9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    roland020

externe harde schijf telkens ‘niet zichtbaar’

Sinds de recente upgrade naar 10.15.5 vliegt mijn externe harde schijf er steeds uit op mijn iMac (late 2015, 21 inch). iTunes draait er op en na verloop van tijd stopt de muziek. Ik krijg een melding dat de schijf niet juist verwijderd is, terwijl er niets gedaan is. Heb de schijf al gewist, opnieuw geformatteerd, maar geen resultaat. Alleen als ik de harde schijf los haal van de stroom en in een andere USB-poort doe, wordt deze weer zichtbaar.

Iemand hetzelfde issue of een idee hoe dit te fixen? Dank! Groet, Roland

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand, 1 week geleden door roland020.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Hangt de schijf aan een hub of rechtstreeks aan de iMac? Al eens een andere kabel geprobeerd?

Bijdrager
    roland020

Hangt rechtstreeks aan de iMac. Heb ook al een andere kabel geprobeerd. Maar dat is in alle eerlijkheid een USB C-USB C en ik gebruik nu een USB C-USB B kabel. Zou nog een andere USB C-USB B kabel kunnen proberen.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Probeer eerst eens een beetje met de kabel te wiebelen terwijl hij in de computer zit en de schijf aanstaat. Als die dan ook uitvalt, probeer dan (wanneer de schijf weer terug is) eens lichte druk op de stekker die in de computer zit. Als dat het geval is, dan ligt het waarschijnlijk niet aan de kabel maar aan hoe die in de computer zit. Haal hem (met de schijf losgekoppeld) eens uit de computer, maak hem schoon, doe hem er terug in, duw hem goed aan, en herhaal de tests eens.

Ik had een tijdje terug ook dit soort problemen met een Thunderbolt-schijf aan m’n iMac, wat zover ging dat ik geen USB-stekker achteruit de computer kon trekken of de Thunderbolt-schijf viel ook weg — puur en alleen vanwege de beweging van het loskomen van die ándere stekker. Het lijkt nu opgelost, maar ik heb geen idee hoe, want ik heb er niks aan gedaan.

Bijdrager
    fnk

Ik heb ook regelmatig problemen met usb-c kabels en denk dat er daar nog erg veel kwaliteit verschil in zit.
    Je wordt al gek als je naar de verschillende versies van USB-C gaat kijken (Thunderbolt3 is ook een chaos).

Sleutelbeheerder
    Night

Ik denk dat we eerst eens moeten kijken hoe de disk is aangesloten (welk type USB).

Ik vind het frappant dat het probleem zich precies na een update begon voor te doen, maar je weet het nooit. Het kán idd zomaar de kabel zijn.

Wil je nog wat anders proberen?
    Ga dan naar:

 → Systeemvoorkeuren → Energiebeheer

Kijk of daar een vinkje staat bij ‘Plaats hard disks in slaapstand indien mogelijk’. Als daar een vinkje staat, haal deze dan eens weg.

Bijdrager
    polansky

Ook eens gehad. Lag aan de controller in de case voor de externe HD.

Bijdrager
    roland020

Energiebeheer en andere mogelijkheden (kabels) ook geprobeerd. Ik vrees dat het toch iets in het OS is… De schijf valt meestal uit als er niemand fysiek in de buurt is, dus het kan niet aan beweging rondom de kabel liggen. En ik hoor ook dat de HD in en uit de slaapstand gaat als de kabel er in/uit gaat. Maar hij wordt niet zichtbaar. Na een herstart van de iMac wel en dan is het afwachten…

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De kans is erg klein dat het met die update van het OS heeft te maken. De I/O van een device is iets heel basaal dat via de kernel task loopt.

Hoe oud is deze HD? Want als spontaan off-line gaan van een HD niet aan de kabel ligt is het vaak een ouderdomsverschijnsel. (En is het een kwestie van tijd voordat hij niet meer on-line komt.)

Een andere mogelijkheid is interferentie met andere apparaten c.q. kabels. In dat geval zou je de plek eens kunnen veranderen of kabels anders leggen.

Kijk ook even of de schijf als hij niet meer op de desktop staat nog wel wordt gezien door ‘schijfhulpprogramma’ of ‘systeeminformatie’. Zo niet: Dan is het zeer waarschijnlijk een kwestie van tijd voordat hij het helemaal niet meer doet.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.