30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)
  • Q:
    Bijdrager
    Yggdrasil

[Opgelost] Externe HD is niet actief

Hey iedereen,

Op voorhand mijn excuses voor de lange boterham maar ik probeer mijn probleem zo goed mogelijk te schetsen.

Apparatuur: iMac (21,5″, 3,2 Ghz, 4GB – 2010) en OS X 10.8

Mijn OS X 10.8 deed nogal vreemd de laatste twee dagen, veel strandballen, uitloggen resulteerde in een grijs scherm en heropstarten kwam ook op een grijs scherm. Ik dacht, dit is de ideale gelegenheid om eens een clean install te doen. Maar nu komt mijn probleem:

Ik heb een iomega externe harde schijf. Deze vertoonde de laatste tijd heel wat problemen:

– Vanzelf unmounten bij het kijken van een film vanaf de HD
    – Vanzelf unmounten bij het verwerken van een backup van Time Machine
    – Bestanden van 20 mb duurde 25 minuten om ze te kopiëren
    – Time Machine backups duurden 900 u en toen kreeg ik een unmount
    – De NTFS partitie waarop mijn films stonden was ook kaduuk
    – Als ik de schijf echter controleerde (de Mac+ journaled partitie) was hij ‘in orde’
    – In Finder openen duurde 3 minuten voor de bestanden zichtbaar werden
    – Uitwerpen duurde ook een 10-tal minuten

Omdat ik die problemen spuugzat was, heb ik hem geformatteerd. Toch bleef de bestandsoverdracht zo traag. Aangezien mijn Time Machine dus niet werkte en ik mijn Mac wou clean installen heb ik mijn iTunes en schoolmap handmatig op de HD gezet. Na 4 u was alles gekopieerd.

Nu werk ik vanaf een verse installatie van OS X 10.8 maar mijn externe HD komt niet in de Finder.
    Wel komt hij in het Schijfhulpprogramma maar hij is niet actief. Activeren lukt niet “omdat bepaalde bestanden niet gelezen kunnen worden vanaf de bron” “Probeer te herstellen”, maar dan komt er opnieuw een boodschap dat hij niet hersteld kan worden want de data is niet beschikbaar”.

Valt mijn iTunes bibliotheek en mijn Aperture 3 bibliotheek nog te redden? Anders ben ik zo maar eventjes 11 000 liedjes kwijt en ongeveer 5000 foto’s.

Ik had een Time Machine backup van alles maar mijn externe HD was corrupt, enkel formatteren was nog een optie. Een schijfkopie maken met CCC (Carbon Copy Cloner) werkte ook niet. Het programma reageerde niet meer.

Hoofdpunt: Het redden van mijn iTunes en Aperture bibliotheek

Bijlage:

Bijdrager
    poing

Het zou een kabelbreukje kunnen zijn probeer eens een andere kabel tussen je externe schijf en je computer.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb tientallen USB kabels maar dan enkel USB naar USB. Bij mijn HD gaat het om een kabel zoals hier op de foto:

Ik heb de HD even aan de MacBook Pro gehangen, na 10 minuten wordt hij zichtbaar en zelfs actief maar ik kan niets kopiëren. Een bestandje van 200 KB duurt 5 uur en ik kan ‘m ook niet uitwerpen.

Bijdrager
    poing

zo’n kabeltje heb je voor minder dan 5 euro in 2 mtr. Als je een mediamarkt in de buurt hebt kun je er vanavond nog 1 halen om te testen.

succes.

Bijdrager
    SunKeeper

Kabeltje kun je inderdaad proberen.

Met de schijf is duidelijk niets mis, maar ik denk dat de controller in de HD-behuizing het begeven heeft, als ik zo de symptomen lees.

Wat ik zou doen (en als advies geef) is een lege HD-behuizing kopen (ongeveer € 20,-) en de schijf vanuit de probleembehuizing daarin zetten, en dan nogmaals gaan testen.

90% kans dat dat het oplost, vanaf hier gezien lijkt dat de oplossing.:smile:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Om te beginnen was het niet zo handig om op een hd met problemen die bestanden te zetten.

Je kunt de volgende truc proberen om hem (beter) toegankelijk te maken:
    Zet de drive 30 tot 45 min in de diepvries (e.v.t. met een plastic zakje er omheen tegen de condens als je hem er uithaalt) Soms helpt dat als er sprake is van haarscheurtjes in b.v. een printplaat (die sluiten dan door de koude). Ik heb op die manier een complete drive met vergelijkbare symptomen kunnen kopiëren naar een andere drive (inclusief een bestand van 50GB). Je zult dan als het überhaupt helpt deze diepvries truc enkele keren moeten herhalen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik wil gerust achter zo’n kabeltje gaan maar het lijkt me sterk dat het probleem in de kabel zit.

@ SunKeeper…

Hoe doe ik dat onding open? Ik zie nergens schroefjes en ik heb nog twee jaar garantie op die schijf. Kun je zo’n externe behuizing kopen in de MediaMarkt? Ik heb geen zin om een week zonder mijn Aperture en iTunes te zitten als ik zo’n ding online moet bestellen.

@ Hendrik…

Bedankt, ik ga ‘m straks even in de vriezer steken. Hopelijk haalt het iets uit. Vooral mijn foto’s wil ik niet kwijt, het is een database die ik heb opgebouwd sinds 2008…

Alvast bedankt dat jullie de moeite hebben genomen om mijn hele lap door te nemen.

Bijdrager
    poing

In ieder geval succes Nick en ik hoor graag wat het euvel was.

Bijdrager
    Beech

Waarom leg je je probleem niet voor op het Iomega-forum ?
    Nog eentje.

Bijdrager
    Yggdrasil

Omdat het Apple gerelateerd is omdat ik automatisch denk aan One More Thing als ik een probleem met mijn Macs wil oplossen. Jouw draadje gaat trouwens over een NAS-schijf en puur en alleen over Time Machine.:)

Die persoon van iomega komt constant met een SMC – reset opzetten maar dat heb ik al geprobeerd.

Als de tip van de diepvries niets uithaalt ga ik morgen om een kabeltje en anders bel ik morgen naar iomega. Ik heb nog 2 jaar garantie.

Bijdrager
    Yggdrasil

Als ik de Mac opstart om de schijf met Disk Warrior the herstellen blijft het opstartscherm grijs. Ik ga morgen eens langs Switch, misschien kunnen zij mij helpen.

Bijdrager
    poing

wijs besluit Nick gewoon even gaan vragen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Net een tweet gehad van Switch.

Indien mijn HD geformatteerd is in HFS+ kunnen ze normaliter de data recupereren. Heb ik even geluk dat beide partities in HFS+ zijn geformatteerd!

Morgen is dat mijn eerste werk, ik laat het hoe dan ook weten.

Bijdrager
    SunKeeper

Heb je helemaal nergens een backup van die data?

Niet echt zo handig, dat zie je nu. Ik raad je toch echt aan om een tweede schijf toe te voegen en de belangrijkste dingen dubbel te bewaren. Twee schijven tegelijk defect is 99,6% van de tijd niet mogelijk, dus is het nog altijd veel beter dan maar één exemplaar van belangrijke data te hebben.

Bijdrager
    1984
    Niiiiiickk op 07 augustus 2012

Omdat het Apple gerelateerd is omdat ik automatisch denk aan One More Thing als ik een probleem met mijn Macs wil oplossen.

Het probleem met de externe HD herken ik wel een beetje , data die verdween en later weer terug kwam voor korte tijd, die ik gebruikte om te redden wat er te redden was.
    Het probleem zat hem bij de schijf, er zat garantie op, en de schijf is vervangen

Bijdrager
    Yggdrasil

@ SunKeeper… Dat weet ik nu ook. Ik heb 75 procent van mijn muziek op de MacBook Pro staan maar mijn foto’s beheerde ik via de iMac. Van zodra ik foto’s bewerk in Aperture op de MacBook Pro, worden die vanaf ik thuiskom direct op de iMac en zijn Time Machine backup gezet. Als die Time Machine dan corrupt geraakt, tja dan zit ik in een situatie zoals de huidige.

@ 1984… Garantie of niet, ik wil mijn data. Ik betaal nu liever 75 euro voor een data recovery bij een APR maar dat ik mijn foto’s heb, dan dat ik een nieuwe schijf krijg en mijn data voorgoed verloren is. Ik heb al geprobeerd met Disk Warrior en Data Rescue 3 maar beide programma’s geven een error (de schijf is onleesbaar).

Toch geloof ik nog in de schijf, hij pruttelt zoals hij gewoonlijk deed en het blauwe lampje gaat ook.

Bijdrager
    1984
    Niiiiiickk op 07 augustus 2012

@ 1984… Garantie of niet, ik wil mijn data. Ik betaal nu liever 75 euro voor een data recovery bij een APR maar dat ik mijn foto\’s heb, .

Dat werd mij bij de APR waar ik de WD HD had gekocht ook gevraagd of de data nog gered moest worden, maar aangezien ik op momenten dat de schijf het even deed, heb ik zelf de data die niet op andere schijven stond zelf kunnen veilig weten weg te zetten.

Moderator
    Night

Mag ik 1 tip geven voor de toekomst:

Als je belangrijke (onvervangbare) data op je computer (of op een externe disk) hebt, zorg dat je altijd een extra disk (en die dingen kosten echt niets) waarheen je dagelijks een backup draait. Ik heb bv. een 2TB externe schijf waar foto’s, muziek en films opstaan. Daarnaast heb ik een 4TB disk waarop dagelijks een complete backup van zowel mijn interne HD als die 2TB disk wordt gemaakt m.b.v. CCC. Daarnaast maak ik gebruik van Backblaze voor extra zekerheid en om oudere bestanden (in geval van data corruptie of foutjes van mijzelf) terug te kunnen halen.

Bijdrager
    1984

@Night , dat is inderdaad veilig , echter de vraag is waar bevinden die schijven zich, met andere woorden bewaar je belangrijke data ook op een schijf die zich elders bevind, i.v.m. klik

Bijdrager
    Yggdrasil

@ Night… Dankjewel. Alleen ben ik een student van 19 jaar en gezien de prijzen van externe HD’s nu (ik viel bijna achterover) is zoveel aan ruimte gewoon onbetaalbaar voor mij. Voor 1 TB betaal je momenteel minstens 100 euro.

Nuja, van zodra ik geld genoeg heb koop ik extra ruimte. Mijn foto’s zijn onbetaalbaar. Morgen even langs switch en als last resort heb ik een ‘case’ aangemaakt bij iomega zelf, ik mag ‘m ook opsturen naar Amsterdam waar ze hem onder garantie proberen te recupereren.

Bijdrager
    Rob Taal

@Niiiiiickk. Heb ik hier ook eens aan de hand gehad. Gelukkig van alles een back-up, behalve van een paar bestanden.

Wat bij mij geholpen heeft is, een combinatie van MacDrive en TransMac geïnstalleerd om de HD (HFS+) zichtbaar te maken op een Windows 7 laptop. Data was benaderbaar en gelijk gekopieerd naar een andere schijf.

Wat ik raar vind, is dat ik het laatst met 3 verschillende schijven heb gehad, na update naar Mountain Lion!
    Een Samsung USB 2TB, een Maxtor USB 1TB en een G-Drive 2TB FW800. Meeste problemen heb ik met de Samsung , deze un-mount op de meest vreemde momenten. dit had ik al bij Lion.

Na de update naar Mountain Lion (clean install) komt het dus ook ineens voor bij de andere twee schijven dat ze ge-unmount worden! Bij de Maxtor was zelfs één partitie verdwenen, zelfs met Diskwarrior kon er maar ongeveer 10% gevonden worden. HD een dag zonder stroom laten staan, daarna aangesloten en opnieuw OSX opgestart en partitie was weer zichtbaar en alle bestanden benaderbaar.
    Gelijk weer backup gemaakt, twee dagen geen last en toen ineens weer niet zeer traag en uiteindelijk niet benaderbaar.

Met de G-Drive heb ik tot voor kort nog nooit problemen gehad, maar na de update zijn ze één keer ge-unmount.

Omdat het bij 3 verschillende schijven voorkomt, ligt het volgens mij niet bij de schijven en de aansluitingen, maar ergens in de aansturing vanuit OSX.

Hoop dat je alles kan terughalen.
    Succes

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben.
    Als je zoekt op “mountain lion drive unmounting” kom je o.a. dit en dit tegen…

Bijdrager
    Yggdrasil

Inderdaad! Ik heb de problemen eigenlijk vooral gehad onder OS X 10.8! Daarom ook misschien dat mijn OS zo vreemd doet als ik de schijf probeer te lezen (unmounting, Finder die blokkeert).

Ik heb net mijn Boot Camp terug geïnstalleerd na de complete wipe-out van mijn interne HD. Windows 7 Ultimate x64.

Ik probeer ‘m nu even te lezen. Ik heb maar een partitie van 150 GB maar daarop kan ik mijn iTunes en mijn Aperture normaal kwijt.

Ik probeer het nu even en ik laat iets weten.

Ik heb trouwens gemaild naar iomega en ik kan mijn schrijf naar Schiphol, hun NL centrum opsturen en daar krijg ik onder garantie een gratis nazicht en een eventuele recovery aangeboden.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb mijn exteren HD aan mijn Windows 7 partitie gehangen in Boot Camp en de schijven komen meteen in de verkenner. :slant:

Ik kan mijn documenten gewoon slepen naar mijn bureaublad maar vanaf dat de map of het bestand groter is dan 50 mb, dan stopt het kopiëren en blijft hij ‘naar data zoeken’. Ik heb net mijn schooldocumenten kunnen verslepen. De Aperture bibliotheek is 30 GB en die wil niet kopiëren.

Dit geeft toch aan dat de drivers van Mountain Lion voor de externe HD niet goed geïnstalleerd zijn? Da’s echt gek want het is een verse installatie… Ik hoef zelfs geen Macdrive te installeren. Ik kan ze gewoon zien in de verkenner…

Hij lijkt vooral moeite te hebben om de .DS_store bestanden over te zetten.

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb MacDrive geinstalleerd maar als ik klik op ‘repair disks’ dan blijft hij steken bij ‘checking catalog hiërarchy’.

Ik kan ze dus gewoon openen maar niet herstellen en ervan kopiëren lukt ook niet, behalve bij kleine bestanden.

Bijdrager
    Yggdrasil

Bij het heropstarten van Boot Camp merk ik nu dat er heel wat bestanden op de harde schijf staan die er niet opstonden, waaronder .Recyclebin.

Ik ben bezig zoveel mogelijk bestanden te kopiëren. Schooldocumenten heb ik intussen veilig en wel. Maar mijn twee ‘schatten’ nog niet. Misschien heeft Vin toch gelijk en is het toch een probleem met de voeding…

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik heb een half uur aan de telefoon gehangen met iomega NL (schiphol)

– Een data recovery kost 600 euro. Dat mijn schijf nog garantie heeft doet niets terzake zeggen ze en ik werd doorgestuurd van hot naar her. Terwijl op hun site helemaal niets staat over de kosten en dat recuperatie gewoon “free of charge is” om te onderzoeken.

Ik heb mijn HD naar Sw!tch Oostende gebracht en zij hanteren tenminste behoorlijke prijzen (80 euro)
    Als alles goed gaat en hij valt te herstellen, dan heb ik dinsdag mijn data terug.

Ik laat nog iets weten! In ieder geval bedankt allemaal!

Bijdrager
    1984
    Niiiiiickk op 08 augustus 2012

Ik heb mijn HD naar Sw!tch Oostende gebracht en zij hanteren tenminste behoorlijke prijzen (80 euro)
    Als alles goed gaat en hij valt te herstellen, dan heb ik dinsdag mijn data terug.

Dat is is allemaal knap vervellend Niiiiiickk, ik hoop voor jouw ook dat je dinsdag je schijf met data voor €80 terug hebt.
    En niet dat je wederom een vervelende mededeling krijgt zoals : Het stellen van de diagnose in ons laboratorium kost vanaf 79 Euro** zonder enige verdere verplichtingen
    Data recovery prijzen beginnen al vanaf Euro 260,-*.
    bron
    Kortom hopelijk zijn die 80 Euro niet voor het stellen van de diagnose. enfin ik hoop te lezen dat je dinsdag je schijf met data met tevredenheid hebt terug ontvangen.

Bijdrager
    Yggdrasil

Nee, ze hebben mij gegarandeerd dat het standaardtarief van 80,- gehanteerd wordt.

Als de schijf onherstelbaar beschadigd is, hoef ik niets te betalen. Ik ben intussen al een bekende daar (niet enkel met reparaties) en ik hoefde zelfs geen bestekkosten (30,-) te betalen om een ‘case’ op te maken voor een niet-Apple product.

Ik heb gezegd, jullie zijn mijn laatste hoop. 80,- heb ik er voor over. Maar 600,- komop zeg, da’s toch niet normaal?:lol:

Bijdrager
    poing

600 euro das crimineel;)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 38)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.