18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    CMD-Z

Externe hardeschijf

Hey allemaal!

Zoals velen van jullie waarschijnlijk ook hebben is mijn harde schijf van mn intel imac bijna vol;
    ik wil graag een externe harde schijf aanschaffen maar heb hier weinig ervaring mee:

– Zijn alle externe hardeschijven compatible met mac?
    – Welke is de beste denken jullie?

cheers

Bijdrager
    JWB

– zolang de aansluitingen ok zijn (firewire/USB) en je de schijven naar smaak kan formateren: ja!
    – Ik heb 2x Lacie HD 250GB (F. Porsche-design). Is nu bij MediaMarkt weer in de aanbieding: €119

Bijdrager
    Deskman

Ik zou beginnen de boel eens op te schonen. Wat heb je er dan op staan dat je in een paar weken een hele HD vol hebt laten lopen??

Een schoongehouden HD is ook een stuk vlotter. Vooral sATA schijnt er last van te hebben steeds trager te worden naarmate de boel volloopt. Vandaar de opmerking.

Firewire is nog steeds een betere standaard dan USB voor externe harddisks.

Bijdrager
    Rini

Heb zelf altijd maxtor schijven met firewire behuizing. Nooit problemen.
    Echter heb ik zelf ondervonden, hoe meer ruimte je gaat krijgen hoe nonchalanter je ermee omgaat.
    Had op een gegeven ogenblik alles 3 dubbel. De laatste tijd doe ik alles op een dvd’tje zetten. Heb een mooie folder structuur aangebracht. Zodra ik aan de 4 gb zit dan gooi ik het op dvd. Je houd het mooi opgeruimd. En je gaat dan pas merken dat je helemaal nie zoveel terrabytes nodig hebt aan harde schijven.;)

Bijdrager
    sultankat

als je usb 2.0 hebt is usb geen probleem, anders beslist kiezen voor firewire-aansluiting ivm de overdrachtssnelheid.
    De LaCie 250 GB is inderdaad een prima ding en zowel met usb als firewire leverbaar (bij mijn weten moet je wel kiezen bij aankoop)

Bijdrager
    Joffry
    ”JWB”

- zolang de aansluitingen ok zijn (firewire/USB) en je de schijven naar smaak kan formateren: ja!
    – Ik heb 2x Lacie HD 250GB (F. Porsche-design). Is nu bij MediaMarkt weer in de aanbieding: €119

Is dit de prijs voor FireWire ? (ivm booten)

Bijdrager
    Dick de Roos

Is die Posche-design stil? Dus niet voorzien van een ventilator of een andere lawaaimaker?
    De Maxtor en de d2 van LaCie zijn ventilatorloos voor zover ik weet.
    En dat stille is voor mij wel een belangrijk item.

Bijdrager
    ijsbanaan

Dat is al weer het zoveelste topic over externe HD’s, heb zelf net een behuizing gekocht van conceptronic firewire en usb 2.0 ziet er zeer klein en strak uit. En komt meerdere malen goed uit de test.

http://www.conceptronic.nl/site/DesktopDefault.aspx?tabindex=1&tabid=200&Cat=30&grp=3050&ar=195&Prod_ID=73&Prod=CHD3FWU

Veel succes ermee

Bijdrager
    qjb

Om even in te haken op de Grap’n’Go FireWire + USB behuizing van Conceptronic. Ik heb er twee gekocht om een RAID mirror te maken. Maar wat blijkt tot mijn stomme verbazing, beide kastjes hebben hetzelfde ID!!
    Normaal heeft ieder Firewire apparaat een uniek ID zodat ze uit elkaar te houden zijn, een soort MAC adres zoals je dat kent van ethernetkaarten. De twee kastjes zijn nu niet tegelijk op 1 computer te gebruiken (er is een oplossing door een extra PCI kaart te gebruiken maar zoiets past niet in een iMac).

Verder gaan de harddisks niet slapen in de behuizingenen en stoppen de drives ook niet met draaien als je ze unmount. In de krappe fan-loze behuizing betekent dit vrijwel zeker een snelle dood voor de harddisk. Zoeken op PL-3507, de chipset in de kastjes levert tot slot ook niet al te positieve resultaten op.

Bijdrager
    appeltje-e

Wat is het verschil in overdrachtssnelheid tussen USB 2.0 en Firewire 400? Ik zie die LaCie 250 GB bij de MediaMarkt wel zitten, maar stel dat ze alleen de USB 2.0-versie hebben… Ik sluit ‘m aan op mijn PowerMac G5.

Bijdrager
    appeltje-e

Ik zie net de poll van gisteren…
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=74394&highlight=firewire+usb

Firewire is toch duidelijk wel aan te raden, ook i.v.m. gebruik als opstartschijf.

Bijdrager
    JWB
    ”macdijk”

Wat is het verschil in overdrachtssnelheid tussen USB 2.0 en Firewire 400? Ik zie die LaCie 250 GB bij de MediaMarkt wel zitten, maar stel dat ze alleen de USB 2.0-versie hebben… Ik sluit ‘m aan op mijn PowerMac G5.

Yep, alleen USB 2.0. Je kan hem dus niet als boot-disc gebruiken. Qua snelheid is het geen enkel probleem. Ik speel al mijn muziek af vanaf de LaCie HD en dit levert geen enkel probleem, ook het zoeken en scrollen naar tracks gaat ook op mijn Power Mac G4 (400mhz) zonder problemen.

En horen doe je hem niet overdadig, alleen bij het benaderen van de HD, hoor je hem soms snorren. Maar dat doet elke harde schijf.

Bijdrager
    smpl8
    ”JWB”

- zolang de aansluitingen ok zijn (firewire/USB) en je de schijven naar smaak kan formateren: ja!

heb er net ook 1 opgehaald.. en ben er iig het eerste uurtje al wel tevreden mee!:)

Bijdrager
    Mr.Mtfk

Yo peeps.

Ik heb een berg gezeik gehad met een LaCie 160gig Firewire porsche HD op meerdere G4’s met X.3.9. Het beestje mountte niet meer wat ik ook probeerde. En geloof me ik heb alles geprobeerd.
    Uiteindelijk heb ik hem aan een *kuch* W2K bak gehangen waar die na veel denken mountte. Daarop heb ik hem uitgebreid geformateerd. Pas toen mountte OSX hem weer.

Waar het op neer kwam is dat de LaCie schijfjes vanuit de doos FAT geformateerd zijn. En dat FAT na verloop van tijd gebruikersconflicten kan veroorzaken.
    Dus als je de LaCie alleen op de mac wil gebruiken is het niet onverstandig om het ding voor gebruik te formateren naar “Mac OS Uitgebreid”.

Andanks deze deuk in mijn vertrauwen ben ik wel nog van plan morgen een 250gig bij de mediamarkt te halen. (Als ze er nog zijn)

Bijdrager
    Freek.
    ”Mr.Mtfk”

Dus als je de LaCie alleen op de mac wil gebruiken is het niet onverstandig om het ding voor gebruik te formateren naar “Mac OS Uitgebreid”.

Da’s toch het eerste wat je doet als je zo’n schijf voor het eerst aan je systeem hangt?

Bijdrager
    Gees
    ”Dick

Is die Posche-design stil? Dus niet voorzien van een ventilator of een andere lawaaimaker?
    De Maxtor en de d2 van LaCie zijn ventilatorloos voor zover ik weet.
    En dat stille is voor mij wel een belangrijk item.

Erg Stil!!!!

Bijdrager
    Mr.Mtfk
    ”FreekMac”
    ”Mr.Mtfk”

Da’s toch het eerste wat je doet als je zo’n schijf voor het eerst aan je systeem hangt?

[Trial and error]

Ja

[/Trial and error]

Wil iedereen zijn hand opsteken die dit niet doet?

Bijdrager
    Hanhart
    ”Mr.Mtfk”
    ”FreekMac”
    ”Mr.Mtfk”

[Trial and error]

Ja

[/Trial and error]

Wil iedereen zijn hand opsteken die dit niet doet?

Niet slaan :D
    Heb vandaag m’n Externe HD aangesloten en hij werd meteen herkend. Ik ben dan maar aan de slag gegaan. Heb ik iets verkeerd gedaan?

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.