18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    pas312

Externe harddisk

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe grote externe harddisk die ik ga gebruiken icm met mijn nieuwe iMac die voorzien zal zijn met een 256 SSD.

Voornamelijk voor gebruik van opslag en bewerken van foto’s.

Eerlijk gezegd zie ik door de bomen het bos niet meer door het grote aanbod.

Heeft iemand aanbevelingen voor een vlotte schijf?

Thx alvast!

Bijdrager
    TheBigZ

Bijdrager
    fatboysmart

USB-C van G-technology is mijn favoriet, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Staat ook mooi naast je Mac mocht je dat belangrijk vinden.

Bijdrager
    McD44N

En nog een laag geprijsd alternatief: een externe behuizing van Sabrent en een Toshiba schijf, ook 4 TB, USB 3.0, samen voor €125,-

Werkt hier al een bijna een jaar zonder problemen..

https://www.amazon.com/Toshiba-Performance-Desktop-Internal-HDWE140XZSTA/dp/B013JPKUU2

https://www.amazon.com/Sabrent-External-Lay-Flat-Docking-EC-DFLT/dp/B00LS5NFQ2/ref=sr_1_4?keywords=sabrent+docking+station+-+usb+3.0&qid=1556573849&s=electronics&sr=1-4

Bijdrager
    pas312

Een Thunderbolt of SSD wordt wel heel erg kostbaar.

Dan blijft er USB 3 en USB C over .Ga je dat heel erg merken qua snelheid?

Bijdrager
    TheBigZ

pas312 op 29 april 2019 om 20:43
    Voornamelijk voor gebruik van opslag en bewerken van foto’s.

Dan is een harde schijf (al dan niet een duo-schijf in raid mode) voldoende kwa snelheid.

Bijdrager
    Ief

ik ben ook op zoek geweest naar een externe opslagmogelijkheid en ben uiteindelijk op de Lacie 2big dock uitgekomen in een raid 0. Lekker snel en veel opslagcapaciteit.De ssd kaart lezer vooraan is mooi meegenomen.

Bijdrager
    janbergstra

Zelf heb ik hier een paar Intenso externe HD’s staan (usb 3). Bij opus.nl hebben ze een mooie prijs vind ik zelf: https://www.opus.nl/harddisks/externe-harddisks.html?m-layered=1&opus_aansluiting=502&opus_merk=840&p=2

Bijdrager
    pas312

Gisteren is mijn nieuwe schijf binnengekomen.

Het is de G-Drive 4 TB met USB C aansluiting geworden.

Nu ben ik alleen nog opzoek naar een backup tool om deze schijf te backuppen.

Is super duper hiervoor geschikt of zijn er nog andere mogelijkheden?

Grtz Pascal

Bijdrager
    KarelWillem

Daar is SuperDuper prima geschikt voor.

En ja, er zijn nog tientallen andere mogelijkheden. .;)

Bijdrager
    pas312

Vertel…..

Wat ik belangrijk vind is dat er niet steeds een complete backup gemaakt wordt maar alleen de mutaties worden overgezet. Vergelijkbaar als Time Machine.

Grtz Pascal.

Bijdrager
    GoeieDag

En waarom zou je TM niet gebruiken?

Bijdrager
    pas312

<p class=”cite”>GoeieDag op 10 mei 2019 om 10:30</p>
    En waarom zou je TM niet gebruiken?

Voor mijn SSD in de iMac ga ik TM gebruiken.

Voor mijn HDD voor

bovengenoemd wil ik een exacte kopie die ik op een andere locatie wil bewaren.

Bijdrager
    KarelWillem

pas312 op 10 mei 2019 om 09:44
    Vertel…

Wat ik belangrijk vind is dat er niet steeds een complete backup gemaakt wordt…

Dat doet elk goed backup programma toch standaard?

Die vergelijken oud en nieuw en nemen alleen de wijzigingen mee.

Zou lekker zijn als je elke keer een complete 2TB zou moeten kopiëren bijvoorbeeld.

Moderator
    Night

SuperDuper 👍

Carbon Copy Cloner 👍

Er zijn ook een hoop gratis opties verkrijgbaar die min of meer hetzelfde kunnen (tot op zekere hoogte en betrouwbaarheid), maar de bovenste twee zijn de onbetwiste marktleiders.

Bijdrager
    pas312

<p class=”cite”>Night op 11 mei 2019 om 19:43</p>
    SuperDuper 👍

Carbon Copy Cloner 👍

Er zijn ook een hoop gratis opties verkrijgbaar die min of meer hetzelfde kunnen (tot op zekere hoogte en betrouwbaarheid), maar de bovenste twee zijn de onbetwiste marktleiders.

Thx Night.

Maakt Super Duper steeds een volledige backup van de schijf?

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, nope, natuurlijk niet. Zoals ik al eerder zei. .;)

Alleen als jij dat wilt. Zie als voorbeeld bijgevoegde afbeelding.

Het is b.t.w. SuperDuper (één woord).

Moderator
    Night

En mocht je voor CarbonCopyCloner kiezen, dan geldt hetzelfde.

CCC will copy only items that are different between your source and destination. So if you complete a backup task, then run it again the next day, CCC will copy only the items that were created or modified since that last backup task. CCC determines that a file is different using its size and modification date. If a file’s size or modification date is at all different on the source and destination, CCC will copy that file to the destination.

Daarnaast bieden beide apps een optie om gewijzigde bestanden, die eerder zijn gebackup’d toch te behouden. Een soort veiligheidsnet. Net als bij TimeMachine kun je dan ook oudere versies van bestanden terughalen (afhankelijk van de grootte van je backup disk)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.