11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Tegels

Externe geluidskaart

Dag allemaal,

Ik zak volgens mij verder en verder in het moeras…
    Ik heb een iMac 27″ met een i5 processor. Ik bewerk graag video’s met FCP X. Nu wil ik graag het geluid 5.1 bewerken. Om dit geluid te kunnen monitoren heb ik een externe geluidskaart nodig; de optische uitgang van de iMac werkt alleen (met oa de ingebouwde DVD speler van de Mac en bedoel ik het 5.1 geluid!!! In FCP X kom ik niet verder dan stereo ook al staat de timeline ingesteld op surround.
    Maar welke geluidskaart heb ik nodig??? In een videotraining van Larry Jordan kwam ik tegen dat je inderdaad een externe geluidskaart nodig hebt. Hij adviseert in zijn video de M Audio Fast Track Ultra. Deze kaart is echter End Of Life. Bij een bedrijf waar ik deze kaart wilde bestellen boden ze mij daarvoor de M Audio C600 (eigenlijk de opvolger van de Fast Track Ultra) voor dezelfde prijs! Een mooi aanbod.
    Inmiddels heb ik deze kaart net binnen. Een veelzijdige kaart met veel extra’s die ik ook welk eens nodig zal hebben (oa Midi en andere geluidsapparatuur aansturen). Ik krijg het echter nu nog steeds niet voor elkaar om 5.1 geluid te bewerken met FCP X…..

Wie weet welke kaart ik nu wel moet hebben? Of zie ik toch iets over het hoofd bij de C600? Ook bij Midi/Audio configuratie kan ik een 5.1 set instellen (speakersetup). Het geluid van de kaart krijg ik ook wel voor elkaar alleen kom ik niet verder dan stereo…..

Er is zo weinig informatie over dit onderwerp. Ik kan geen site vinden waar Apple bv geluidskaarten adviseert om in FCP X 5.1 geluid te bewerken en te monitoren.

Ik ben eigenlijk nu al meer dan een jaar bezig om dit voor elkaar te krijgen maar raak behoorlijk gefrustreerd… Alle hulp is dus welkom!!!!

Tegels!!

Bijdrager
    poing
    Bijdrager
    mtooster

In principe is de geluidskaart gewoon goed.
    Staat in de systeemvoorkeuren de kaart geselecteerd bij output?

Anders denk ik toch dat je het moet zoeken in FCP.

Staat in de ‘project settings’ audio op surround?

Bijdrager
    Tegels

Top jongens voor de snelle feedback!!

@poing
    Ik zal de site eens doorlezen.

@mtooster
    Settings staan zeker weten goed en de kaart staat geselcteerd bij output.

Bijdrager
    poing
    Bijdrager
    Tegels

Dat is meer voor FCP 7. Ik werk met FCP X.

Bijdrager
    poing

Final Cut Pro X Tutorial Part 20 – Audio Surround

http://www.youtube.com/watch?v=naIQP_HhJXY

Bijdrager
    Tegels

Wederom bedankt maar dit gaat met name over de software. Ik zoek oplossingen in de hardware. Wie weet nog meer raad?

Bijdrager
    Tegels

Ik ben er inmiddels uit, wel zo netjes om op het forum een beicht achter te laten als het ‘probleem’ is opgelost.
    Ik heb de C600 omgeruild voor een Focusrite Saffire Pro 24. Hier kan ik de 6 uitgangen toewijzen aan een bepaald kanaal. Gelukkig kan ik nu 5.1 geluid editen en monitoren in fcp x!!!
    Iedereen bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    Stirf

:thumbsup:

Bijdrager
    poing

heel veel succes met alles wat je nog gaat maken;)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.