4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    Rob Taal

externe harddrive error

Ik heb een externe harddrive (Maxtor 1 Tb) voor mijn backups en hier heb ik nu tweemaal iets raars meegemaakt.

Bij het kopieeren naar deze schijf zijn sommige files niet zwart, maar grijs.

Op mijn tweede backup gaat het gelukkig wel goed (dupliceer mijn files altijd naar twee externe schijven).

Ik kan de files soms wel in preview zien,maar als ik ze aanklik worden ze zwart en als ik naar een andere file toe ga wordt deze weer grijs en staat er nul kb. Soms kan ik ze helemaal niet aanklikken en krijg ik een error melding

Aanmaak datum van de file is ook helemaal in de war.
    Nog geen 2 jaar oud deze drive. Drive is in twee delen gepartitioneerd een voor Timemachine en de andere voor data, kan het zijn dat hij te vaak ‘aangesproken’ is door het Timemachine gebruik en daardoor zijn levensduur bereikt heeft?

Gewoon weggooien deze schijf en naar twee nieuwe gaan (een voor data en een voor Timemachine?

Sleutelbeheerder
    Night

Je kan eens kijken of Disk Utility ‘m kan repareren. Selecteer de disk en klik rechtsonder op ‘Repair’:

Verder wil het wissen van de schijf (helaas, je bestanden gaan daardoor wel verloren) en dan te kiezen voor het overschrijven met nullen, wel eens helpen. Hierdoor worden dan eventuele ‘bad sectors’ geidentificeerd en onbruikbaar gemaakt. Klik hiervoor op de ‘Erase’ tab en dan onderaan op ‘security options’. In het scherm kies je dan de 2e optie:

Bijdrager
    Ree

Vóórdat je aan het wissen gaat; probeer de tip op deze pagina eens;
    http://superuser.com/questions/40749/command-to-unlock-locked-files-on-os-x

Bijdrager
    Rob Taal

Bestanden zijn inmiddels wel weer te benaderen.
    Weet alleen niet wat verstandig is, denk dat ik toch de schijf geheel ga wissen en overschrijven met nullen zoals night voorstelde, wil gewoon geen gedonder met mijn backups.

Denk daarna nog na om in de nabije toekomst een nieuwe schijf te kopen voor alleen data, om alle risico uit te sluiten.

Beiden bedankt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.