waarom zou je je muziek en data apart willen hebben? staat alles wel gewoon op je interne hd? dan kan je toch een kloon maken. en dan kan je de bestanden die je niet op je interne hd wilt hebben op die extra partitie op je externe hd zetten??!!

Bijdrager
    vincentvega
    ”sic-one”

maar waarom zou je je muziek en data apart willen hebben? staat alles wel gewoon op je interne hd? dan kan je toch een kloon maken. en dan kan je de bestanden die je niet op je interne hd wilt hebben op die extra partitie op je externe hd zetten??!!

Omdat ik op mijn interne HD 3 partities heb. Die kan ik toch niet als 1 geheel klonen?
    Volgens mij moeten die alledrie apart gebackupped worden. in ieder geval met superduper!

Bijdrager
    Vin
    ”vincentvega”
    ”sic-one”

Omdat ik op mijn interne HD 3 partities heb. Die kan ik toch niet als 1 geheel klonen?
    Volgens mij moeten die alledrie apart gebackupped worden. in ieder geval met superduper!

oh ok. ik wist niet dat je interne hd ook meer partities heeft! dan moet je die idd allemaal 1 voor 1 apart backuppen ja… met super duper of met deja vu kan ook…

Bijdrager
    vincentvega

Maar blijft nog de vraag of het nodig is om de muziek te backuppen met superduper of om dat handmatig te doen. per slot van rekening hoeft alleen de systeempartitie bootable te zijn, toch? of vergis ik me daar in?

Bijdrager
    Vin

ja daar heb je gelijk in. alleen bij het systeem zou het noodzakelijk zijn. maar dat neemt niet weg dat het misschien ook wel handig is om het met super duper te doen… tenzij je handmatig handiger vindt natuurlijk.

Bijdrager
    Oppie

Handig hè, partities….?!:P

[size=9:9058ea3093]Sorry, kan het niet laten die zeer open deur in te trappen…[/size:9058ea3093]

Bijdrager
    vincentvega

Toen ik als leek mijn eerste Mac kocht werd me verteld dat het wijs was partiotioneren. Ik zou er best vanaf willen maar ik ben bang dat ik meer verpest dan dat ik er mee opschiet..

Bijdrager
    Oppie

Er zijn er hier al vele topics over volgeschreven, maar de conclusie is m.i. toch altijd weer dat partitioneren op een Mac geen zin heeft, tenzij je een duidelijke omlijnde bedoeling er mee hebt (‘The Man with the Plan’); de manier waarop je met partities op een pc werkt, is iig voor een Mac niet nodig.

Als je dan toch bezig gaat met een backup, etc, is het misschien nu het moment weer lekker terug te gaan naar één ‘relaxte’ partitie…

Bijdrager
    vincentvega

ja maar hoe? zonder data kwijt te raken!

Bijdrager
    Oppie

Slepen van de muziek + data uit betreffende partitie naar de juiste plaats op de systeempartitie?
    Of nieuw OS installeren op de ext HD en dan alle info van belang van de verschillende partities samenvoegen (slepen), en deze met SD overbrengen naar HD nadat je er met Schijfhulpprogramma één partitie van hebt gemaakt?

Ik weet niet hoe jij je partities hebt ingericht en beheert, dus kan ook niet zeggen hoe je het beste de zaak weer kan terugbrengen naar één partitie.
    En als ‘tegenstander’ van partities, ben ik natuurlijk niet zeer goed thuis in het beheer van die onhandige dingen…

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.