10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:

Bijdrager
    mujana

Externe harde schijf

Goedenavond allen. Met deze topic voor het eerst bij OMT op het forum! Al langer hier zeer regelmatig gelezen en gekeken. Ik heb sinds 2009 een iMac (27″), fotografeer vrij veel (liefst portretten), reis graag en gebruik mijn iMac dagelijks met zeer veel plezier.
    Enige tijd geleden een nieuwe iMac gekocht. Nu op zoek naar een geschikte externe harde schijf van 4Tb. Hoeft geen Thunderbolt te zijn, maar uiteraard wel usb 3.0. Natuurlijk heb ik al her en der gelezen en ge-googled, maar ervaringen uit eerste hand zijn altijd welkom. Daarom dus ook al gevraagd bij macfreak.
    Op dit moment denk ik aan 1 van de volgende harde schijven:
    Hitachi Touro Desk Pro
    Freecom Quattro
    Freecom Sq 4Tb
    LaCie Porsche Design P’9233
    G-Technology
    Allen dus 4Tb. Ik heb uit recente tests gelezen, dat Hitachi schijven (bijv. deskstar 7k4000) goed zijn (tegelijkertijd weet ik, dat iedere harde schijf uiteindelijk kapot kan en zal gaan).
    Hebben jullie advies/tips en/of gebruikerservaringen om te delen? Alvast hartelijke dank!
    By the way….ik maal niet om design/uiterlijk; allerbelangrijkste is betrouwbaarheid…ik gebruik deze harde schijf voor 99% voor Time-Machine backups; zal dus ook permanent aan mijn iMac hangen. Niet te heet worden/niet teveel geluid en redelijk vlot.
    Nogmaals dank alvast!

Bijdrager
    SunKeeper

Volgens mij maakt het weinig verschil welke je kiest. Zoals je zelf al aangeeft kan iedere disk kapot.

En qua backup beter een schijf teveel dan te weinig. Mijn advies is een dure, maar koop tweemaal een 4TB-schijf (mogen dezelfde zijn) en laat die allebei tegelijk voor Time Machine draaien. Dit kan standaard in OS X sinds 10.8 Mountain Lion en gaat dus automatisch. Per schijf wordt er dan elke twee uur gebackupped. (om en om) Gaat er een disk kapot heb je er altijd één over en is er weinig paniek als je niet meteen een vervangende kan krijgen.

Ik gebruik het zelf ook zo, via een AirPort-router in het netwerk. Werkt prima.

Bijdrager
    mujana

Bedankt voor jouw reactie!
    Ik heb om en om 2 schijven gebruikt voor Time Machine backup (Samsung Story 1.5Tb en Western Digital schijf 2Tb). Samsung zegt niet veel meer, dus ik wil de WD schijf gebruiken i.c.m. 4Tb nieuwe schijf. Verschillende groottes (Tb), maar moet mogelijk zijn, zolang WD niet vol is.Huidige iMac is trouwens: 27″/ 3Tb Fusion Drive/ 32Gb RAM/ 4 Gb grafische kaart.

Bijdrager
    mujana

Ik gebruik overigens ook een Airport Extreme.

Bijdrager
    BoniMacX

Mujana wat ben jij een twijfelaar zeg.
    Ben je nu iets wijzer geworden door hier, naast je topic op Macfreak, nog is dezelfde vraag te stellen, weet je nu eindelijk welke te kiezen?
    LOL!

Bijdrager
    mujana

Hahaha BoniMacX:D
    Ik laat me nogal snel meevoeren in het zoeken en vinden van allerlei info.
    Voordat je het weet, lees ik dan dus teveel:)
    Dat ik op dit moment nog een prima werkende WD externe harde schijf heb, bespoedigt de zaak ook niet echt
    ( helaas slechts 2Tb). Maar het ei wordt nog wel gelegd:-)

Bijdrager
    BoniMacX

ik zal je nog meer laten twijfelen: koop een grote Synology NAS…:-)
    Kan je verschillende merken en types tegelijk insteken, laat ons weten welke je best bevalt..
    of na enkele jaren als eerste overleden is…LOL!

Bijdrager
    mujana

Nee, geen getwijfel meer…heb gisteren een Western Digital My Book Studio 4tb usb 3.0 besteld. Geen 7K4000 Hitachi schijf, maar voor alleen Time Machine backups heb ik geen extra snelheid nodig.
    Die WD zal waarschijnlijk wel geleverd worden met eigen software, maar die wil ik eigenlijk gelijk kwijt (geen vertrouwen in probleemloze samenwerking met Mavericks en bovendien heb ik immers Time Machine).
    Ik wil dat op de volgende wijze doen:
    Hulpprogramma’s / schijfhulpprogramma / (nieuwe schijf aanklikken) / Wissen.
    Schijf is al geformatteerd voor Mac (Mac OS Uitgebreid).
    Is dit de juiste wijze om software van WD vóór gebruik van de nieuwe schijf voorgoed te verwijderen? Of dien ik andere/extra handelingen te verrichten?
    Hartelijke dank voor info!

Bijdrager
    Multimediaknaller

Je bent inmiddels voorzien maar ik twijfelde ook lange tijd, en heb een 2 TB Air Port Time Capsule aangeschaft. Daarop ‘draaien’ probleemloos én draadloos 2 iMac’s, iPad, Apple TV en een PS3. Dit alles zonder noemenswaardig snelheidsverlies(y)

Bijdrager
    mujana

Hallo fruitdruif. Ik ben inmiddels al voorzien ja, maar ik heb een iMac Fusion Drive van 3Tb (+ dus 128Gb SSD)…was dus op zoek naar een 4Tb externe harde schijf. Het liefst werk ik overigens ook “aan een draad” …redelijk ouderwets dus:-)…
    Behalve met mijn Airport Extreme (vanwege de iPad). Een 2 Tb Externe harde schijf heb ik ook….voor af en toe back up dus:-)

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.