19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    arjan901

externe harde schijf

hallo,
    ik heb net een externe hard schijf gekocht voor opslag van foto’s en muziek, maar nu heb ik een apple powerbook g4 en een gewone windows pc, of de windows pc doet hij het gewoon maar als ik hem dan aansluit op me laptop dan kan ik er niks bij op zetten. hoe kan ik dit veranderen?

Gast
    Anoniem

Om ervoor te zorg dat je op beide os’en werkt, gebruik de schijfindeling FAT32.
    Zo hoef je geen rare dingen uit te halen. En werkt het op windows en mac os c

Waarschijnlijk is je schijfindeling nu NTFS.

Bijdrager
    hansenonline

waarschijnlijk heb je op de windowslaptop winxp en is de harddisk ingesteld op ntfs. om gebruik van een gedeelde schijf te kunnen maken moet je fat32 selecteren bij formateren, alleen dan kan zowel apple als windows de schijf delen.

Bijdrager
    arjan901

kan het geen kwaad dan als ik het helemaal formateer

Gast
    Anoniem

Je bent dan wel je gevens kwijt!

Bijdrager
    arjan901

ja dat snap ik

Gast
    Anoniem

Dan kan het geen kwaad, zorg ervoor dat je hem indeeld als FAT32(windows) MS-DOS(als je het op de mac doet. Dan werkt het:wink: heb het zelf ook zo:wink:

Bijdrager
    arjan901

ok ga het even proberen

Gast
    Anoniem

Succes en ik hoor graag of het gelukt is:) Mocht er iemand zijn die hetzelfde wil doen, dan is het topic goed afgerond :wink:

Bijdrager
    SeaTrue

wel rekening mee houden dat fat32 geen bestanden groter dan 4gb aankan…

Bijdrager
    KarelWillem

Fat32 is geen aanrader.
    Je hebt een bestandlimiet en je kunt maar een partitie tot een bepaalde grootte aanmaken.

Bijdrager
    SeaTrue
    ”KarelWillem”

Fat32 is geen aanrader.
    Je hebt een bestandlimiet en je kunt maar een partitie tot een bepaalde grootte aanmaken.

ja maar hoe zou je anders dan een windows/mac schijf maken? (zonder partities)

Bijdrager

of je installeer NTFS voor Mac OS X via: http://sourceforge.net/projects/ntfsosx/
    Daarmee kan je NTFS schijven gewoon bewerken via OS X

edit: ik heb het fout. Je kan er alleen mee lezen.

Bijdrager
    sypie

Unix achtige OS-en kunnen geen NTFS schrijven. Het gaat tijd worden dat iemand dat eens gaan programmeren:D

Bijdrager
    Elmo1608

Het wordt gewoon tijd dat windows HFS gaat ondersteunen, of tenminste een goede driver te verkrijgen is.

Gast
    Anoniem

Ik kan wel bestanden groter dan 4gb aan

Bijdrager
    Jesper

Ben ook wel benieuwd hoe dat zit met die 4GB limiet?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Jesper”

Ben ook wel benieuwd hoe dat zit met die 4GB limiet?

moest snel een filmpje meenemen naar een vergadering. Ik had nog 10 minuten tot ik daar moest zijn. Ik dan pas beginnen het filmpje te kopieren naar externe schijf. Duurde verschrikkelijk lang. 30 minuten te laat was ik aan het aftellen begonnen. DRIE, TWEE, EE – EE – EUH error, een of andere error boodschap. Ik keek naar het origineel en het was net 4,1gb groot. Paste dus niet op de fat32 schijf… balen, en 40 minuten te laat aangekomen…

deze limiet is er dus echt!

Bijdrager
    kael

Ik heb een externe HD van lacie (met het bekende porsche design) en deze was standaart geformatteerd als “mac OS uitgebreid (journaled)”. Ik kreeg er echter een CD bij met software waarmee ik hem op een windows bak kan gebruiken, zonder het filesystem te veranderen :)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.