11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    ejvanhal

externe harde schijf per abuis geformatteerd met i mac

Goedemiddag, ik heb per abuis een externe harde schijf geformatteerd met de schrijfhulp van mijn i-mac, kan ik de gegevens op een of andere manier weer terug krijgen?

mvg EJ

Bijdrager
    klonic

Het hangt er vanaf hoe je dat hebt gedaan. Er zijn bij formatteren opties om de schijf echt te wissen (alle bits op 0 zetten) Dit kost behoorlijk wat tijd. Wissen is normaal gesproken aantekenen dat iets overschreven mag worden. Bij formatteren wordt er direct het een en ander gewijzigd. Waarschijnlijk ben je sowieso een deel kwijt maar het meeste zal wel terug kunnen komen.

1 Youtube uitleg mbv OSX Hier staat dat dit programma niet goed is en je beter 2 kan proberen:
    2, kost wel $99
    3 persoonlijk denk ik dat dit dan het best is, het is gratis en heeft goede recensies
    4 Windows software

Ik heb geen ervaring met deze software (of dit probleem), ik weet dus niet wat de gevolgen zijn. Googelen op ‘format recovery’ of iets dergelijks moet je verder helpen als de links niet goed (genoeg) zijn. Ik heb mijn data in 2 voud, ik heb dus een gecodeerde backup van mijn externe HDD (met films, muziek, foto’s e.d.) + een gecodeerde TM backup bij iemand anders liggen. Als mijn huis afbrand en ik het overleef is mijn data dus veilig. In geval van een brand of inbraak+diefstal heb je natuurlijk niets aan datarecovery een backup dient dus meer dan een redding bij computerproblemen.

Bijdrager
    SunKeeper

Geen backup van de schijf?..:cry:

Bijdrager
    computer space

Waarom krijgen we nog geen backuples op de middelbare school? Zo debiel wordt je van dit soort vragen.

Vergeet het. Zuip een fles Whiskey leeg en doe het vanaf morgen wel goed.

Is het too big too fail? Betaal gewoon 500€ en laat het professioneel doen.

Inactief
    Anoniem

Misschien was de externe schijf wel zijn back-up. Moet je nu ook nog een back-up van de back-up maken?

Bijdrager
    Verwijder

Nee, als je per ongeluk je backup wist dan kan je gewoon opnieuw backuppen. Een backup is (als het goed is) een kopie, niet de enige plek waar iets staat.

Bijdrager
    SunKeeper

@wil51: Als de schijf alleen een backup was had dit topic nooit bestaan, want dan kopieer je het allemaal opnieuw vanaf het origineel en ga je niet proberen gewiste data terug te halen.

Data opzij zetten is geen backup mensen. Als je je open cabrio auto niet nat wilt laten regenen en je zet hem in de schuur zodat je met droge stoelen weg kan rijden heb je evengoed een probleem als het dak van de schuur instort, geen backupauto namelijk. Als je die wel buiten had staan had je alleen de stoelen droog hoeven maken i.p.v. het dak van de schuur eraf halen, en de stoelen repareren en droogmaken.

Misschien een wat complex voorbeeld, maar zo’n idee krijg ik dan bij deze situatie.:)

Bijdrager
    Ethiron

Inderdaad niet zo’n handig voorbeeld..

Veel mensen denken dat een externe schijf een backup is omdat ze denken: ‘als de computer stuk gaat heb ik mijn bestanden nog, want ze staan niet op de dan kapotte computer.’

Zij hebben vaak niet genoeg kennis van een computer om te beseffen welk onderdeel er dan overleden is, en ook niet om te begrijpen dat een exterme schijf ook kapot kan gaan.

Je kan het ook zien:

Als jij voor de zekerheid je huissleutel ook aan de buren geeft voor het geval je die van jou kwijt raakt, dan moet je wel een KOPIE van je sleutel aan hen geven, want als je je originele eigen sleutel geeft kun je er zelf niet meer in!

Inactief
    Anoniem

Ik heb mijn Time Machine back-up op een externe HD staan. Die kan je toch per ongeluk wissen? Dat kan bij de Topic starter gebeurd zijn.

Bijdrager
    mackerjack

het is de juiste manier om een time machine backup op een andere (externe) HD te maken, wil51,
    maar als je die per ongeluk wist dan maak je gewoon een nieuwe time machine backup van je orgineel.

Bijdrager
    klonic
    sunkeeper

Als je je open cabrio auto niet nat wilt laten regenen en je zet hem in de schuur zodat je met droge stoelen weg kan rijden heb je evengoed een probleem als het dak van de schuur instort, geen backupauto namelijk. Als je die wel buiten had staan had je alleen de stoelen droog hoeven maken i.p.v. het dak van de schuur eraf halen, en de stoelen repareren en droogmaken.
    Misschien een wat complex voorbeeld, maar zo’n idee krijg ik dan bij deze situatie.

Dat is echt de meest vage vergelijking ooit (ok dit jaar). :-p Als je open cabrio buiten laat staan en en precies daar ontploft een bermbom dan was die veiliger geweest in de golfplaat garage, 10 meter van de bom.:D

ejvanhal heeft geen backup gemaakt. Dat is niet slim, maar het kan gebeuren. Voor iedereen geldt dat er een moment is om iets te leren, zo ook voor ejvanhal. Inwrijven dat het niet slim is is niet echt waar hij op zit te wachten, hij zal het zelf nu ook wel weten. In plaats hiervan kunnen jullie hem ook proberen te helpen.

Om de voorbeelden voort te zetten. Ik ga ook niet aan de familie van een net overleden kankerpatiënt vertellen dat ze hadden moeten bestralen. Dat had ik van te voren moeten zeggen of anders een gepaste tijd na het overlijden. Niet direct erna. Dan ben je gewoon zout in de wond aan het strooien.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.