30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:
    Bijdrager
    chocolate

Externe HD en mogelijkheden?

Hoi,

Ben van plan te switchen naar een ibookje, maar de schijven die erin zitten hebben amper 4200rpm. Heb ik voordeel als ik een externe harde schijf met firewire gebruik voor bestanden en muziek op te pompten? Is er een snelheidswinst dan? Welke zijn doorgaans heel goede externe harde schijven?

Tnx

Bijdrager
    Darkgnome

Goede vraag :)

Bijdrager
    Elmo1608

Met muziek zou je waarschijnlijk geen verschil merken aangezien het maar een kleine dataflow is. Bij videobewerking enz. is het verschil echter wel merkbaar. Over merken: volgens mij worden er nog amper slechte schijven gemaakt, ikzelf ben nog altijd tevreden over Freecom en Lacie

Bijdrager
    SeaTrue

ik zou lacie zeker niet meer nemen. Al veel slechte ervaring mee.

Bijdrager
    chocolate

Ik hoorde onlangs dat als je gaat photoshoppen op een ibook het beter is een externe disk te nemen en die als schrijfdisk te nemen, zodat je de zelfde snelheid van een normale schijf haalt. Wie zegt het mij

Bijdrager
    chatsmit

Harddisken zijn eigenlijk altijd slecht, omdat ze nog mechanisch zijn, er beweegt een hoop en er is sprake van verslijting.
    Je zult voornamelijk versnelling merken wanneer OSX op de externe harddisk staat. Wat ook scheelt is om videobewerking en audiobewerking vanaf zulke externe schijven uit te voeren, aangezien hier sprake is van lezen en schrijven van grote bestanden. Grote spellen spelen vanaf een externe harddisk scheelt ook wat laadtijd.

Als je je iBook wilt versnellen kun je het beste de interne harddisk vervangen door een 5400 of 7200 toeren schijfje met veel cash en een lage response tijd. Daarbij natuurlijk genoeg geheugen plaatsen, anders gebruikt OSX al snel de harddisk als werkgeheugen (ipv RAM) waardoor je systeem erg traag gaat reageren.

Wat betreft merk externe harddisk. Vraag bij een aantal computerwinkels welke type losse harddisk momenteel het minst teruggebracht wordt. Koop daar een externe behuizing met USB2 en Firewire bij voor een paar tientjes en je bent klaar voor een betere prijs dan kant en klare setjes.

Bijdrager
    chocolate

Ja dat was ook mijn vraag over dat ram gedoe, waar werkt osx nu eigelijk mee? het ram of de cpu ? Het klinkt als een stomme vraag maar denk eerder het ram.

Bijdrager
    MacBeer

OSX zuipt RAM… hoe meer jij hebt des te gemakkelijker loopt alles. Ook kun je meer programma’s open hebben zonder dat je verlies in snelheid gaat merken.

Ik heb zelf een externe LaCie schijf. Deze werkt nog altijd zonder problemen. Maar er zijn meerdere mensen die een LaCie hebben die wél problemen heeft. Dit probleem zou liggen aan een brakke connector achterin.
    Ik heb mijn hele MP3 collectie op die schijf staan en gebruik het als backup. Werkt prima via de FireWire.

Bijdrager
    Freek.

Ram, processor, HD, schijfruimte, noem maar op. Alles bij elkaar is van invloed op de snelheid. Samenstellen van een configuratie is erg afhankelijk van het gebruik.
    Wat wil je doen, waar gebruik je het voor? Als iTunes jukebox zal het allemaal niet veel uitmaken. Mocht je een grote muziekbieb hebben dan kan de schijfruimte parten gaan spelen. Verder mailen, webben, brieven schrijven en eenvoudige fotobewerking is ook geen probleem.
    Wil je vet Photoshoppen of videobewerking doen, dan komt processorkracht, veel geheugen en een eventuele extra scratchdisk goed van pas.
    Dus wat wil je? Behalve eindeloos twijfelen over de aankoop van een systeempje…

Bijdrager
    CaDoc
    ”chatsmit”

Wat betreft merk externe harddisk. Vraag bij een aantal computerwinkels welke type losse harddisk momenteel het minst teruggebracht wordt. Koop daar een externe behuizing met USB2 en Firewire bij voor een paar tientjes en je bent klaar voor een betere prijs dan kant en klare setjes.

Heb zelf een vijftal externe schijven en door schade en schande wijs geworden (ik gebruik inmiddels 2 al helemaal niet meer).

Let er bij het uitkiezen van een externe behuizing wel op hetvolgende:

A) Kijk of de schijf niet te heet wordt bij het gebruik. Mijn twee zelfbouw-HD’s met een eigen ingebouwde harddisk worden echt gloeiend heet en ik durf ze eigenlijk niet met goed fatsoen meer gewoon aan te laten staan.

B) In theorie zijn USB 2 (AKA “hi-speed USB”) HDD’s ongeveer even snel als dezelfde schijven via Firewire maar ik merk in de praktijk dat Firewire sneller is.

C) Kijk uit voor de budget Prolific-chipset in de externe HDD of enclosure. Heb heel erg veel last gehad van kernel panics en heb veel tijd besteed aan het zoeken naar de oorzaak, dit bleek een externe HDD met een Prolific chipset te zijn. Op verschillende fora zijn ook anderen te vinden die er veel problemen mee hebben gehad. Een goede chipset is de Oxford chipset – hiermee schijnen nooit problemen te zijn en met de twee LaCie harddisks (LaCie gebruikt de Oxford chipset) heb ik nooit één probleem gehad – deze blijven ook nog eens lekker koel. Ook Maxtor schijnt de Oxford chipset te gebruiken.

Om geen problemen meer te krijgen kies ik zelf alleen nog maar voor kant-en-klare externe harde schijven van LaCie of Maxtor.

Succes!

Bijdrager
    chocolate

Ha freek een scratch disk wat is dat precies ? Is dat de schijf die wordt gebruikt door het “zware” programma? Meestal een snelle schijf zeker? En een gig en half ram voldoende ? In windows volstond een gig en daar was ram minder goed verdeeld en beheerd.

Bijdrager
    MacBeer

Sommige programma’s laden veel data in het RAM-geheugen. Dat is namelijk erg snel geheugen. Maar als dat RAM op is dan gaan programma’s ruimte op je harde schijf simuleren als RAM geheugen. Dit proces vertraagd wat maar het loopt vrij goed tegenwoordig.
    Dit noemt men ‘spoolen’. Photoshop die heeft dat altijd al gedaan en volgens mij doet OSX dat nu ook.

De schijf die jij aanwijst waar het systeem van mag snoepen is de scratch-disk. Nu kan je als je meerdere HD’s hebt een andere schijf aanwijzen. En stel dat de ene schijf vol is dan schakelt het systeem over naar een andere schijf. Maar dat komt in de praktijk niet veel voor hoor.

Bijdrager
    chocolate

Dus stel de ibook heeft een disk van 4200rpm en ik koppel een externe hd aan als ik wil fotosoepen (zwaarste prog dat ik draai :x) en dat is mn scratshdisk dan? En kan iemand me uitleggen wat

Wired
    Inactive
    Active
    Free

bij memory in iStat wil zeggen? Vooral dat wired

Bijdrager
    Freek.

Pssst, VROUW_:

”Freek.”

Wat wil je doen, waar gebruik je het voor?

In simpele bewoordingen: scratchdisk houd in dat je je extra HD gebruikt om data weg te zetten als je RAM-geheugen te kort gaat komen. Is in de voorkeuren van Photoshop in te stellen bij ‘Insteekmodules en Werkschijven’. Je wijst hier een 2e (of 3e en 4e) werkschijf aan.
    Let wel, dit is alleen nodig als je te weinig RAM hebt, een extra schijf hebt en/of een beetje heftig Photoshopt.

[edit] Beer was me al voor[/edit]

BTW: heb je nou een iBook en die G5 er al uit gelazerd? Doe het dan niet hè als je een beetje wil Photoshoppen. Heb ik pas een paar keer aangegeven…

Bijdrager
    chocolate

Die is er nog niet uit:)

Bijdrager
    MacBeer

Mooi. Want die G5 veegt de vloer aan met de iBook, zeker met Photoshop.

Bijdrager
    Freek.

Precies. Hou dan gerust op met al dat getwijfel. Pimp desnoods de G5 met een extra interne HD, wat RAM en een externe FW schijf.
    Al weet ik nog steeds niet hoe heftig je die Mac de hoeken van de kamer laat zien…

Bijdrager
    chocolate

Maar kzou een externe hdd aanschaffen zowieso, miss voor een extra laptop, die kegelen ze je op tweedehands toch voor een paar honderd euro naar je kop

Bijdrager
    MacBeer

Een externe HD moet je zeker voor rond de 120 euro moeten hebben. Dat is het probleem niet. En die schijf kun je zowel met de laptop als op de G5 gebruiken.

Bijdrager
    chocolate

Nu nog het firewire usb verhaatlje, ik heb nog nooit iets met firewire gehad buiten mn iPod maar uit gewoonte hangt die aan de usb. Maar is firewire nu sneller op grote hoeveelheden ?

Inactief
    Anoniem
    ”FRAU_”

Nu nog het firewire usb verhaatlje, ik heb nog nooit iets met firewire gehad buiten mn iPod maar uit gewoonte hangt die aan de usb. Maar is firewire nu sneller op grote hoeveelheden ?

Alleen FireWire 800 is sneller dan USB 2.0..

Bijdrager
    rastabob
    ”chatsmit”

Als je je iBook wilt versnellen kun je het beste de interne harddisk vervangen door een 5400 of 7200 toeren schijfje met veel cash en een lage response tijd. Daarbij natuurlijk genoeg geheugen plaatsen, anders gebruikt OSX al snel de harddisk als werkgeheugen (ipv RAM) waardoor je systeem erg traag gaat reageren.

Goed idee, maar volgens mij bestaan er geen 7200 rpm schijven voor laptops, hoe vreemd dit ook moge klinken…

Bijdrager
    Freek.

Hier: een LaCie triple-interface 300GB. Nieuw voor € 185,=.

En nou niet gaan zeuren allemaal dat die LaCie’s niet oké zijn. Ik heb er sinds een dikke 2 jaar op het werk 4 van 250GB en 1 van 160GB. Nooit problemen mee gehad. Niet mee lopen leuren, daarvoor moet je een mobiele ext HD hebben. Je ook niet laten verleiden door het ‘PorscheDesign’ maar gewoon de degelijke D2 behuizing nemen.

FW is overigens zeker sneller. FW 800 helemaal. Op een iBook zit dacht ik geen FW800, alleen FW400. Op de G5 dan weer wel.
    Daarnaast kun je op een PowerMac of iBook vanaf een FW HD booten als je je systeem daar op backup’ed.

Ach wat een gedoe. Al die vraagjes die je hebt zijn allemaal al een paar keer beantwoord op MacOSX.nl… Ik zou zeggen: probeer ook de zoekfunctie eens.

Bijdrager
    rastabob

zeker, die Porche design is een goedkoop zilvergespoten plastic kastje, d2’s zijn prachtige metalen kasten.

Oh en mocht je nog twijfelen tussen usb en Firewire? altijd Firewire nemen, ookal roept iedereen dat usb2 sneller is… Lees hier bijv maar eens

Bijdrager
    bommels

Met een iBook is USB helemaal niet sneller dan firewire.

Ik kwoot mezelf nog maar es:
    Quote:

Ik heb een externe schijf (hitachi, 160GB, 7200rpm, 8MB cache) die FW400 en USB2.0 aan kan. Ik heb Xbench gerund met het Apple Mac filesystem (JFS+) en Unix filesystem (UFS) op mijn iBook 933, 640MB, met processor op highest performance:

Firewire + JFS: 62
    Firewire + UFS: 56
    USB 2 + JFS: 28.3
    USB 2 + UFS: 27.1

Zoals je ziet is firewire meer dan 2x zo snel

Bijdrager
    Zeikhoff
    ”diotav”

technisch gezien wel ja…
    In de praktijk zou ik altijd FW gebruiken. Ik heb de ervaring dat FW400 op een Apple sneller herkend wordt, toegankelijk is en bestanden overzet dan usb 2.0 (op een pc niet btw).
    Heb het met verschillende schijven geprobeerd op verschillende macs. Ook op m’n Intel Mini is FW400 sneller dan de 480 van usb 2.0.

M.b.t. externe HD kan ik het niet vaak genoeg zeggen: als je ‘m sporadisch gebruikt (backups, weinig gebruikte bestanden): pak wat je wilt.
    Als je’m standaard gebruikt op je systeem: pak er eentje met koeling… Ben zelf erg tevreden over de iomega minimax (incl. fw en usb hub, nu met korting bij Apple store).

Bijdrager
    CaDoc
    ”Zeikhoff”
    ”diotav”

technisch gezien wel ja…
    In de praktijk zou ik altijd FW gebruiken. Ik heb de ervaring dat FW400 op een Apple sneller herkend wordt, toegankelijk is en bestanden overzet dan usb 2.0 (op een pc niet btw).

Helemaal mee eens! Heb 5 externe HDD’s en de Firewire HDD werkt vooral met videobewerking echt een stuk sneller dan de USB-2 HDD’s (allemaal vergelijkbare 7200 rpm devices). Voor alleen backup is een USB2 best te doen, maar als je er echt mee gaat werken – Firewire.

Bijdrager
    chatsmit
    ”rastabob”

Goed idee, maar volgens mij bestaan er geen 7200 rpm schijven voor laptops, hoe vreemd dit ook moge klinken…

Dat klinkt inderdaad vreemd :wink:

Bijdrager
    rastabob

heh gaaf, ze bestaan ondertussen!
    Vorig jaar kreeg ik nog te horen dat ik geen 7200 rpm schijf voor een powerbookje kon krijgen.

Zo te zien ze zijn nog wel zeldzaam, ze maken natuurlijk veel hitte, en daar heb je al genoeg van in een macbook! Kan d’r soms mijn vingers aan branden

Bijdrager
    Barabas2005

Er zit er een in mijn MacBook Pro (100GB 7200rpm) en dat werkt heerlijk soepeltjes. De warmte ontwikkeling valt mee. Ook hoor je het schijfje amper, in tegenstelling tot sommige 5400rpm schijfjes die ik in mijn oude (Windows) notebooks had.

Op Macjes is FW400 inderdaad sneller dan USB2. Dit in tegenstellig tot Windows computers, waarbij USB2 toch de show steelt. FW800 is echter weer een stuk sneller en ik heb mijn LaCie (1TB) er op aangesloten. Dat werkt lekker vlotjes;) .

Ik ben de laatste tijd ook aan het experimenteren met FreeNAS. Ik heb een Gigabit netwerk kaartje in een oude kast gestopt en er wat oude drives bij gedaan. FreeNAS is in sterke ontwikkeling, maar het werkt heerlijk vlotjes in mijn netwerk. Je kunt het zo in een Apple netwerkje plaatsen (natuurlijk ook in een Windows netwerk). Mijn XBoxje haalt er nu ook z’n media vandaan. Als je al een simpel oud pc kastje in huis hebt dan is dit waarschijnlijk de goedkoopste externe opslag methode die je maar kunt bedenken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.