10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    rtgrs

Externe FireWire-schijven vertragen m'n systeem…

Ik heb via FireWire 800 2 LaCie Quadra’s aangesloten op m’n iMac, voor extra opslag en Time Machine. De schijven stoppen na een tijdje inactiviteit met draaien.

Bij de meest uiteenlopende acties bevriest mijn systeem, totdat de externe schijven weer op volle toeren draaien. Bijvoorbeeld als ik een website open, een chat wil starten in iChat of een nieuwe map wil maken op m’n bureaublad. De schijven worden gestart en pas als ze op volle toeren draaien, kan ik weer verder.

Dit probleem kom ik al veel langer tegen, ook in vorige versies van Mac OS X. Ik werk momenteel met Lion. Ook mijn vorige Macs kenden dit probleem.

Ik heb het lang gedoogd, maar het wordt me nu iets te irritant en wil er graag iets aan doen! Herkent iemand dit? Is er een oplossing?

Bijdrager
    poing

zelfde probleem ook een Lacie harde schijf, nadat ik time machine heb gedraaid doe ik hem uit, maar ja of dat voor jou ook een oplossing is weet ik niet. Time machine draai ik 1 keer per week dat vind ik voldoende.

Bijdrager
    tarun

Je kan bij de systeemvoorkeuren, energiebeheer uitschakelen dat schijven in sluimer worden gebracht.

Bijdrager
    poing

bedankt voor deze tip.

Bijdrager
    MennoV

Ik had hetzelfde probleem maar heb dit opgelost door de schijven toe te voegen aan de Privacy tab van Spotlight. Ze worden nu niet meer geïndexeerd, starten ook niet meer voor elk wissewasje op en de vertragingen zoals de topic maker omschreef, zijn bij mij nu weg.

Inactief
    Anoniem
    tarun op 22 augustus 2011

Je kan bij de systeemvoorkeuren, energiebeheer uitschakelen dat schijven in sluimer worden gebracht.

Geldt dat ook voor externe schijven dan?

Edit: maar ik herken je klacht. Ik heb het ook. Als ik een bestand wil opslaan moeten eerst alle externe harddisks wakker geschud worden. Omdat ik ze allemaal gebruik voor back up doeleinden unmount ik de schijven als ik deze niet nodig heb. Maar ik ga bovenstaande tips even proberen.

Bijdrager
    poing

sluimerstand uitschakelen werkt bij mij perfect, hij blijft nu constant actief.

Bijdrager
    rtgrs

Ow… Ik word dus niet meer op de hoogte gebracht van reacties… :-s

Bedankt!

Ik voeg de schijven regelmatig toe aan de lijst met uitsluitingen onder de Privacy-tab van Spotlight. Na het unmounten van een schijf, blijft deze in de lijst staan. Wanneer de schijf weer wordt gemount, dan verdwijnt deze.

Voor mij is het belangrijk dat Time Machine elk uur z’n taak doet, dus uitschakelen van de bijbehorende externe schijf is geen optie.

Ik heb in energiebeheer het uitschakelen van harde schijven uitgeschakeld. Ik ben benieuwd of dit helpt/werkt voor de externe schijven.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Bepaalde externe schijf modellen trekken zich niks aan van de voorkeuren in energie beheer. Bij mij heb ik sluimeren ook uit staan, en dat helpt inderdaad om de strandbal te omzeilen, toch komt hij nog wel eens een enkele keer even te voorschijn en hoor ik een schijf op toeren komen. Er staan hier 5 verschillende externe schijven aangesloten.

Bijdrager
    AppleStef

Mijn nieuwe HDD let er ook niet op (gaat in slaap binnen 35min ong) maar ik vond deze applicatie misschien helpt dat;) http://www.macupdate.com/app/mac/31158/keep-drive-spinning .

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.