11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    timbeatles

Externe harde schijf werkt niet op windows

Hoi,

Ik heb al een paar jaar een externe harde schijf en gebruikte hem eigenlijk alleen maar op mijn oude Macbook Pro. Maar nu wil ik graag bestanden overbrengen op een Windows. Enige probleem: windows ziet hem niet. Ik heb het al op drie computers geprobeerd, en ze merken dat hij (de HD) er is, maar kunnen hem niet openen ofzo.
    Iemand enig idee hoe is dit kan oplossen?

Mvg,

Timothy Bland

Bijdrager
    Soulshaker

staat die in het mac formaat ? Is namelijk niet leesbaar onder Windows.
    Als je een schijf wil gebruiken onder osx en windows kan je best fat32 en exfat gebruiken.

Nu in dit geval kan je ook nog macdrive gebruiken . Die software is betalend , maar er is een gratis trial die je een paar dagen kan gebruiken.

http://www.mediafour.com/products/macdrive

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Grote kans dat de schijf is geformatteerd in het HFS Plus (Mac OS Extended) bestandssysteem, en dat leest Windows niet.
    Je hebt twee opties:
    1) Herformatteren naar NTFS, met compleet bestandsverlies en een schrijfprobleem in OS X, of
    2) Een soort van ‘extensie’ voor Windows vinden die lezen en schrijven naar HFS Plus-schijven ondersteunt, zoals bijvoorbeeld MacDrive of HFSExplorer.

Ik zou zelf voor het tweede gaan;)

Bijdrager
    Rickje

Ik zou de opties: delen via het netwerk en/of gebruik maken van een USB stickje ook niet vergeten.

Vaak is een USB stick prima voor simpel doeleinde om snel data over te zetten.

Bijdrager
    computer space

Voor cross-platform kun je het beste ExFAT formateren, en niet in NTFS.

Bijdrager
    coppess

Ik zou voor Paragon gaan. http://www.paragon-software.com/nl/home/hfs-windows/features.html
    Deze software zorgt ervoor dat de schijven lees- en schrijfbaar zijn, native via windows verkenner. Je zal dus geen verschil merken tussen je windows- en macvolumes. Werkt uitstekend.

Voor de Mac heb je van Paragon NTFS leessoftware:

Paragon Mini Bundle: NTFS volumes lezen en schrijven onder OS X

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Opties als herformatteren of Paragon aanschaffen lijken me alleen van toepassing als je dit probleem (veel) vaker verwacht te hebben. Gaat het je er vooral om dat je nú een paar bestanden over moet zetten maar voorzie je niet dat dat in de toekomst ook nodig gaat zijn, pak dan gewoon een USB-stick, SD-kaartje, of iets dergelijks dat in allebei de computers kan, of deel de schijf zoals gezegd via het netwerk — dat laatste zou mijn eerste keuze zijn, want het scheelt vaak een hele hoop moeite.

Bijdrager
    Fietsbel

Wat een zware adviezen, Timothy moet z’n schijf backuppen op z’n Mac, en dan herformatteren met Disk Utility/Schijfhulp in FAT (voor oudere computers) of ExFAT (nieuwere), dat werkt probleemloos op Mac en Windows. als hij die andere opties al nodig zou hebben, zou hij ook weten waarom en een andere vraag stellen. Ik heb mijn ‘mobiele’ externe harde schijf altijd in FAT staan om op alle WindowsPCs/Macs toegang te hebben.
    Zonder bijkomende software leest Mac OS (6,7,8,9, OSX) al die formaten zonder problemen, Windows leest alleen z’n eigen formaat – de beperking zit dus aan de Windows-kant.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

„Moet”? Wat Timothy moet doen is afwegen wat de beste optie gaat zijn in zijn specifieke geval:)

Zelf vind ik FAT of ExFAT bijvoorbeeld alleen een optie als de schijf vooral gebruikt gaat worden voor bestandsuitwisseling met Windows; als hij voornamelijk voor eigen gebruik aan een Mac is, zou ik aanraden om hem gewoon lekker als Mac OS Uitgebreid geformatteerd te laten, omdat je dan bijvoorbeeld dingen als bestandspermissies kunt gebruiken, en Spotlight schijnt ook problemen te hebben met ExFAT.

Bijdrager
    Fietsbel

Hij wil bestanden overbrengen op een Windows pc, schrijft ie zelf, dus hij heeft niets aan het Apple file system. De eerste reactie is al de oplossing, maar we hebben de vragensteller nog niet teruggezien ;).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

En hij schrijft ook dat de schijf tot nu toe „eigenlijk alleen maar op [zijn] oude Macbook Pro” gebruikt werd. Wil hij vooral dat blijven doen, dan is formatteren wellicht niet de beste oplossing, is wat ik probeer te zeggen …

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.