5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    juliea

Externe harde schijf niet zichtbaar

Deze morgen gaf ik mijn externe harde schijf aan een vriendin omdat ze bestanden wou kopiëren. Ze heeft een MacbookPro. Mijn externe harde schijf is verdeeld in een Windows en een Mac partitie. Op haar Macbook zag je enkel de Windows partitie.
    Gisterenavond deed mijn externe harde schijf het nog perfect, ik kon beide partities zien en gebruiken. Omdat ik het vreemd vond dat ze maar 1 partitie kon zien, stak ik hem in in mijn Macbook. Ik zag helemaal niets meer verschijnen. Niet in de finder, niet op het bureaublad en niet in het schijfhulpprogramma. Dan hebben we hem ingestoken in de Macbook van een vriend. Hier hetzelfde: beide partities nergens zichtbaar.

Kan iemand mij helpen? Er stonden nog enkele belangrijke bestanden op.

Het is een Lacie Little Disk Hi-Speed USB 2.0. Ik heb deze enkele maanden geleden al binnengedaan voor een nieuwe behuizing, het kabeltje was namelijk kapot. Nu heb ik een Icidu-behuizing

Als ik de schijf aansluit op mijn Windows pc kan ik wel aan de Windowspartitie. Ik ben deze bestanden dan ook al aan het kopiëren naar mijn vaste pc. Ik heb ook al geprobeerd met een ander kabeltje, maar dit lost het probleem niet op.

Bijdrager
    juliea

Ohja, als ik de schijf insteek, brandt het lichtje wel en maakt het geluid (zoals ie altijd doet).

Bijdrager
    Precisieman

Beste Juliea,

Wanneer ik het verhaal dus goed begrijp is de harde schijf van de LaCie in een Icidu-behuizing geplaatst. In dat geval spreken we dus over een totaal ander product, want een nieuw kastje betekent ook andere elektronica. Het is overduidelijk dat de MacBooks ruzie hebben met deze nieuwe behuizing, maar er is een grote kans dat de HD verder in orde is, dus wellicht helpt het overzetten van de schijf in een ander, passend kastje.

Voor een PC maakt het allemaal niet zoveel uit; die ziet keurig z’n eigen partitie en negeert (uiteraard) die voor de Mac. Maar de combinatie van uiterst kieskeurige Apple-computers (met de nog altijd matige USB-ondersteuning) en een extern kastje dat niet de juiste elektronica heeft is en blijft een gok.

Een Apple-computer verwacht te kunnen communiceren met een randapparaat dat voorzien is van een Oxford-chipset. Deze interface-bouwstenen zorgen voor het omzetten van de (S-)ATA-bus van de schijf in USB- en/of FireWire-protocollen voor de aansluiting(en) achterop het kastje. Helaas wordt er op grote schaal bespaard op de elektronica van dergelijke apparatuur, maar wanneer een Mac van een externe schijf kan opstarten, dan is dat meestal een teken dat het met de communicatie wel goed zit.

Zomaar een nieuwe externe schijfeenheid aanschaffen is dus niet aan te raden, want wil men betrouwbaarheid dan rest eigenlijk alleen de schaarse en duurdere optie met de vereiste elektronica (de aanwezigheid van een Oxford-chipset wordt overigens altijd vermeld). Ieder ander product bergt het risico voor nieuwe problemen, maar wanneer u niet in zee wilt gaan met bijvoorbeeld OWC (alleen import vanuit de USA) of het prijzige G-Technology dan kan in veel gevallen Iomega uitkomst bieden. USB werkt prima met PC’s, maar kies in combinatie met de Mac voor een schijf die daarnaast voorzien is van het veel beter ondersteunde FireWire 800 en vergeet merken als LaCie en Western Digital, want daar zijn inmiddels al genoeg klaagzangen over geschreven, ook in dit forum.

Met vriendelijke groeten,
    Robbert

Bijdrager
    juliea

Bedankt voor uw reactie.

Ik heb op mijn Windows pc Macdrive geïnstalleerd. Ik heb mijn bestanden zo naar mijn pc kunnen kopiëren. Nadat ik dit gedaan had, probeerde ik nog eens met mijn Mac. Plots werkte wel weer alles.

Bijdrager
    juliea

Ik heb nu een G-Drive mobile van 500GB (mijn vader gebruikt mijn oude externe harde schijf). Deze werkte heel goed, totdat ik een upgrade deed naar Snow Leopard (ik had eerst Leopard).
    Alles leek goed te gaan, maar wanneer ik Time Machine activeerde, kreeg ik telkens de melding dat de kopie mislukt was, omdat de schijf verwijderd werd. Dit heb ik echter niet gedaan.
    Enkele dagen later verscheen mijn G-Drive niet meer op mijn bureaublad (soms wel nog in het schijfhulpprogramma, soms niet). Wanneer ik deze uittrok en er weer terug in stak of wanneer ik mijn Macbook herstartte, verscheen deze wel weer. Maar nu verschijnt enkel de partitie met MS-DOS (FAT32) structuur nog, de partitie met de Mac OS uitgebreid (journaled) enkel nog in het schijfhulpprogramma. Het lukt mij niet om deze te herstellen en een schijfkopie lukt ook niet. Ik krijg ofwel de melding dat ik de schijf onjuist verwijderd heb, ofwel dat de schijf in gebruik is. Ook krijg ik zolang de schijf aangesloten is op mijn Macbook, constant de melding dat ik deze niet goed verwijder.

Kan iemand mij helpen mijn bestanden nog terug te krijgen? Of is het om zeep?
    Macdrive heeft dit keer niet geholpen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.