23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    OReason

Externe HD-case + 200gb HD

Hey,

Ik wil een externe externe HD-case kopen en een losse Harde Schijf. Ik wil graag een 200gb-HD een een HD-case met firewire (heb geen usb2.0 en usb1.1 is traag).
    Waar moet ik allemaal op letten bij ’t aanschaffen van dit soort hardware? Ik heb namelijk ’t een en ander gelezen over PATA, SATA, etc.. ik weet niet wat ik nu precies moet hebben. Ik weet ook niet of veel er verschil is tussen de verschillende firewire-HD-cases.

Ik wil de HD voornamelijk gebruiken voor alledaags gebruik + photosho/3d-modelling maar in de toekomst misschien ook video editting. Daarnaast zal ik een deel gebruiken om 1 op 1 kopieen te maken van m’n interne HD.

Ik zat zelf te denken aan de Serial ATA harde schijven / Maxtor DiamondMax 10, 200GB (7200rpm, SATA, 8MB, NCQ). Voor de externe HD-case kan ik misschien zoiets halen maar dat lijkt me wat duur.

Iemand ideetjes?

Bijdrager
    Fabio

zelf ben ik ook een tijdje op zoek geweest. resultaat was dat ik toch maar een maxtor onetouch II heb gekocht :mrgreen:

die prijzen die ik zag zien er toch wel uit zoals ik ze veel tegenkwam hoor, als je goedkoper gaat (als je het al vindt) zal de kwaliteit ook minder zijn.

ik heb me wel eens laten vertellen dat de kwaliteit van de omzetting belangrijk is, dat is volgens mij de ‘oxford bridge’. google maar eens en je vindt vast van alles en nog wat!

kijk maar eens bij deze specs bijvoorbeeld: http://www.zipstorage.com/megebox3usb2.html

die casing ziet er best mooi uit (vond ik tenminste :lol: ) maar ik heb er veel negatieve verhalen over gehoord. met andere woorden, google er lustig op los en kijk vooral naar negatieve ervaringen op fora! succes :)

edit: sorry, dat was een usb 2.0 uitvoering, er is echter ook een firewire-versie: http://tekgems.com/Products/et-12653-cse-blu-mgb35u2fw-n.htm

Bijdrager
    Fabio

*kuch*

misschien even dit draadje bij de ‘buren’ volgen? http://macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=13&topic=918&start=0

:mrgreen:

Bijdrager
    bommels

Ik weet niet de precieze specs van SATA, maar de schijf achter de interface zal niet veel sneller zijn als bij “gewoon” PATA. Zoals phobia al opmerkt moet de firewire->IDE chip de snelheid ook aankunnen. En dan is er ook nog eens de beperking aan de kant van de computer: waar moet de data vandaan komen? Het lijkt me dat bij FW400 de disksnelheid etc. minder de bottleneck is dan de FW snelheid zelf. Bij FW800 is dit misschien anders.

Ikzelf heb een externe disk met FW400 en USB2.0 aansluiting. Gekocht bij http://www.alternate.nl, waar ze ook zowel de schijf als de behuizing los verkopen. De behuizing is OK: eigen voeding, eigen koeling, en van aluminium. Niet lelijk, en de disk+behuizing incl. montage was niet duur. De disk is een 7200rpm 8MB hitachi, ook prima.

Ik weet niet of je ivm de toekomst FW800 nodig hebt voor videobewerking bijvoorbeeld? Dan wordt de keuze al een stuk kleiner (en duurder…)

suc6, grtz bart

Bijdrager
    OReason
    ”phobia”

zelf ben ik ook een tijdje op zoek geweest. resultaat was dat ik toch maar een maxtor onetouch II heb gekocht :mrgreen:

Ziet er idd leuk uit, maar ik vind t toch vrij prijzig.. als je een losse HD + losse case koopt ben je goedkoper uit. (weet alleen idd niet of de cases dan van goede kwaliteit zijn).

”phobia”

*kuch*

misschien even dit draadje bij de ‘buren’ volgen? http://macfreak.nl/cgi-bin/forums/topic.cgi?forum=13&topic=918&start=0

:mrgreen:

Bedankt voor de tip.. zal t even door lezen:)

”bommels”

Ikzelf heb een externe disk met FW400 en USB2.0 aansluiting. Gekocht bij http://www.alternate.nl, waar ze ook zowel de schijf als de behuizing los verkopen. De behuizing is OK: eigen voeding, eigen koeling, en van aluminium. Niet lelijk, en de disk+behuizing incl. montage was niet duur. De disk is een 7200rpm 8MB hitachi, ook prima.

”bommels”

ten welke behuizing je hebt?

”bommels”

Ik weet niet of je ivm de toekomst FW800 nodig hebt voor videobewerking bijvoorbeeld? Dan wordt de keuze al een stuk kleiner (en duurder…)

Ben nog student, maar lijkt me wel leuk om af en toe wat videobewerking te proberen… ben echter niet bereid daar extra voor te betalen :p.

Bedankt voor ’t meedenken trouwens, phobia en bommels:)

Bijdrager
    macpro

Let op!
    Je wilt een SATA schijf kopen en die in een IDE kastje stoppen. Dat gaat dus niet werken.
    Wil je voor de SATA schijf gaan, dan moet je ook een kastje kopen waar SATA schijven in kunnen.
    Maar volgens mij zijn die er nog niet in combinatie met een FireWire aansluiting.
    Dus kun je beter voor een IDE schijf gaan in combinatie met een IDE/FireWire kastje.

Kijk echter goed naar de prijzen, want tegenwoordig kun je beter een kant en klare oplossing kopen. De prijsverschillen zijn volgens mij niet meer zo groot en dan weet je in ieder geval zeker dat je iets hebt dat compleet is en werkt.

Bijdrager
    bommels

Ik heb even voor de grap gekeken, en wat ik heb gevonden is:
    – SATA is een protocol, de schijven zijn in feite hetzelfde
    – Er zijn externe SATA kastjes, waar een PATA schijf in past.
    – SATA is snel, tot 150 MB/s (is dus 1200Mb/s!)

Wat ik niet heb gevonden is een SATA schijf in een externe behuizing, misschien bestaan die idd nog niet.

Àls je een SATA aansluiting hebt, is een 300GB IDE PATA schijf in een externe SATA behuizing (highpoint rocket mate 1100 bijv.) een niet zo dure en wel heel snelle oplossing! Heb je geen SATA dan zou ik gewoon een FW disk kopen. Als je die disk dan ook nog op windows dozen wilt gebruiken kun je beter een FW + USB behuizing kopen.

Okee, succes, grtz bart

Bijdrager
    OReason

Ik denk dat ik deze ga halen. Iemand anders had ook een externe firewire+usb case gekocht bij Computerland en die heeft ook SATA ondersteuning. Ik weet niet 100% of dat die is, maar dat is de enige die firewire+usb op de site dus ik weet denk dat dat ‘m is.

Van de week Computerland maar even opbellen :). Vraag ik gelijk t echte merk en kan ik naar wat reacties zoeken op internet.

Als ik m haal, dan haal ik er denk ik ook gelijk een Maxtor 200 GB 8MB 7200r SATA.

Bijdrager
    bommels

Dat ziet er netjes uit, zeker de prijs.

Het lijkt me sterk (en nonsens) dat deze externe case SATA ondersteunt. SATA kan in één keer van moederboard naar schijf over maximaal een meter, daar hoeft geen FireWire of USB tussen, want die maken het alleen maar langzaam.
    Ik zou een goedkope PATA IDE schijf in een FW+USB behuizing prakken, de beperking is toch de FW of USB verbinding. Je hebt niets aan een dure bloedjesnelle SATA schijf die aan een tragere interface hangt.

Maar OK, als het voor die prijs kan, waarom niet. Succes! bart

Bijdrager
    Klokhuis

Nou, dan zou ik toch voor een paar tientjes meer een leuke LaCie halen, dan heb je firewire 400, firewire 800 en USB 2.0

Bijdrager
    OReason

60 euro duurder ongeveer.

En wat krijg je voor die 60 euro extra?
    * firewire800
    * mooier design
    * stiller?
    * je weet 100% zeker dat t een goed merk is

Ik weet t niet hoor, ik heb geen firewire800 ondersteuning dus ik moet t toch met firewire400 doen.. design maakt me niet zo heel veel uit, m’n eMac maakt toch al wat herrie dus wat herrie erbij maakt niet zo uit :p..

moet alleen nog even reacties op die case vinden waar ik t over had, dan pas weet ik of t echt een goed merk is..

zal LaCie nog even in mn achter hoofd houden.. haal ik misschien een FW400 van LaCie.. voor 180 euro alles in een en geen problemen (maar die heeft weer geen usb2.0 ondersteuning).. – hmm.. moeilijk:p

Bijdrager
    macpro
    ”OReason”

* je weet 100% zeker dat t een goed merk is

Dan zoek op dit forum maar eens naar de ervaringen met LaCie.
    Veel problemen met schijven die spontaan niets meer doen.
    Voor mij voldoende reden om LaCie links te laten liggen.

Bijdrager
    Fabio

bedenk wel dat mensen over het algemeen minder spontaan hun goede ervaringen online zetten in tegenstelling tot hun klachten etc.:)

Bijdrager
    Elyakim

Hey nu we toch bezig zijn…

Ik moet volgend jaar een laptop kopen voor mijn studie (ID in Enschede)
    Ik denk aan een Powerbook. Kan ik dan een externe HD (met FW 800) gebruiken om van te booten?
    Of is dat niet sneller dan de huidige 5400 rpm Schijfjes?
    Ik wil dan sowieso het liefst een 12 inch versie. Die heeft nu nog geen FW 800, (ik hoop dan wel)
    Maar als je FW 400 gebruikt, heb je dan (nog steeds) die snelheidswinst?

Thnx Elyakim

Bijdrager
    Klokhuis
    ”OReason”

60 euro duurder ongeveer.

Neu, die LaCie heb je wel voor 199 dacht ik. Dus het scheelt maar iets van 45 Euro

Bijdrager
    OReason

losse HD is 100 euro, HD-case is 40 euro, samen is 140 euro:)
    scheelt dus 60 euro:p

Bijdrager
    Klokhuis

Da’s flauw, die schijf die je eerder noemde was €115 ;)

Bijdrager
    bommels

@Elyakim: mijn externe 7200rpm 8MB cache schijf is voelbaar sneller dan de interne 4200 rpm schijf van mijn iBook. Zeker als je FW800 hebt lijkt me dat ook wel opgaan voor een powerbook.

Of het ook handig is weet ik zo net nog niet. Er zullen altijd verschillen ontstaan tussen de interne en externe schijf tijdens het werken; dan ben je dus wel iedere keer weer tijd kwijt aan het synchroniseren…

grtz

Bijdrager
    snorder

ik ben van plan om binnenkort zo’n externe lacie ding te halen, weet iemand hoe het zit met de betrouwbaarheid en de garantieduur?

:wink:

Moderator
    unSOUND

Tja, betrouwbaarheid blijft een persoonlijke mening.
    Mijn LaCie’s hebben het altijd goed gedaan.
    ( zelfs na een val van mijn bureau bleven ze werken… )

Maar je hoort ook verhalen over slecht gesoldeerde aansluitingen.
    Daar heb ikzelf en vele anderen dan weer nooit iets van gemerkt.
    Het blijft ook een beetje afvragen hoeveel units er zijn verkocht,
    en hoeveel zo’n probleem hadden.

Moderator
    unSOUND

En gelijk nog een vraagje: Wie weet waar ik deze jongen kan kopen ?

Ik wil de schijven uit mijn LaCie’s hier in doen… staat erg geil bij mijn G5.

http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_800plus

Bijdrager
    Elyakim

@Bommels
    Ja je hebt daar wel gelijk in, ik zal dan wel ff kijken wat het makkelijkste werkt.
    Maar blijf wel hopen op FW 800 in 12 inch PBs
    Elyakim

Bijdrager
    xrayman

is dit de link die je zoekt?

http://www.sww.nl/index.cfm?fuseaction=order.selectedproduct&prd_id=-810451383&CFID=5923&CFTOKEN=94395433

”unSOUND”

En gelijk nog een vraagje: Wie weet waar ik deze jongen kan kopen ?

Ik wil de schijven uit mijn LaCie’s hier in doen… staat erg geil bij mijn G5.

http://www.macpower.com.tw/products/hdd3/pleiades/pd_800plus

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.