9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Externe DVD brander (i.c.m. iMac G5)

Beste medeleden,

Ik heb een iMac G5 zonder interne DVD/CD lezer/brander, toch zou ik graag nog DVD’s/CD’s in mijn iMac kunnen steken.:)

Dus ik dacht, ik neem mijn externe Apple Superdrive sluit deze aan op de iMac, maar tevergeefs. Niets, ik kan de DVD/CD er niet insteken.
    Ik denk dat het te maken heeft met een stroom tekort, al hoewel ik de Superdrive rechtstreeks op de iMac aansluit en geen melding krijg van een te veel eisend apparaat. (wat wel het geval is als ik de Superdrive in de USB hub van het toetsenbord steek)

Kan ik misschien een andere lezer/brander kopen, die werkt?

Verder draait de iMac Leopard.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Probeer dit eens.
    De eerste MacBook Air werd met Leopard geleverd, dus als het goed is zit de juiste driver al op jouw Leopard installatie.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Bedankt!

Ik probeer het vandaag nog even uit.

Maar denk je dat een niet Apple lezer meteen zou werken?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Nee, niet de USB SuperDrives. De eerste generatie (toen het nog MacBook Air SuperDrives heetten) had speciale firmware in de IDE-USB bridge. Latere revisies hiervan (en de nieuwe “USB SuperDrive”) hebben een SATA-USB bridge die nog steeds speciale Apple-firmware bevat, maar niet specifiek aan de MacBook Air gelinkt is. Deze is dus makkelijker te “unlocken”.

Bijdrager
    Tuur Tisseghem

Ik heb een redelijk recente Apple SuperDrive. (Een jaartje of 2.)

Maar denk je dat bv. een Samsung lezer wel ‘direct’ zou werken?

Bijdrager
    TheBigZ
    Tuur op 07 maart 2015

Kan ik misschien een andere lezer/brander kopen, die werkt?

Dat was inderdaad een beter idee geweest. Zo’n beetje de slechtste keuze is om de externe Apple SuperDrive te kopen. Die is (te) duur en je moet trucs uithalen om die te kunnen gebruiken met de meeste Macs. Als je dat ding nog om kunt ruilen, meteen doen.

Tuur op 07 maart 2015

Maar denk je dat bv. een Samsung lezer wel ‘direct’ zou werken?

Ja. – http://tweakers.net/pricewatch/367930/lg-gp60ns50-zilver.html

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Tuur Tisseghem

@TheBigZ

Ik had die SuperDrive niet speciaal gekocht hoor.;)
    Die had ik al een tijdje, om te gebruiken met mijn MacBook Pro Retina. Daarmee werkt hij gewoon, zelfs op mijn iMac 2013 werkt hij gewoon direct.

Overigs bedankt voor jouw reactie! Ik zal er eens naar kijken!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Gezien je (niet meer) een hardware modificatie aan de externe SuperDrive hoeft te maken zou ik geen andere DVD-speler kopen. Probeer eerst je ingebouwde driver te modificeren voor gebruik met de SuperDrive, en mocht dat niet werken dan kan je altijd nog naar een alternatief kijken.

Ik gebruik hier al een aantal jaren een Samsung dingetje die volgens mij oorspronkelijk voor de Series 9 bedoelt was. Deze was volgens mij goedkoper dan de lezers die hierboven gelinkt staan. Ik zal eens kijken wel model dat precies is.

EDIT: het is een SE-208DB/TSWS. Deze is helaas niet meer te krijgen. De vervanger (min of meer) is de SE-208GB and kost maar €3 meer dan ik destijds heb betaald.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.