5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Theo7

externe HD gebruiken op me Imac

Hallo allemaal,

Ik heb een Imac van zo’n 6 a 7 jaar oud.
    Nu is me hd bijna vol en ik heb het vol met programma’s die ik niet weg kan/wil gooien.
    Ik ben dus absoluut geen expert en vraag me dus af of ik een externe HD kan aansluiten en vanaf die externe hd kan gaan werken?
    Ik heb een externe HD die ik als backup ( via timemachine) gebruik, maar wil nu dus een xtern hd kopen om gewoon direkt me software van tekunnen gaan gebruiken.
    Is dat mogelijk en zoja hoe doe ik dat?
    Is er ergens een stap voor stap handleiding online?
    Ik heb gekeken naar de mogelijkheid van een nieuwe intern hd, maar dat is veel duurder met de extra kosten van installatie etc.

Een extra vraag:
    Ik heb gisteren via de telefoon Lion gekocht, mijn imac is namelijk te oud voor mountain Lion.
    Kan ik die nu op mijn nieuw extern hd installeren en daarvan dus gaan werken?
    Dat ik dan dus ahw twee onafhankelijke hd’s heb? En uiteraard het ook op me bestaande hd zet, maar ik wacht nog op Lion, want ze sturen het per post op.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    fatboysmart

Ik zou persoonlijk niet opstarten vanaf je externe harde schijf.
    Je zou eens moeten kijken welke bestanden zoveel ruimte innemen op je huidige interne schijf.
    Heb je veel video bestanden? een grote iTunes bibliotheek? veel iPhoto foto’s?

Als je dat weet, dan kunnen we hier een beter advies geven hoe je het beste een externe HD kunt gaan gebruiken.

Bijdrager
    Theo7

Nee ik heb de foto’s en video’s al verplaatst naar de externe hd.
    Daar was ik zo en zo al toegedwongen omdat me hd echt overvol was.

Is het dan misschien mogelijk om een aantal programma’s naar me externe hd teverplaatsen maar het testarten via me interne hd?
    Is dat uberhaupt mogelijk?

Geblokkeerd
    Bento
    Theo7 op 05 september 2012

Hallo allemaal,

Ik heb een Imac van zo\’n 6 a 7 jaar oud.

Nu is me hd bijna vol en ik heb het vol met programma\’s die ik niet weg kan/wil gooien.

Ik ben dus absoluut geen expert en vraag me dus af of ik een externe HD kan aansluiten en vanaf die externe hd kan gaan werken?

Ik heb een externe HD die ik als backup ( via timemachine) gebruik, maar wil nu dus een xtern hd kopen om gewoon direkt me software van tekunnen gaan gebruiken.

Is dat mogelijk en zoja hoe doe ik dat?

Is er ergens een stap voor stap handleiding online?

Ik heb gekeken naar de mogelijkheid van een nieuwe intern hd, maar dat is veel duurder met de extra kosten van installatie etc.

Een extra vraag:

Ik heb gisteren via de telefoon Lion gekocht, mijn imac is namelijk te oud voor mountain Lion.

Kan ik die nu op mijn nieuw extern hd installeren en daarvan dus gaan werken?

Dat ik dan dus ahw twee onafhankelijke hd\’s heb? En uiteraard het ook op me bestaande hd zet, maar ik wacht nog op Lion, want ze sturen het per post op.

Ik hoop dat mijn vragen een beetje duidelijk zijn.

Alvast bedankt!
    Ik heb ook een extra vraag: is het nou me harddisk of mijn harddisk. Je bent niet echt duidelijk.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Let maar niet op Bento hij kan er niks aan doen.

Eerst even een tweetal praktische vragen voor de TS:
    Wat is je huidige OS (Snow Leopard waarschijnlijk?)
    Waarom wil(de) je perse LIon? Lion mist een aantal dingen (en er zaten vast ook nog bugs in) die in Mountain Lion verbeterd zijn. Maar dat kun je niet draaien dus. Dan zit je met een OS (Lion) dat eigenlijk niet af is omdat dit pas in ML er bij is gekomen. (Daarom zit er ook zo weinig tijd tussen 10.7 en 10.8) De meerwaarde t.o.v. SL is dus gering. (Of je moet het leuk vinden dat er in Lion een heel andere GUI zit qua uiterlijk en dat spaces/exposé op de schop ging…) In ieder geval zou ik Lion dan op een externe drive zetten (met een FW connectie) want je zal toch eerst moeten kijken hoe het draait t.o.v. SL. Je Mac is namelijk een behoorlijk oud model en kan vermoedelijk niet voldoende RAM hebben om Lion op zijn minst net zo snel te laten draaien als b.v. SL.

Wat het vrij maken van je interne schijf betreft: zowel iPhoto als iTunes kunnen hun bibliotheek op een externe schijf hebben. Verplaats dus de complete iPhoto bibliotheek en de complete iTunes map naar de externe en start deze programma’s op terwijl je de alt toets ingedrukt houdt. Je krijgt dan een venster waarin je de andere bibliotheek kunt selecteren die nu dan op je externe staat.

Programma’s kun je beter in de programma map laten staan, zeker degene die ooit met een installer waren geïnstalleerd omdat updaters (of de programma’s zelf) dan wel eens zouden kunnen gaan klagen. Programma’s die simpelweg via ‘drag & drop’ naar de map waren gesleept werken vaak ook vanaf een externe, maar dat zet meestal geen zoden aan de dijk. Het is ook voornamelijk je overige data (doc, afbeeldingen, foto’s en muziek) die veel in beslag neemt. Kijk b.v. eens in je download map of eventuele mappen met torrent downloads als je daar mee bezig bent geweest.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.