15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    luke93

Externe harde schijf Mac/Windows

Hallo,

Ik heb een externe harde schijf gekocht van LG van 500 GB.
    Ik wil nu graag 250 GB gebruiken voor mijn Macbook en 250 voor mijn Windows PC maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

Zou iemand mij kunnen helpen?
    Alvast bedankt!!

Bijdrager
    Ni3l55

Open eerst het programma Schrijfhulpprogamma
    selecteer de gewenste schrijf en ga naar partioneren

selecteer 2 partites bij partitie indeling en voer aan de rechter kant hoe veel ruimte de schijven moeten worden
    selecteer wel bij de partite de structuur MS DOS zodat je op Windows en Mac OS de schijf kan gebruiken.

Bijdrager
    jesper211232

waarom niet gewoon exFAT dan kan je de 500GB gebruiken voor mac en windows

Bijdrager
    Hansi2124
    luke93 op 08 september 2012

maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.

[mod name=Hansi2124 url=/profiel/hansi2124]Het begint bij je topic in het juiste subforum te plaatsen. Subforum One More Thing is dat niet. Dat dient alleen gebruikt te worden voor topics welke gaan over deze site, de podcast of app van OMT. Je hebt het over een externe schijf. Dat is dus Randapparatuur. Hoewel het ook onder OS X geplaatst had kunnen worden, omdat je met Schijfhulpprogramma de partities moet maken.[/mod]

Bijdrager
    luke93

Te gek! Bedankt!
    Het is gelukt.

Wel 1 raar ding. Ik heb ook nog een andere externe harde schijf (die had iemand anders voor me verdeeld in mac/pc) en bij die krijg ik als ik hem in mn PC doe, echt alleen die map voor de PC te zien en niet die van Mac.
    Maar bij deze krijg ik ze allebei te zien, hoe kan mijn computer trouwens sowieso weten welke voor Mac of PC is want ik heb dat natuurlijk alleen maar in een titeltje aangegeven.

Bijdrager
    luke93

jesper211232 5 minuten geleden #
    waarom niet gewoon exFAT dan kan je de 500GB gebruiken voor mac en windows

Wat bedoel je daar mee? Wat houdt exFAT in?

Bijdrager
    Hansi2124
    Bijdrager
    iPodzz

Als je Windows Vista of nieuwer hebt zou ik exFAT gebruiken, want anders kunnen er alleen bestanden van iets groter dan 4 GB op.
    Dus als je er een .ISO op wilt van bijv. een spel gaat dat niet, want die zijn vaker al groter dan 4 GB.
    Het is 4 GB en nog iets, precies weet ik niet.

Bijdrager
    Beech

ExFat werkt ook op Windows XP, je hebt alleen een update nodig, Google maar even.

Bijdrager
    Maverick9898

Of NTFS for Mac nemen. Dat is sowieso erg relaxed om te hebben.

Bijdrager
    luke93

Ik heb die NTFS gedownload op mijn Mac en had dus eerst gewoon 1 partitie gedaan met als instelling van die harde schijf exFat, dan kon ik dus wel op mijn Mac bestanden groter dan 4 GB erop zetten.
    Alleen dan herkent mijn Windows computer de hele schijf weer niet..

Is het ook mogelijk dat ik gewoon (in 1 of 2 partities) bestanden groter dan 4 GB erop kan zetten die zowel op een mac als op een pc gelezen kunnen worden?

sorry voor al mijn vragen maar ik heb er niet zoveel verstand van!
    bedankt voor de reacties iig alvast!

Bijdrager
    computer space

Ik zou ook NTSF formateren. ExFat is een soort hobby+ versie van het zeer verouderde FAT, terwijl NTFS gewoon een moderne bestandssysteem is net als HFS+.
    Ook kun je je Windows machine voorzien van MacDrive, dat werkt ook super. Dan kun je de schijf gewoon HFS+ formateren en alle mac voordelen gebruiken.

Bijdrager
    Soulshaker

Ik raad Exfat aan.
    Dan moet je geen beroep doen op plugins , die niet 100% feilloos zijn .
    Daarbij lijkt Exfat al helemaal niet op het verouderde Fat32 en is zeker betrouwbaarder dan die plugin die je voor ntfs nodig hebt.

Native ondersteuning for the win !

Bijdrager
    computer space

exfat heeft helemaal niet overal native ondersteuning. Op minder plekken dan NTFS in ieder geval. NTFS is ook gewoon native supported op OSX 10.6, alleen moet je het aanzetten.
    Exfat is vooral leuk voor SSD, maar op een schijf is NTFS echt een sloot sneller.

Bijdrager
    Maverick9898

Dan moet je geen beroep doen op plugins , die niet 100% feilloos zijn .

Heb nog nooit last gehad van problemen met NTFS for Mac. Perfect programma!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.