14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Eucalyptus

Externe harde schijf coderen tijdsduur?

Goedenavond,

Ik heb een externe harde schijf en na een zoektocht op google heb ik gevonden hoe ik deze kan coderen. Dat heb ik geprobeerd door rechts op de harde schijf te klikken en te klikken op coderen. Wachtwoord invullen en hupsakee..

Ik wist dat het lang zou duren, maar het is nu inmiddels al EEN WEEK bezig! Ik ga niet blij worden van die stroomrekening uiteraard. Het probleem is dat ik nergens een progressie scherm vindt en dus niet kan zien hoe lang dit nog duurt, hoe ver het is of het kan annuleren.

Weet iemand waar ik dit kan vinden? Of kan ik dit desnoods nog annuleren? Of is dat schadelijk voor mijn externe harde schijf?

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Dankjulliewel en fijne avond

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Hoeveel data staat erop, welke hardware hebben we het over (type Mac, type externe schijf, hoe is die aangesloten?) Het zou zomaar kunnen:

https://www.reddit.com/r/osx/comments/7oqgm1/filevault_taking_weeks/

..en hier staan wat tips om de progressie te zien. Laat even weten hoe ver het proces is gevorderd:

https://osxdaily.com/2017/02/08/view-filevault-progress-mac/

Bijdrager
    GoeieDag

Het gaat wel om een Mac, niet om een PC?

En hoe weet je dat ie nog bezig is als er geen progressie venster is?

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Nog behoefte om te reageren Eucalyptus of was het dat….? Het blijft toch fascinerend dat iemand de moeite neemt om een lange vraag te typen maar vervolgens nooit meer komt kijken.

Bijdrager
    Eucalyptus

Nou nou nooit meer.. Dat is wel snel na een week he;-) Sorry alle berichten waren in de spam beland en ik zie nu pas dat er gereageerd is. Ik ben heel dankbaar voor jullie reacties en voor jullie moeite! Ik ben niet super thuis in alle exacte en technische benamingen, dus sorry als ik wat onduidelijk ben of wat langer van stof ben dan misschien nodig.

Het gaat om een wat oudere iMac inderdaad.

Het coderen was de dag na mijn 1e bericht toevallig klaar, dus 270gb heeft in totaal 1 week en 1 dag geduurd op een 2 tb Toshiba schijf. Ik ben nu een andere schijf aan het coderen, Toshiba 350gb op 2tb.

Als ik rechtsklik op de externe harde schijf staat waar ik eerst coderen kon kiezen, nu lichtgrijze letters “naam schijf coderen..” en het lampje van mijn externe harde schijf knippert. Zo zie ik dat het nog bezig is, maar nergens dus hoe ver nog en ik wil gewoon graag weten waar ik aan toe ben haha.

Ik ga de links die hierboven zijn gestuurd doornemen en dan kom ik er nog een keer op terug.

Maar erg bedankt. Ik zal nu sneller zijn met reageren;-)

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door Eucalyptus.
    Bijdrager
    Antwoordapparaat

😊👍🏻

Bijdrager
    Eucalyptus

Oke super, de 2e link laat mij inderdaad de Progressie zien. Via de terminal zie ik dat het nu op 1% staat. Dat is in ieder geval al iets van informatie! Hij doet het echter niet via de 2e optie, instellingen FileVault, maar dat laat ik maar voor wat het is.

Ik zie in de 1e link dat het bij hem ook dik 3 weken duurt, Ik vind in dat forum niet echt een oplossing of ik moet het niet begrijpen haha. Wellicht is het gewoon normaal dat het zolang duurt? Of zeggen jullie van, nou dit moet toch echt sneller kunnen.

iMac zelf aangeschaft in 2011, in ong. 2018 is de SSD kaart vernieuwd. Mac Os Sierra 10.12.6

Toshiba DWC120 2tb, 350gb in gebruik.

Ik hoor het weer, dankjewel!

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Die link was om te illustreren dat het (inderdaad) zolang kán duren, zeker op een oudere Mac met een relatief trage HDD. Voor die tweede schijf ook maar weer een week of wat wachten dan 😉. Bewaar je staatsgeheimen trouwens, ik bedoel: is het zo belangrijk dat schijven die waarschijnlijk nooit je huis verlaten helemaal gecodeerd zijn? Ik stop belangrijke zaken in een password manager en eventueel kun je een wachtwoord-beveiligde schijfkopie gebruiken om gevoelige zaken in op te slaan (zie hier, laatste deel). Niks mis met Filevault hoor, maar misschien een beetje ‘overkill’ voor een thuis-Mac.

Bijdrager
    Eucalyptus

haha oke dan is het maar even doorbijten inderdaad.:-)

Ik ben fotograaf dus er staan veel foto’s op van personen en dit is een van de beveiligingsmaatregelen die ik wil nemen, oa. vanwege de AVG-wet. Zeker omdat het ook om foto’s van kinderen gaat neem ik liever het zekere voor het onzekere. Kleine kans misschien, maar ik wil zo min mogelijk risico dat daar ooit wat mee kan gebeuren.

Maar bedankt voor de tip voor een beveiligde schijfkopie, dat komt wellicht ook nog van pas.

Bijdrager
    GoeieDag

Goed bezig.

Ik vind het aanzetten van FV een no-brainer. Het kost even tijd -zonder dat je daar overigens last van hebt- en daarna merk je er niks meer van. De kans op diefstal/verlies zal niet al te groot zijn, maar als je met data van anderen werk, hoort dit erbij.

Misschien was het handiger geweest de schijf beveiligd te formatteren (kwestie van seconden-werk) en dan de bestanden erop te zetten.

Bijdrager
    Antwoordapparaat

Eucalyptus op 9 december 2020 om 16:09
    Ik ben fotograaf dus er staan veel foto’s op van personen en dit is een van de beveiligingsmaatregelen die ik wil nemen, oa. vanwege de AVG-wet. Zeker omdat het ook om foto’s van kinderen gaat neem ik liever het zekere voor het onzekere.

Goeie reden Eucalyptus 👍🏻.

Bijdrager
    Eucalyptus

Thanks  :-) dat dacht ik ook!

Ik heb inderdaad wel gedacht aan die manier en wellicht handig voor mijn 2 oudere schijven die nog voller staan😅 Dat was nu ook eigenlijk sneller geweest denk ik, maar ik twijfelde wel of dat het dan dezelfde codering is? Of gaat dat gewoon beiden via fv? En welke ik dan moet kiezen. Ik las ook verschillende dingen dacht ik.

Bijdrager
    GoeieDag

De codering is hetzelfde. Het is dus even veilig. Waarom het op een schijf met data dan zo lang duurt, kan ik ook niet verklaren.

Bijdrager
    Eucalyptus

Oke, dan ga ik daar nog wel even naar kijken. Ik kom er wel uit. Dankjewel voor jullie hulp:-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.