15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    berrygil

externe harddisk lezen en schrijven

ik heb aan mn Intel iMac een externe harde schijf 120GB
    deze is in NTFS geformateerd en ook gebruikt in WindowsXP
    Nu zie ik gekoppeld aan mijn iMac dat ik naar de schijf niets kan schrijven of kopieren.
    Moet ik iets instellen of veranderen

Bijdrager
    jeroengo

uit de doos ondersteunt OS X NTFS alleen read-only:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20050521110452194&lsrc=osxh

Bijdrager
    Nikita

Dus voor gebruik op beide systemen moet je FAT32 gebruiken. Nadeel daarvan is weer dat ‘ie geen bestanden groter dan 4 GB ondersteunt (maar dat zijn meestal geen erg ‘normale’ bestanden… Hoewel een ISO’tje van een DVD natuurlijk al aardig die kant op kan gaan).

Bijdrager
    RBO62

Hallo Allemaal,

Dit probleem heb ik een tijdje geleden ook eens gehad (toen ik ook nog een WIN pc had naast de MAC spullen).
    Dit heb ik toen kunnen oplossen door op de WIN pc het programma ” MAC Drive” te installeren.
    Zo kun je de externe HDD formatteren als een HFS+ schijf welke dus ook in een WIN omgeving herkend wordt!
    Kortom: zeer bruikbaar!

Bijdrager
    Design-ps

zal de vraag hier stellen, geweldig dat ik dit forum heb gevonden :D

werk op dit moment met winXP Ik heb 2 externe harde schijven ntfs (400 gig p/stuk) behoorlijk vol. Volgende week komt mijn MAC leopard 24″; 4 gig werkgeheugen (ben apetrots maar nog noOb) probleem waar ik tegenaan loop(denk ik) is al mijn software die op die harde schijven staan, zijn deze gelijk te gebruiken als ik de usb in mac stop?

Heb daarnaast wel ’n eigen server die mac compatible is? oververhuizen naar server en dan terug zetten naar MAC.
    Ik begin een beetje zenuwachtig te worden als ik hier aan denk.
    Weet iemand een oplossing voor mij?

Bvd Design-ps

Moderator
    unSOUND
    ”Design-ps”

probleem waar ik tegenaan loop(denk ik) is al mijn software die op die harde schijven staan, zijn deze gelijk te gebruiken als ik de usb in mac stop?

Windows software draait sowieso niet op OS X…

Bijdrager
    Design-ps

Buiten mijn computer XP heb ik 2 harde schijven extern (ntsf) die redelijk vol staan met jpg’s (grafische dingen)
    zijn deze harde schijven gelijk aan MAC via usb te hangen of moeten deze eerst leeggehaald worden (geformatteerd)
    of is er een andere oplossing?
    BvD
    Greetz Design-ps

Bijdrager
    Nikita

Je kan ze wel lezen, maar OSX kan niet schrijven naar NTFS.

Bijdrager
    Design-ps

dus terug naar fat32? is dit zomaar om te zetten zonder mijn grafish spul kwijt te raken. Ben een echte noOb op dit gebied :?
    kan je mij uitleggen hoe ik stap voor stap dit voor elkaar kan krijgen?

Bijdrager
    Nikita

FAT32 als je ‘m in zowel Windows als OSX wilt kunnen lezen en beschrijven; als je ‘m alleen voor OSX wilt gebruiken is HFS+ een veel betere keus.

Maar ja; dan moet je ‘m dus wel formatteren en dan ben je dus je spullen kwijt. Maar OSX kan NTFS wel lezen, dus je kan je foto’s wel eerst op de interne schijf van je Mac parkeren en daarna weer terugzetten naar de externe.

Bijdrager
    Design-ps

Aha…. pfff was al bang want tja waar laat zo maar ff 400 gig.

Dank voor de uitleg weet nu wat ik kan doen :)

Zal nog wel meer tegenkomen dus ga op mijn gemak ’t forum doornemen

:D

Bijdrager
    Nikita

Maar aan de andere kant; als je ze wilt bewerken, kan je ze niet terugzetten omdat OSX niet kan schrijven naar een NTFS volume.

Bijdrager
    tommy666

OS X kan standaard niet in NTFS schrijven nee.Maar als je MacFuse en NTFS-3G installeert,kan het wel.

Bijdrager
    erikaalbers

ik kan niet schrijven naar mijn externe ntfs harddisk, op advies inderdaad macfuse en 3G geinstalleerd. Ik kan mijn exerne harddisk nu alleen helemaal niet meer vinden. Hoe kan dit ?

Bijdrager
    ceamac

Had zelfde probleem.
    Bleek dat ik niet de juiste dmg versies had geinstalleerd.
    Nu werkt het perfect.

Voor macfuse ga naar (kies leopard 1.3 versie)
    http://code.google.com/p/macfuse/downloads/listVoor nft ga naar (versie november)
    Installeer en herstart.
    Voor NFTS drive:
    http://www.daniel-johnson.org/

In artikel en reacties van volgende link lees je alle ins-and outs (zie reacties op artikel voor vergelijkbare problemen).
    http://www.lifehack.org/articles/lifehack/how-to-read-and-write-ntfs-windows-partition-on-mac-os-x.html
    NB de terminal commando’s zijn niet nodig (althans als je het niet erg vindt dat de ntfs schijf geen naam heeft …)

grtz

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.