6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    paul4826

Externe HD kan niet meer gelezen worden

L.S.,

Sindskort kan ik mijn externe HDD niet meer lezen/schrijven via mijn MBP.
    De specificaties:
    MPB mid-2008, Mac OS X 10.6.7
    HDD Toshiba PX 1394E 3G50 500GB USB 2.0, gekocht in 1e helft 2008, bestaande uit twee partities:
    1 TimeMachine (=mac OS X extended formatted) partitie van 314 GB waarvan 176 available.
    1 ‘Media’ partitie, FAT32 formatted, 185.4 GB waarvan 4.84 beschikbaar.

Bij de laatste poging om een paar bestanden op de media partitie te zetten begon de HD te ‘tikken’, er kwam een hard geluid uit. Sindsdien kan ik alleen op nivea 1 van de Time-machine partitie komen (i.e. de 1e folderlaag lezen), en de media partitie is helemaal niet meer te benaderen via mijn MBP.

Vreemd genoeg hebben we hier ook nog een oude windowscomputer staan waarmee ik wel alles kan lezen.

Heeft iemand enig idee hoe ik de HDD weer kan lezen, en hoe ik dergelijke problemen in de toekomst kan voorkomen?

Bij voorbaat dank,

Paul

Bijdrager
    Koetjesreep

Hard te tikken? Klinkt als een stervende harde schijf. Ik zou sowieso even met Windows (want daar kan je nog wel via inkomen?) een backup maken.

Bijdrager
    macpro

Begrijp je nu ook waarom het geen goed idee is dat je die schijf in twee partities hebt gedeeld en de helft voor TimeMachine hebt gebruikt?
    Tenzij je natuurlijk nog een andere vorm van regelmatige backup hebt toegepast.

Bijdrager
    1984
    macpro op 27 april 2011

Begrijp je nu ook waarom het geen goed idee is dat je die schijf in twee partities hebt gedeeld en de helft voor TimeMachine hebt gebruikt?.

Nee dat begrijp ik niet helemaal,Het zelfde is mij overkomen op een WD schijf zonder twee partities, en die begaf het ook (al zat er 3 jaar? garantie op zodat hij herstelt is door WD)
    http://www.onemorething.nl/community/topic/externe-hd-word-niet-meer-door-de-mac-gelezen
    Maar data op meerdere schijven plaatsen is wel zo verstandig indien deze belangrijk is.

Bijdrager
    macpro

Je gebruikt een schijf zowel om backups te maken als om data op te slaan.
    En daarmee loop je een risico dat je zowel je data als je backups in 1 keer kwijt kan raken.
    Daarom moet je dat soort zaken gewoon scheiden en zorgen dat je aparte schijven hebt voor backup.

Bijdrager
    paul4826

@ Koetjesreep: dat zal ik zeker proberen te doen, al zal het moeite kosten om de HD aan de praat te krijgen.
    @ macpro: Nu blijkt wel dat het inderdaad beter is backups op een andere HD te zetten, maar met dezelfde logica kun je 63 harde schijven aanschaffen (voor video, muziek, documenten, backups, backups van backups…). Bovendien reis ik veel en wil ik geen aparte koffer meenemen voor allerhande electronica.
    Tot nu toe had ik nooit problemen met twee partities.

Enfin, ik probeer te redden wat er te redden valt en in elk geval 1 nieuwe HD te kopen.

Bedankt voor de reacties!

Paul

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.