10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    mikekiwi

Externe FW-schijf op MacMini ook te zien op Windows laptop?

Heb een verbinding opgebouwd tussen mijn Acer-laptop en mijn MacMini; ze zien elkaar en er kunnen bestanden uitgewisseld worden.
    Maar…de laptop ziet niet de Lacie-mini schijf die ik via FireWire aan mijn MacMini heb gekoppeld; hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel kan? Waarschijnlijk heb ik een voor de hand liggende optie over het hoofd gezien, maar kan dus wel een duwtje in de goede richting gebruiken…

Moderator
    unSOUND

Op de PC MacDrive installeren.

Zie ook:

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=135819

Bijdrager
    mikekiwi

Eh…nee..dat bedoel ik niet helemaal :innocent:

Macdrive is er al, dat is ’t probleem niet; mijn laptop ziet via het draadloze netwerk wel de MacMini, maar kan via die share geen toegang krijgen tot de externe schijf… (dus dat staat nog los van het feit of hij de schijf kan lezen)

Moderator
    unSOUND

Mijn excuses. Ik dacht dat je de externe schijf direct via FireWire aan de PC hing…

Wat via het netwerk betreft: Tja, dat is onder OS X wat makkelijke geregeld… Daar kun je extern inloggen en zie je alle schijven die aan de machine in kwestie hangen…

Bijdrager
    mikekiwi

je hoeft je zeker niet te verexcuseren, nergens voor nodig wat mij betreft…

Ik heb deze stappen allemaal proberen uit te voeren, maar blijf in de situatie zitten dat de share die vanuit OSX wordt aangeboden, niet de Lacie externe HD bevat. Heb ik wellicht in OSX een setting fout gezet waardoor ik op een verkeerd niveau share? Dus op niveau van de “Hard disk 1” ipv alle mogelijke schijven?
    Geen idee of dit kan en of dit de oorzaak is…

Bijdrager
    Venerabilis

Ga naar SystemPrefs>Shared/Delen dan in het vakje ‘Shared Folders’ de externe schijf knallen.

Maar als het goed is kan je ook vanaf de windoos bak navigeren naar /Volumes/ en vandaar de externe schijf aanspreken.

Bijdrager
    Pieterr

Heb je het SMB vinkje aanstaan?
    Een Mac configureren om bestanden met Windows-gebruikers te delen

Windows-bestandsdeling instellen
    Stap 1 Kies Apple-menu > ‘Systeemvoorkeuren’ en klik op ‘Delen’.
    Stap 2 Selecteer ‘Bestandsdeling’ in de lijst en klik op ‘Opties’.
    Stap 3 Schakel het aankruisvak ’Deel bestanden en mappen via SMB’ in.
    Stap 4 Selecteer de naam van de gebruikersaccount die bestanden wil delen en voer het wachtwoord voor die gebruiker in.
    Stap 5 Klik op de knop ‘Done’.
    Stap 6 Geef het adres van uw computer aan Windows-gebruikers waarmee u uw computer wilt delen.

Bijdrager
    mikekiwi

Dank voor de reacties; ik zie net dat ik iets ben vergeten te melden (oeps….)…en dat is dat ik op Tiger werk…..en daar zijn de opties zoals genoemd helegaar niet beschikbaar…:

Bij windows-deling kan ik alleen kiezen voor start/stop en accounts en dus niet ook mappen toevoegen of toegangsniveau bepalen…

Verder kom ik binnen via de laptop op een gebruikersaccount en zie ik alleen de mappen zoals ik die ook in de Finder zie bij de gebruiker: Harddisk1–>Gebruikers–>Misy… en dan zie ik geen ‘volumes’

Bijdrager
    Pieterr

Met het hulpprogramma Sharepoints zou het je moeten lukken.

SharePoints is an application or a preference pane that makes it easy to add and delete share points like in the old Finder. In Mac OS X, by default, you are limited to sharing only what is in your public folder in your home directory. This program makes it easy to share any folder.
    In addition SharePoints also brings back users and groups management to Mac OS X as well as easy configuration of AppleFileServer (AFS) and Samba (SMB) Server properties.

Tip uit http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=69189

Bijdrager
    mikekiwi
    ”Pieterr”

Met het hulpprogramma Sharepoints zou het je moeten lukken.

Tip uit http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=69189

En dan is het inderdaad in een minuutje gepiept….enorm bedankt voor het meedenken en meezoeken! Vraag me af hoe ik er overheen heb kunnen zoeken, maar dat is een andere vraag. Het is in ieder geval gelukt nu!!!

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.