13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Marco71

Externe harddisks beide "onverwachte fout"?

Ik heb sinds kort twee interne harddisks in een duo docking station (een werkschijf van 3TB en een schijf voor Time Machine van 8TB. Dat lijkt goed te werken, maar toen ik op de 8TB-schijf zelf bestanden wilde toevoegen kreeg ik de melding:

“De bewerking kan niet worden voltooid. Er heeft zich een onverwachte fout voorgedaan (foutcode -50). Na zoeken op internet blijkt -50 een zeer algemene foutcode te zijn.

Schijf opnieuw geformatteerd en opnieuw begonnen. Nu geeft de schijf dezelfde melding als ik iets wil toevoegen aan de schijf (of er iets op wil wijzigen) en dat geldt nu ook voor de werkschijf.

Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat twee schijven een identiek probleem hebben op hetzelfde moment. Zou het aan het docking station kunnen liggen, zou dat een logische verklaring kunnen zijn?

Ik wil best een nieuw docking station aanschaffen maar het zou jammer zijn als daarna blijkt dat dat het probleem niet was.

Iemand een suggestie?

Bijdrager
    McPim

Welk merk/type docking station is het?

Bijdrager
    Marco71

Sharkoon QuickPort XT Duo usb 3.0

Bijdrager
    McPim

Die heeft volgens de specs alleen Windows ondersteuning?

Bijdrager
    fred44nl

die Sharkoon heb ik ook en kan er mee doen wat ik wil.
    zowel Linux als MacOS, maar niet met zo’n grote schijf.

Bijdrager
    Marco71

Aha, dan zou dat het probleem kunnen zijn. Wel vreemd, ik heb dat ding jaren zonder probleem gebruikt. Misschien vanwege de nieuwe setup gaat ie wel moeilijk doen.

Ik had niet verwacht dat een docking station platformafhankelijk zou zijn, ik ben er altijd vanuit gegaan dat zo’n dock gewoon een doorvoer van data is en meer niet. Silly me.:-)

Hartelijk dank voor je tip. Dan maar eens een Mac OS ondersteund dockingstation op de kop tikken!:-)

Bijdrager
    McPim

Zie fred44nl, misschien is het de combinatie macOS én grote schijf. Je zou nog een firmware update kunnen proberen maar dan heb je een Windows PC nodig..

http://download.sharkoon.com (QuickportDuoXTUSB3_SB_FW.zip)

Maar het kan ook een andere oorzaak hebben. Hoe zijn je schijven geformatteerd?

Bijdrager
    Marco71

Sorry Fred, net je bericht gemist. Goed om te weten dat het bij jou goed werkt (met kleinere schijven).

@McPim: via Windows de firmware updaten wordt inderdaad een uitdaging. De schijven zijn inderdaad door mij geformatteerd (Mac OS uitgebreid journaled).

Bijdrager
    Marco71

Het lijkt er inderdaad op dat de 8TB-schijf de oorzaak van het probleem is. Die vervangen door een kleiner exemplaar, en nu kan ik beide schijven wel gewoon bewerken. Wat jammer dat 8TB niet mogelijk lijkt te zijn, ik kan nergens specs vinden die aangeven dat er een limiet op zit. Toch maar eens kijken of ik de firmware via Windows kan updaten, wellicht helpt dat. Superdank voor alle suggesties!

Bijdrager
    McPim

(y)

Moderator
    Night

Het kan ook nog een defect zijn in de controller of een andere component op het logic board (heb ik eens gehad met een WD big disk). Dat zorgt voor de meest rare, ontraceerbare fouten zoals datacorruptie-meldingen, snelheidsverlies, etc.
    Aangezien je schreef dat het voorheen altijd perfect heeft gewerkt zoek ik het liever in iets hardwarematigs.

Je kan om te beginnen eens een andere poort (mac én disk, indien mogelijk) en/of andere kabel te testen. Zo kunnen we langzaam andere oorzaken uitsluiten…

Je kan OS-gerelateerde fouten ook enigszins uitsluiten door Terminal te gebruiken (als test) voor kopieeropdrachten:
    https://support.apple.com/kb/TA20831?viewlocale=en_US&locale=en_US

Bijdrager
    McPim

Ik begreep dat het met die (nieuwe) 8TB schijf vanaf het begin niet werkte, maar wel jarenlang met andere (kleinere) schijven?

Moderator
    Night

Okee. Dat heb ik dan niet goed begrepen. Wellicht een driverprobleem v.w.b. grote volumes. Dan ben ik wel benieuwd wat Disk utility zegt als de 8TB disk wordt gecontroleerd op fouten.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.