14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    cultuurzoeker

Externe harddisk met Word bestanden en mp3?

Beste mensen,
    Ik zit met de volgende vraag:
    Als je een externe harddisk aansluit met daarop Word documenten en mp3 kan dat onder OSX Leopard 10.5? Hij is oorspronkelijk is het een externe hardisk geschikt voor Windows van 500GB.
    Of moet de externe harddisk eerst geformatteerd worden?
    Groet van de Cultuurzoeker

Lid
    Pepperonie

Dit kan gewoon.
    Mac OS X kan zowel FAT32 als NTFS bestandsindelingen mounten. Dus dit is geen enkel probleem.

Bijdrager
    RobinH

Dat wist ik eerst ook niet.
    Toen had ik bij de MM een harde schijf in handen, toen vroeg ik het aan een medewerker en die zij: ‘Kijk maar op de doos!’ (waarop stond dat hij alleen voor windows geschikt was.)
    Vroeg ik het later aan iemand anders en die zij dat het gewoon kon, door hem opnieuw te formatteren.

Maargoed toen ging het om een nieuwe, en hier om een al gebruikte.
    Maar dat kan gewoon, Ik heb er nu ook een schijf van mijn moeder aan hangen. (moet iets voor haar bedrijf maken [:apple:])
    Maar zij gebruikt Windows…:wink:

Bijdrager
    GeertGB

Houd er wel rekening mee dat zonder hulpprogramma’s FAT32 kan lezen en schreven, terwijl je NTFS enkel kan lezen. Met bijvoorbeeld MacFuse kun je wel NTFS lezen en schrijven.

Bijdrager
    Nikita

NTFS kan overigens alleen nog maar gelezen worden, standaard, in OS X. Nu zijn daar wel oplossingen voor (ben de naam even kwijt, maar goed), maar dat je het even weet. Overigens is FAT32 voor een 500 GB hardeschijf geen goede oplossing, aangezien je er een hoop ruimte mee ‘weggooit’. NTFS (en HFS+) gaan namelijk een stuk efficiĆ«nter om met de ruimte…

Bijdrager
    ChrisMax

Ik heb hier nu een NTFS harde schijf liggen van 160 GB. Kan ik daar straks gewoon op mijn MBP bestanden van af kopieren of gaat dit lastig worden? En voor dat schrijven welk programma moet ik dan installeren?
    Thanx

Bijdrager
    Nikita

Schijf naar Mac is geen probleem. Mac naar schijf is bij NTFS wat lastiger.

Bijdrager
    ChrisMax

Maar daar is dus wel een oplossing voor dat laatste?

Bijdrager
    J-P-H

Heeft GeertGB al gezegd: MacFuse.
    Nog gratis ook.

Bijdrager
    Simon90

Hopelijk werkt MacFuse bij jou wel. Voor ik de MacFuse installatie uitvoerde kon ik zonder problemen m’n NTFS usb schijf (400gb) lezen. Maar na de installatie kreeg ik een foutmelding van hier tot Tokio bij het aansluiten van de schijf en verscheen hij niet eens meer in Finder.
    Uiteindelijk heb ik alle bestanden maar op een windows bak gebackupt en de schijf HFS+ geformatteerd met Disk Utility.

Ben er helaas nog niet in geslaagd MacFuse te verwijderen, wat erg vervelend is aangezien ik nu geen NTFS schijven meer kan lezen. :(

Bijdrager
    BoraTDI
    ”cultuurzoeker”

Beste mensen,
    Ik zit met de volgende vraag:
    Als je een externe harddisk aansluit met daarop Word documenten en mp3 kan dat onder OSX Leopard 10.5? Hij is oorspronkelijk is het een externe hardisk geschikt voor Windows van 500GB.
    Of moet de externe harddisk eerst geformatteerd worden?
    Groet van de Cultuurzoeker

Ik sta op het punt op een iMAC 20″ te kopen. Na jaren 98 en XP gebruikt te hebben, ben ik toe aan iets nieuws. Ik heb in de loop der jaren een behoorlijk aantal MP3’s op m’n computer verzameld. Deze heb ik als back-up op een externe WD Elements 500 Gb drive staan. Deze is NTFS geformateerd. Zoals ik al begrepen heb, kan de iMAC niet schrijven naar NTFS.
    Wat ik nu doe, is MP3’s via de USB op een 4 Gb stick zetten voor m’n Kenwood 9537 in de auto. Dit wil ik natuurlijk ook blijven doen met de iMAC. Ik neem aan dat dat gewoon kan maar heb hiervoor nog niets kunnen vinden op dit forum.
    Ook wil ik dat alles op de externe harde schijf zo blijft staan zoals het nu staat alleen wil ik er wel naar toe kunnen schrijven. De WD schijf is bedoeld als back-up en als ik nieuwe MP3’s en filmpjes heb, moeten deze wel weggeschreven kunnen worden. Heeft iemand hier een oplossing voor??
    Kan ik ook gewoon de schijf aan de USB hangen en vanuit daar de muziek afspelen of moet dit eerst naar iTUNES gezet worden?

Moderator
    Poezenbeest

Als je gaat switchen, dan zijn er twee mogelijkheden om de overdracht van bestanden makkelijk te laten verlopen. Je moet eerst bedenken of je de schijf nog met Windows-computers wilt gaan gebruiken.

Als het een schijf is, die je vaak meeneemt om aan andere computers te koppelen, dan moet je daar rekening mee gaan houden, gebruik dan de tweede manier. Als je dat niet van plan bent, maak er dan een OSX-schijf van en gebruik de eerste manier.

De eerste is om, zodra je de Mac hebt, de NTSF-schijf daaraan te koppelen en dan de bestanden over te zetten. Als je klaar bent, formatteer je de schijf naar MacOSX Uitgebreid (via Schijfhulpprogramma in de map Hupprogramma’s).

De tweede is de schijf eerst te formatteren in FAT32 en dan de bestanden vanaf de PC er op zetten, om hem vervolgens aan de Mac te koppelen.

Voor de Kenwood-stick moet je eerst uitzoeken wat de radio eist van de stick. Als dat is dat de schijf in FAT32 ingedeeld is, dan heb je geen probleem. Wel moet je even nagaan of er op de stick speciale software staat, als dat het geval is, dan kan je nog wel eens een probleem hebben. Ik zou het eerst met een andere stick proberen, die op FAT32 formatteren (kan gewoon vanuit Windows) en dan er gewoon wat mp3’s op zetten. Als de radio die pakt, is er niks aan de hand. Als de radio dat niet trekt, dan moet je even op de site van kenwood gaan kijken.

Bijdrager
    Pieterr
    ”BoraTDI”

Wat ik nu doe, is MP3’s via de USB op een 4 Gb stick zetten voor m’n Kenwood 9537 in de auto. Dit wil ik natuurlijk ook blijven doen met de iMAC. Ik neem aan dat dat gewoon kan maar heb hiervoor nog niets kunnen vinden op dit forum.

Schrijven naar een FAT32 geformatteerde USB stick is geen probleem vanuit OS X.

”BoraTDI”

Kan ik ook gewoon de schijf aan de USB hangen en vanuit daar de muziek afspelen of moet dit eerst naar iTUNES gezet worden?

Je zult op z’n minst de tracks in iTunes moeten importeren. Je kunt daarbij de standaard optie om alles naar de iTunes Music map te kopieren uitzetten (wat overigens normaliter wordt afgeraden). Dan zal iTunes de tracks afspelen vanaf de plek waar ze stonden toen ze geimporteerd werden, in jouw geval dus vanaf je externe schijf.

Bijdrager
    Nietzman
    ”BoraTDI”

Ik sta op het punt op een iMAC 20″ te kopen.

Prachtig, maar lees voor je post eerst eens het topic, al je vragen waren al lang en breed beantwoord.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.