12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    djordie

Externe HD

Hallo,

Kan een externe HD zoals Lacie door meerdere computers gebruikt worden?
    B.V. een backup van een PB maken en later op dezelfde schijf een backup van een Windows machine erop zetten?

Theo

Bijdrager
    passenger

Ja hoor, zolang je de originele formattering niet wijzigt. Hoewel het eventueel niet dom hoeft te zijn de schijf in 2 partities te verdelen, dan raken ze niet door mekaar heen.

Bijdrager
    Aardbeihoofd

Geen probleem. Bij het instellen van je harde schijf (hulpprogramma’s – schijfhulpprogramma) moet je het volume van de schijf indelen als een MS-DOS bestandssysteem. Dan kunnen zoal je Mac als je Windows PC de schijf lezen & bekijken. Ik gebruik mijn WIndows-PC vooral als Backup toestel waar ik mijn externe HD aanhang. Deze HD 250 GB heeft slechts één partitie en dat werkt voor mij het best.

Wat mag je niet doen: in Windows de schijf formatteren als NTFS of in OSX de schijf indelen als Mac OS uitgebreid

Bijdrager
    MacThijn

je kunt hem ook via netwerk gebruiken as je dat een beetje snel voor elkaar hebt
    dan sluit je die externe hd op 1 computer aan en dan zoek je met de andere computer in het netwerk naar de externe hd en dan ben je klaar…

Bijdrager
    Sachin

Dat kan als je FAT32 als formaat gebruikt. Deze indeling is perfect leesbaar/beschrijfbaar voor Mac/Win/Linux.

Externe schrijven zijn standaard FAT32. Dus als je er niets aan veranderd hebt zou het moeten gaan:)

Bijdrager
    Sabina

Hoi:)

Ik heb een externe harde schijf om backups op te maken.
    Het is een LaCie 500GB, in het boekje staat fat32, maar dat zegt mij niks:P

Wat ik nu wil doen, is de schijf in 2 partities indelen, en dan 1 voor de mac en 1 voor windows.
    [size=9:5a2d0e32b6](Ja ik weet het, superfout, maar op school werken we ook met pc dus daar wil ik ook graag backups van mn werk maken.)[/size:5a2d0e32b6]

Nou is mijn vraag dus, hoe doe ik dit? Een vriend van me zei me dat dit kan maar hoe weet hij niet..
    Wie kan me vertellen hoe ik dit moet doen? Het liefst stap voor stap haha:P

Alvast hartelijk dank! :)

Bijdrager
    jensw

Eerst zorgen dat je een complete kopie van de inhoud van die externe schijf op een andere schijf hebt staan. Anders ben je na dit verhaaltje alles kwijt. Dan start je disk utility (schijfhulpprogramma) en klik je daar je externe schijf aan. Onder het tabblad partition zie je een schematische weergave van je schijf. Daarboven staat “volume scheme”. Daar kun je ook kiezen uit 1, 2 of meerdere partities. De grootte kun je ook instellen. Daarna klik je op de knop “partition” en hij doet z’n werk.

Ohja ook nog even instellen (meer rechts in het scherm) welke partitie fat32 moet worden en welke macos

Bijdrager
    Sabina

Bedankt jensw! En de schijf is leeg dus dat is geen probleem:)

Bijdrager
    Sachin

Krijg je zoveel GB geformateerd in FAT32? Meestal heb je boven de 200GB een speciaal programma nodig.

Vroeger heb ik nog een 250GB harde schijf gehad in één partitie in FAT32. Toen er iets misliep had ik speciale Windows software nodig om zoveel GB te kunnen formateren. In Mac OS X ging dat niet en ook niet met de gekende Windows software zoals Partition Magic.

Bijdrager
    ottovds

en hoe moet ik mijn HD formateren als ik hem only on mac gebruik? wat is het beste?

Bijdrager
    jeroenimo

Schijfhulp/Diskutility

Bijdrager
    thewongandonly

Of je kunt MacDrive gebruiken: http://www.mediafour.com/products/macdrive6, zeer handig.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.