21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Externe HD Fat 32/NFTS?

Hey!

Ik heb net de Lacie 250 Gig FW externe HD hij komt geformatteerd als fat 32,
    is er iets wat ik er nog mee moet doen?

Las ergens iets over ‘optimizen voor mac’ maar wat wordt daarmee bedoeld?
    Is het nuttig?

En als ik hem op zowel windows als mac computers wil gebruiken?

Bijdrager
    fistkikker

Op Mac én Windows is alleen Fat32 een serieuze optie. Alleen kunnen bestanden niet groter zijn dan 2 gig. Door Fat32. NTFS en HFS+ kunnen wel (veel) groter, handig voor films enzo, maar HFS+ leest windows niet en NTFS kan je Mac niet schrijven…..

Dus:
    alleen Mac: HFS+ (liefst journaled, dat is veiliger)
    gemengd: fat32, maar dan max. 2 GB per bestand
    alleen windows: NTFS.

Bijdrager
    CMD-Z

Ok helaas wil ik films bewerken dus moet ik voor de mac optie kiezen,

in disk utility, waar moet ik voor kiezen?

Mac osx extended? case sensitive? journaled?

Wat betekent dat?

Bijdrager
    CMD-Z

En wat is verstandig? zero out? 7 keer eroverheen? 35 keer eroverheen?

Bijdrager
    CMD-Z

Trouwens,

Ik kopieer nu een bestand van 40 gig op mijn Fat 32 MS-dos geformatteerde externe HD, en dat gaat prima..hoezo 2 gig max?

Bijdrager
    fistkikker

Probeer straks maar hoe goed dat gaat.:evil:
    FAT32 kan een beperkt aantal blocks op de HD onthouden, vandaar de 2 GB limiet. Als je blocks echt megagroot zijn kan je vast meer dan die 2 GB kwijt. Maar dan neemt een bestandje van een paar bytes ook heel veel ruimte in op schijf. K*t dus. Dan moet je het wel erg nodig hebben.

Journaled houdt een lijstje bij van alle wijzigingen (de details ken ik ook niet, google wel). Als je HD vastloopt, als plotseling de stroom eraf gaat of de verbinding verbroken wordt heb je een kleinere kans op data verlies. En het kost je geen merkbaar prestatie verlies. Wat wil je nog meer.
    Het heet eigenlijk Mac OSX uitgebreid (journaled) ofzo in OSX schijfhulpprogramma. Ongejournaled noemt OSX Schijfhulpprogramma hetzelfde bestandssysteem HFS+, maar dat zijn ze eigenlijk allebei. Je kan bij een HFS+ bestandsysteem het journal ook gewoon aan en uitzetten via de terminal, maar dat terzijde.

En een ‘gewone’ UNIX of linux is hoofdlettergevoelig. Bijvoorbeeld zooi.txt is dus een ander bestand dan Zooi.txt of zooi.tXt. OSX is standaard niet hoofdlettergevoelig, maar dat kan je om UNIX-compatibiliteitsredenen wel aanzetten. Niet nodig, behalve als je een reden hebt om het aan te zetten. Als je niet weet wat het is, lijkt aanzetten van hoofdlettergevoeligheid me niet nodig…

Zero-out is niet nodig. Niet één keer. Dat is alleen handig als je vertrouwelijke data te overschrijven hebt. En dat lijkt me niet bij een nieuwe schijf.

Bijdrager
    CMD-Z

Dankjewel dude,

Ben al een stuk verder, alleen dat eerste met die blocks snap ik niet precies,
    alhoewel ik je op je woord geloof.

Misschien wil je het nog even uitleggen,

en anders, wordt het dus HFS+ journaled,
    en mocht ik hem dan op een windows willen gebruiken, macdrive? of is er een ander manier.

Bijdrager
    stf

maximale bestandsgrootte bij FAT32 is 4 GB, FAT16 heeft 2GB.
    http://en.wikipedia.org/wiki/FAT32

Bijdrager
    Almerrrrr

Gebruik zelf op windows macdrive voor mijn fw schijf en dit gaat prima.
    grote bestanden opslaan is voor mij ook wel een must.

Bijdrager
    CMD-Z

Juist, ik wil het allemaal wel geloven,

Maar ik heb net een file van 60 gig op mn Fat 32 HD gezet, een imovie project,
    en het werkt prima…

Wat is nou het probleem?

Bijdrager
    fistkikker

de wikipedia link gaat uit van hard disk sectors van 512 bytes, die 32 KB clusters opleveren en een maximale bestandgrootte. Die sector en cluster grootte kan je instellen bij ’t formateren. Als je dus grotere sectors instelt, waardoor de clusters groter worden, kan je grotere bestanden kwijt.

Een sector/cluster is de kleinste ruimte op een HD die apart te benaderen is. Zie het als een afzonderlijk terug te vinden vakje in een kast. In een FAT 32 directory staat dan bijvoorbeeld dat bestand x te vinden is in cluster X, Yde sector. Het aantal verwijzingen in een directory is beperkt, dus een bestand kan niet meer dan een bepaald aantal clusters beslaan, maar beslaat er minimaal 1. De 2 GB limiet gaat uit van een sectorgrootte van 512 B. Als je sectoren echter 1024 B groot zijn kan je dus max 4 GB per bestand kwijt en als je sectoren 10 KB zijn dus max. 40 GB. Maar dan neemt ieder bestand minimaal 640 KB in op je harde schijf. Of een veelvoud daarvan. En dat is weer niet efficiënt.

(ik haalde sectors, clusters en blocks door elkaar, sorry, windows is weer even geleden)

Bijdrager
    CMD-Z

Ok Im learning here.

Dat betekent dus dat als ik net een bestand van 60 gig er op heb gegooid en het werkt,
    dat elk bestand,ook een bestand van 1kb, meer dan 640 kb zou beslaan op mn externe HD?
    niet efficient zou dat zijn.

Maar ik kopieer net een bestand van 20 kb naar de HD en dat blijft gewoon 20 kb..

I feel stupid,

maar wat mis ik hier?

Bijdrager
    fistkikker

Je bestand blijft 20 KB, maar de ruimte die het op de schijf inneemt kan veel groter zijn. Zie het als een kast met hele grote vakken. Je kan in een vak een dik pak papier kwijt, maar ook een paar velletjes. Finder noemt die paar velletjes, maar ondertussen bezetten die wel een heel vak.

Bijdrager
    CMD-Z

Well, Ok thanks, weer een hoop geleerd op een woensdag avond.

Im off to bed.

Morgen weer om 08.30 Poli.

Welterusten

Bijdrager
    mlelieveld

Misschien dat iemand mij kan helpen. Ik ben een ontzettende leek op het MAC gebied, maar ben wel heel erg blij met mijn iBook G3. Perfect apparaat, veel beter dan Windows! :lol:

Maar nu komen de baby vraagjes en probleempjes waar ik nu ik nu uit mijn vertrouwde omgeving geen antwoord meer op heb. Dus als je me wil helpen graag heel duidelijk zijn. :roll:

Ik heb al jaren een externe HD ik las hier boven al dat je met formataties staat te kijken, en helaas ik heb pech, want de mijn is NTFS geformateerd ben ik ondertussen al achter, maar vrienden van mij kunnen met hun mac wel gewoon communiceren met een externe HD die NTFS is geformateerd, NTFS is namelijk gewoon veel beter dan FAT32.

Ik gebruik OS X 10.2.8 kan dat er mee te maken hebben? Aangezien hun allemaal OS X 10.4.6 hebben? Zo ja, is dit verholpen met OS X 10.3 want die krijg ik binnenkort, of ontkom ik er niet aan en moet ik mijn HD formateren en het maar raar vinden dat hun het wel kunnen.

PLEASE HELP! :mrgreen:

Bijdrager
    mlelieveld

Dit vond ik net nog ergens op internet. Kan iemand daar misschien meer over vertellen want dit is denk ik wel een deel van de puzzel die ik probeer te maken. :lol:

GEZOCHT IEMAND MET VEEL ERVARING

http://tweakers.net/nieuws/23839

Of heeft dit er niks mee te maken!?

Bijdrager
    1234
    ”fistkikker”

Probeer straks maar hoe goed dat gaat.:evil:
    FAT32 kan een beperkt aantal blocks op de HD onthouden, vandaar de 2 GB limiet. Als je blocks echt megagroot zijn kan je vast meer dan die 2 GB kwijt. Maar dan neemt een bestandje van een paar bytes ook heel veel ruimte in op schijf. K*t dus. Dan moet je het wel erg nodig hebben.

Wat zijn dan mijn opties bij het willen kopeieren van een bestand van 16 Gb op een mac formatted schijf?? comprimeren van de film is geen optie, omdat ik dan geen bewerkbare Backup meer heb.

Anyone??

Moderator
    unSOUND

Op een Mac formatted schijf is er geen limiet, daar kan dat bestand van 16 GB gewoon op…

Moderator
    unSOUND
    ”mlelieveld”

vrienden van mij kunnen met hun mac wel gewoon communiceren met een externe HD die NTFS is geformateerd, NTFS is namelijk gewoon veel beter dan FAT32. Ik gebruik OS X 10.2.8 kan dat er mee te maken hebben?

Vanaf OS X 10.3.4 ( geloof ik ) kan een een Mac een NTFS partitie lezen, maar er niet naar schrijven.

Bijdrager
    1234
    ”unSOUND”

Op een Mac formatted schijf is er geen limiet, daar kan dat bestand van 16 GB gewoon op…

Oke, dat is vreemd. ik krijg elke keer een foutmelding.

Dan ga ik wel van via Mac naar andere externe schijf, dus welllicht is dat het probleem..

Bijdrager
    CaDoc
    ”OscarRoberto”

Juist, ik wil het allemaal wel geloven, Maar ik heb net een file van 60 gig op mn Fat 32 HD gezet, een imovie project,
    en het werkt prima…

Een iMovie project is eigenlijk een folder met daarin alle clips, geluidsfragmenten e.d.. Mac OSX doet het voorkomen dat het één bestand is, maar dat is een iMovie project dus eigenlijk niet…

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.