19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    jbh

Externe harde schijf aan Synology voor backup maar ook op iMac kunnen lezen

Ik wil een externe harde schijf via USB aan mijn Synology NAS hangen voor backup doeleinden. Door de externe harde schijf elders te bewaren bescherm ik mijn bestanden hopelijk voldoende.

Echter krijg de NAS – met Hyper Backup van Synology – niet gebackupt. Stuit op foutmelding. Komt vermoedelijk door indeling (?) in combinatie met vrij grote bestanden. Er zitten jongens tussen die groter zijn dan 2 GB.

Lees adviezen dat ik externe harde schijf beste opnieuw kan formatteren gebruikmakend van EXT4 indeling (FAT32 geen grote bestanden?; die staan idd wel op NAS). Dan zou het moeten lukken.

Echter, dan kan ik de externe schijf niet op iMac aansluiten en bestanden eventueel direct uitlezen.

Is er een manier om dat wel te kunnen? Kortom, backup NAS draaien op USB schijf en deze toch ook aan iMac hangen?
    Graag jullie hulp & advies!

Bijdrager
    jbh

PS Zie net dat de externe hard disk waar ik het hierboven over heb… zo uit de doos, 2 partities heeft waarvan de ene vfat en de andere hfsplus. Nou, dat zegt mij dus niks….

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Een partitie is een stuk van een harde schijf. Een partitie is over het algemeen geformatteerd met een bestandssysteem, oftewel een bepaalde manier om de bestanden op de harde schijf te ordenen. Besturingssystemen zoals macOS, Windows, Linux, enz. kunnen elk met bepaalde bestandssystemen overweg, maar met sommige andere niet: van die eerste weet het besturingssysteem hoe ze werken, van de andere niet, en daar kan het dan natuurlijk ook geen bestanden van lezen en/of schrijven.

VFAT is een bestandssysteem voor Windows dat ook macOS kan lezen en schrijven, HFS+ is het standaard bestandssysteem van macOS dat Windows niet kan lezen. Bij die schijf waar je het hierboven over hebt, zal macOS allebei de partities herkennen en weergeven als twee volumes op je bureaublad: eentje voor de VFAT-partitie en eentje voor de HFS+-partitie. Hang je diezelfde schijf aan een Windows-computer, dan zal die alleen de VFAT-partitie laten zien in de Verkenner en de rest van de schijf bestempelen als ongebruikt (of, als je geluk hebt, zeggen dat er een bestandssysteem opstaat dat Windows niet herkent). Aan een Linux-computer — en veel NASsen zijn Linux-computers — is de kans groot dat allebei de partities/bestandssystemen herkend worden, maar dat weet je over het algemeen pas zeker als je het probeert.

Bijdrager
    jbh

@Jakko, de NAS herkent de externe schijf inderdaad. En ik heb er ook een backup op proberen te draaien. Tegen het einde aan (na een kleine 24 uur) gaaf ie alleen een foutmelding. Ik vermoed misschien door grote bestanden waar hij op stuitte.

Dus nu overweeg ik de boel te formatteren (misschien niet eens nodig) en een bestandsindeling te kiezen die maakt dat de backup van de Synology NAS wel goed gaat en hij ook aan een iMac te hangen is mocht ik de mappen en bestanden direct willen benaderen.

Maar ik weet dus niet of dat wel mogelijk is… Dat is de primaire vraag.

Blijft ene raadsel waarom het programma Hyper Backup op de Synology een foutmelding geeft.
    Als dat nou na een paar minuten gebeurt… nee, na bijna 24 uur stampen…. (wat natuurlijk komt door ’t USB kabeltje…)

Bijdrager
    jv65

Tegenwoordig kan een Synology (tegen betaling) ook exFAT lezen en schrijven.

Synology + Mac: Hyperbackup to external ExFAT drives? Reliable?

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 1 maand geleden door  jv65.

Bijdrager
    jbh

@jv65 Dus als ik dat aanschaf kan ik de schijf via DMS formatteren met exFAT indeling? En dan kan de NAS z’n ding doen (backuppen naar schijf) en hij ook aan iMac worden gehangen en uitgelezen?

Bijdrager
    jv65

Bijdrager
    jv65

Of je het op je Mac kunt uitlezen hangt overigens wel af van welke back-up methode je kiest.

Als je voor “Lokale gegevens kopiëren” kiest gaat het in ieder geval lukken.

Bijdrager
    jbh

@jv65, kijk, dat lees ik graag. Dank voor je tips. Ga kijken of het lukt!

Bijdrager
    jbh

@jv65 Nou, exFAT van Synology geïnstalleerd en de externe schijf ermee geformatteerd. Backup draaien… Foutmelding! “Failed to run backup task”

Niet leuk….

Bijdrager
    TheBigZ

Heb je hele lange bestandsnamen in je Synology backup? (map in map in map etc)

Je kunt Hyper Backups lezen op de Mac:

https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/HyperBackupExplorer/hyperbackupexplorer

Bijdrager
    jbh

@thebigz Nee, dat valt reuze mee (map in map in map). Wat is lang?

Hyper Backup Explorer lijkt me wel een handige tool, maar ik moet eerst een backup zien te maken op de externe schijf….

Bijdrager
    TheBigZ

En als je de schijf niet als ExFAT, maar op de standaard Synology manier (ext?) formatteert? Werkt het dan wel?

Bijdrager
    jbh

@thebigz Hij liep vast met standaardindeling, maar dat was meen ik niet eet. Want was al fabrieksklaar voor Mac geformatteerd. Ik ga het proberen. Maar blijft een bitch…

Bijdrager
    jbh

@thebigz backup is gelukt na formattering met ext

Maar toen ik USB schijf vervolgens op iMax aansloot zei die hem niet te herkennen waardoor ik ‘m met Hyper Backup Explorer niet kan doorzoeken…. Tja…

Heb nu in ieder geval externe backup.
    Maar waarom Mac ‘m niet kan benaderen is vreemd…

Bijdrager
    jv65

Die schijf zal alleen worden herkent wanneer die FAT32 of exFAT is geformatteerd. Schijf is overigens wel te benaderen op je Mac onder Gedeeld/Synology in de Finder. Als je de back-up methode gebruikt die ik voorstelde dan kan je (zonder Hyper backup Explorer) de bestanden bekijken. Alleen dus niet rechtstreeks aangesloten op je Mac. Vreemd overigens dat het bij jou niet werkt met exFAT. Ik weet wel dat exFAT erg kritisch is wat betreft bestandsnamen.

Bijdrager
    jbh

Was wel enthousiast over exFAT aanpak, maar hij liep gewoon weer op foutmelding, dus anders aangepakt…

Zal nog eens kijken of ik schijf wel via NAS wel kan benaderen en vooral bekijken…

Bijdrager
    TheBigZ

Misschien is het ook wel zo verstandig om de backupschijf van je NAS gegevens niet direct via je iMac te benaderen. Berg de schijf goed op, voor noodgevallen. Terugzetten van data kan altijd via de Synology.

Bijdrager
    jbh

@thebigz het was vanuit de gedachte dat als de NAS er om wat voor reden helemaal mee op zou zijn gehouden, je toch bij bepaalde bestanden zou kunnen komen….

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.