17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    dani64

externe harde schijf

Hallo allemaal,

Ik heb een externe harde schijf gekocht bij de apple store en vraag mij af of ik hier goed aan heb gedaan. Ik kan deze nog terugbrengen en zou graag wat advies willen. De externe harde schijf is van het merk Lacie P’9223 met 500GB. Zij hadden ook een externe harde schijf met zo’n oranje buitenkant maar aangezien ik dit lelijk vond heb ik voor deze gekozen.

Ik hoor graag of iemand hier ervaringen mee heeft.

Alvast bedankt

Bijdrager
    Soulshaker

Ja tuurlijk , is een goede schijf voor je mac.

Bijdrager
    dani64

Ik zie nu op internet ook een harde schijf van het merk WD Mybook?? Welke van deze twee zouden jullie mij aanraden (ik had beter eerst advies kunnen inwinnen voor de aankoop van deze harde schijf)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het maakt weinig uit wat je koopt. De één zweert bij merk zus en de ander bij zo, maar uiteindelijk kunnen ze allemaal binnen 3 maanden stuk gaan of juist 6 jaar mee gaan.

Bijdrager
    dani64

Bedankt voor jullie reacties….. Ik begrijp hieruit dat ik gewoon voor de Lacie 500GB kan gaan?

Als zo’n harde schijf kapot zou gaan…. hoe zit het dan met de gegevens die erop staan? Daar kan toch niets mee gebeuren.

Bijdrager
    Orgeldraaier

Ik heb de Lacie zelf hier, een 500GB en een 1TB, ben daar zeer tevreden over. Het prive-stuk dat je kan aanmaken en hoe sterk de behuizing is vind ik erg fijn. Ook is de klantenservice erg goed. Lacie is in mijn ogen gewoon een goed en eerlijk en oprecht bedrijf, dat natuurlijk ook graag flink geld verdient, maar dat gun ik ze van harte, ze leveren een mooi product.

Ik heb ooit ook een WD Passport, oid, gehad, maar daarvan vond ik de behuizing zo kwetsbaar voelen dat ik ‘m meteen heb teruggebracht.

Enige aan de Lacie is dat de hoeken wat scherp kunnen zijn. Ze hebben ook een versie die van wat donkerder aluminium is gemaakt, deze heeft wat rondere hoeken volgens mij. Deze had ik wellicht liever gehad als schijf voor onderweg, de scherpe hoeken kunnen namelijk krassen in andere aperatuur en stof en leer van een tas sneller beschadigen.

Bijdrager
    Soulshaker
    dani64 op 17 februari 2014

Bedankt voor jullie reacties….. Ik begrijp hieruit dat ik gewoon voor de Lacie 500GB kan gaan?

Als zo’n harde schijf kapot zou gaan…. hoe zit het dan met de gegevens die erop staan? Daar kan toch niets mee gebeuren.

Meen je dat nu ??
    Als je externe schijf ooit defect raakt is de data weg , foetsie !
    Dus (en knoop dit heel heel goed in je oren) maak steeds en altijd een recente kopie van je data en bewaar die kopie op een tweede externe schijf.

En die schijf zal ooit eens op een dag defect gaan (of dat nu die ene Lacie of de WD is , maakt niet uit) , zoiets kan vrij plots gebeuren.

Bijdrager
    dani64

Dat van die hoeken heb ik gezien, en zal problemen geven wanneer je deze mee zal nemen. Aangezien ik de harde schijf alleen thuis heb staan zal dat geen problemen geven.

Dacht ik met een externe harde schijf gebeiteld zou zitten…. kan deze het dus ook begeven. Twee externe harde schijven is ook een beetje duur dus ik denk er dan maar over om een extra usb-stick te kopen voor kleinere bestanden.

Bijdrager
    Soulshaker

Als je de kleinere bestanden alleen op de stick plaatst , is er ook geen backup van.
    En ja, ook usb sticks kunnen snel defect raken .

Vroeg of laat verlies je data, staat nu al vast. Tenzij je backupped.

Bijdrager
    dani64

Ik bedoelde dan een externe harde schijf en een usb stick. Het gaat alleen om bestanden van mijn studie, foto’s, muziek en wat filmpjes……

Bijdrager
    mackerjack

hoeveel filmpjes kun je kwijt op een usb stick, denk je.

alles wat je niet kwijt wilt raken moet je altijd op minimaal 2 verschillende datadragers hebben staan.

Bijdrager
    computer space

Formateer m even met ExFAT als ie ook nog ooit op een mediaspeler, TV of windowsmachine moet werken.

Bijdrager
    Beech

De meeste (alle ?) TV’s ondersteunen helaas geen ExFAT en mijn mediaspeler met HD kan ik niet opnieuw formatteren volgens de fabrikant.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Nu we het over back-uppen hebben:
    De beste (en enige eigenlijk) manier is dat je lokaal in ieder geval twee back-ups hebt van bestanden die onvervangbaar zijn.
    Gaat dan één van die back-ups verloren door een harde schijf crash dan heb je die andere nog.
    Daarnaast plaats je dan een derde back-up in de vorm van een draagbare drive of USB stick(s) op een andere locatie, b.v. bij familie, kennisen of op je werk. Die back-up werk je dan natuurlijk geregeld bij zodat de belangrijkste zaken ook nog bestaan na b.v. een brand.

Dit lijkt overdreven en hoewel de kans op een brand relatief klein is, is de kans op een hd crash vele malen groter (helaas). Ik spreek uit ervaring, want ik heb in ongeveer 6 jaar tijd 4 keer een hd crash gehad waarbij ik gelukkig in 2 gevallen 50 tot 80% van de bestanden kon redden. Dit waren overigens haast allemaal bestanden die ooit een keer gedownload waren en dus vervangbaar.
    Maar gelukkig staan hier ook drives die inmiddels enkele jaren oud zijn en nog steeds goed werken.
    Toch kun je stellen dat met name de goedkopere drives uiteindelijk duurkoop zijn gezien de onbetrouwbaarheid van de levensduur.

Bijdrager
    dani64

Hallo Hendrik,

Die Lacie 500 GB is hoop ik geen duurkoop? Ik heb deze bij de apple store gekocht omdat ik niet meer GB nodig heb.

Bijdrager
    Orgeldraaier

Volgens mij is die Lacie geen duurkoop. Het is volgens mij een van de betere harde-schijf merken en ik hoor er weinig klachten over. Heb zelf hier ook een 7 jaar oude 160GB hdd van Lacie staan, werkt nog als een zonnetje.

Maar dat is slechts mijn ervaring en mening.

In deze topics wordt verwezen naar mindere ervaringen met Lacie:

Externe harde schijf, welke?

lacie externe harde schijf

Hier wordt ook over betrouwbaarheid van hdds gesproken:

Snellheid verbetering via ssd of 3 tb hdd

En wellicht vind je hier ook nog wat zinnige info. Het is wellicht veel, maar je krijgt zo wel een goed overzicht van de verschillende opvattingen en ervaringen:

welke externe HDD als geld een rol speelt VS geld speelt geen rol.

Externe ssd eind 2013, waarop te letten?

Verschil externe harde schijf.

Welke externe HD is goed om back ups te nemen?

Goed backupsysteem

Externe harde schijf voor backup Imac

Verschil externe harde schijf.

externe lacie rugged 12Ogb SSD

Nieuwe imac 21,5 maar welke specs?

Ervaringen Western Digital My Book Mac Edition – 2TB

Externe HDD

Lacie externe schijf 120 GB

Een Goede back-up setup

Time capsule kopen?

MacBook Pro backuppen, maar hoe?

Advies aan een leek: welke externe harde schijf aanschaffen

Externe HD met Thunderbolt

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    dani64 op 18 februari 2014

Hallo Hendrik,

Die Lacie 500 GB is hoop ik geen duurkoop? Ik heb deze bij de apple store gekocht omdat ik niet meer GB nodig heb.

Je kunt er geen staat op maken hoe lang een harde schijf mee gaat. Ik heb goede en slechte ervaringen met verschillende merken gehad.
    Maar zoals met alles het geval is: bepaalde producten zijn niet voor niets 2-3 maal zo goedkoop als een ander. Ook is de gemiddelde levensduur van met name elektronica moeilijk vast te pinnen. Dit komt omdat veel merken uit de zelfde (lopende band) fabriek komen waardoor het onderscheid in kwaliteit wegvalt.

Toen een jaar of zo geleden Thailand met overstromingen te kampen had stagneerde de aanvoer van harde schijven direct omdat haast alles daar gemaakt wordt. Dat geeft al aan dat veel merken daar vandaan komen onder de zelfde kwaliteitsprocedure en het enige wat je als klant dan kunt doen is gewoon een wat duurdere schijf kopen i.p.v. een goedkope omdat je dan enigszins kunt aannemen dat je dan een beter product hebt.
    Dus als je meer dan pakweg €150 hebt uitgegeven heb je waarschijnlijk een betere dan eentje van zeg €50…

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.