16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    vincentvega

externe harddisk; svp een koopadvies

Ik ga een externe harddisk kopen. Uit alles wat ik hierover gelezen heb ben ik inmiddels overtuigd dat dit een HD met FW moet worden.
    Ik heb op dit forum naar gebruikerservaringen gekeken. Mijn conclusie is dat er veel mensen zijn die een LaCie gebruiken maar dat de voor en tegenstanders nogal verdeeld en uitgesproken zijn.
    Ik lees eigenlijk niet zo veel over eventuele andere merken en de ervaringen.
    Zo zag ik dat Westen Digital ook een externe FW disk heeft, ik weet niet of Maxtor ook dergelijke schijven maakt. In de PC-wereld zijn dit zeer grote en betrouwbare merken. Ik weet echter niet of er ook Mac gebruikers zijn die met deze of misschien wel andere merken goede of slechte ervaringen hebben.
    Ik vraag dus om een koopadvies.

Bijdrager
    Ferdinand

mijn ervaringen met maxtor zijn erg matig, LaCie is redelijk, van WD weet ik het niet, Seagate schijnt wel redelijk goed te zijn.

Bijdrager
    vincentvega
    ”Ferdinand”

mijn ervaringen met maxtor zijn erg matig, LaCie is redelijk, van WD weet ik het niet, Seagate schijnt wel redelijk goed te zijn.

Kun je er iets meer over zeggen? wat is er matig of redelijk?

Bijdrager
    F e r o x

In de meeste Lacie’s (allemaal?) zit een Seagate harddisk …

Bijdrager
    Pharris

Ik heb 3 LaCie schijven staan (2 van het formaat Mac mini en zo’n blauwe portable).
    Ik vind ik ze fantastich werken. Heb meer problemen gehad met een externe schijf van Maxtor en een schijf van Micromate (een MiniMate): deze maakten meer herrie en kwamen af en toe gewoon niet op (verschenen niet op het bureaublad)…

Bijdrager
    GIJay

Ik heb al 1 lacie schijf van me weten doodgaan… Daarentegen ken ik mensen genoeg die lacies al voor 2-3 jaar gebruiken zonder problemen.

Zelf heb ik een portable schijfje van WD en daar ben ik tot nu toe zeer tevreden over maar ik heb hem ook nog maar 3 maanden. Met Maxtor en anderen heb ik geen ervaring.

Als je echt zeker wilt zijn koop je er 2, 1 is een pure backup van de andere. Op die manier, mocht er iets fout gaan met 1 van de schijven heb je een backup en kan de ene in reparatie ( onder garantie hopelijk) en kan je toch verder. Het draait hem maar hoeveel waarde je hecht aan je data :D.

Bijdrager
    bommels

@Pharris: dat schijven soms niet op het bureaublad verschijnen heeft meer met een bug in de Finder te maken dan met de kwaliteit van de schijf. Die zijn nl. wel gewoon te benaderen (via de terminal, bijvoorbeeld)

Verder is Maxtor inmiddels door Seagate overgenomen.

Mijn Hitachi (voorheen IBM) in een mapower FW+USB behuizing doet het prima, maar ben geen ‘zware gebruiker’.

grtz bart

Bijdrager
    Raikkonen

ik ga denk ik binnenkort voor deze omdat ik er een wil met FW en USB. En deze staat wel erg mooi op je bureau.

iemand al ervaring mee, of weet iemand waar ik hem kan kopen (250 GB) want hij staat nl overal als in bestelling.[/img]

Bijdrager
    CalmCruiser

Ik heb een Lacie Big Extreme, 2 disks in een raid 0 configuratie en 2 maxtors. Die maxtors gebruik ik inmiddels als backup en de LAcie als werk drive. Het is inderdaad handiger om 2 drives te kopen, en als werkdrive en de ander backup. Zo ben je verzekerd van je data! Alle HD’s werken naar behoren, allemaal op firewire dat werkt het best. Ze zijn allemaal aan elkaar verbonden (doorgelinkt).

Het enigste nadeel van de 2 disks in de Lacie vind ik dat het opspinnen me iets te lang duurt voor de rest is het wegschrijven en lezen supersnel. Ik zoek nog een manier om de drives te beschermen tegen het te snel in slaap vallen. Standaard 5 minuten ofzo, maar wat mij betreft mogen ze wel een half uur aanstaan voordat ze in slaap vallen.

Succes. CC

Bijdrager
    pietroman

ik heb een firewire disk van lacie (160 GB porsche design), waarom zou je voor een firewire versie opteren ipv usb 2 ? firewire vind je immers niet op veel pc’s en na macOS X updates heb ik telkens weer schrik dat er een probleem gaat optreden met mijn firewire schijf (OOK wanneer hij ontkoppeld is tijdens de update). Heb hem zo al eens volledig opnieuw mogen formatteren omdat hij niet meer gelezen kon worden door het systeem :(.

Maxtor is ook niet bepaald mijn favoriet, vraag me wel af of de kwaliteit van de schijven is gebeterd sinds Maxtor is overgenomen door Seagate. Over Seagate hoor je me zeker niet klagen; naar mijn mening nog steeds de meest betrouwbare schijven.

iig lijkt mij de beste optie een schijf mét USB 2 en firewire; kan je de laatste nog gebruiken indien nodig.

Bijdrager
    Ferdinand

denk er ook aan dat de levensduur van harde schijven beperkt is, vroeger 9en nu nog werkend) had je harde schijvn van 10 gig die het jaaaaren deden, nu moet je toch rekenen dat ze na 3 jaar vervangen moeten worden, naast je extra back-up die je altijd moet doen!

Bijdrager
    Renzs

Ik heb zo’n lacie schijf met blauw “stootrand” dat ding werkt super. Geen klachten.

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”Ferdinand”

denk er ook aan dat de levensduur van harde schijven beperkt is, vroeger 9en nu nog werkend) had je harde schijvn van 10 gig die het jaaaaren deden, nu moet je toch rekenen dat ze na 3 jaar vervangen moeten worden, naast je extra back-up die je altijd moet doen!

Waar baseer je dit op……………… ? die drie jaar levensduur

Moderator
    unSOUND

Is de externe schijf bedoeld voor aan een desktop of een laptop ? Want als je hem aan een laptop gaat hangen, kun je wellicht beter kijken naar een model wat zijn voeding uit de FireWire poort haalt in plaats van uit een losse adapter, anders heb je er nog weinig aan als je op een plaats zit zonder stroom…

Bijdrager
    vincentvega

ik ga hem gebruiken icm een iMac G5
    De keuze voor FW is vooral ingegeven door het feit dat ik dan de HD als opstartdisc kan gebruiken en voor de snelheid van gegevens uitwisseling.
    Is iemand bekend trouwens ook bekend met schijven van Toshiba?

Bijdrager
    CalmCruiser
    ”vincentvega”

ik ga hem gebruiken icm een iMac G5
    De keuze voor FW is vooral ingegeven door het feit dat ik dan de HD als opstartdisc kan gebruiken en voor de snelheid van gegevens uitwisseling.
    Is iemand bekend trouwens ook bekend met schijven van Toshiba?

Het schijnt dat je bij de Intel macs ook een USB HD kunt gebruiken als opstartdisk. Iemand die dit kan bevestigen? of ontkennen………………………….. :?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.