5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    jw54

externe backup schijf versus externe opstartschijf

Beste OMT’ers,
    ik zou graag advies willen over het volgende; momenteel gebruik ik voor mijn iMac 2011 als externe backup schijf (1 partitie) een 1TB WD Mybook Studio Eddition (naar volle tevredenheid).
    Maar ik wil deze schijf nu ook als een opstartschijf (i.g.v. een crash) gaan gebruiken en dan Time Machine gebruiken voor de dagelijkse backup. Welke stappen moet ik ondernemen?

– de huidige backup eerst helemaal wissen via Schijfhulpprogramma?
    – en dan de schijf inrichten met 1 partitie? (GUID partitietabel instellen)?
    – of de schijf met 2 partities inrichten (1 voor OSX en mijn programmamap en 1 voor de dagelijkse backup)?
    – of zet Time Machine automatisch een kloon over de bestaande gegevens?
    – kan ik Time Machine zo instellen dat de backup elke dag om 17.30 uur start?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen.
    groet, Jan

Bijdrager
    makasa

Timemachine maakt geen clone waarmee je kan opstarten. De tijdsintervallen zijn standaard niet te veranderen. Met externe Apps is hier wel iets aan te doen.
    Voor een externe opstartschijf moet je je schijf clonen. Je kan je externe schijf in partities indelen. Een voor Time machine en een voor een dagelijkse copie van je harde schijf.
    Mischien is het verstandig 2 schijven te gebruiken zodat het risico ook verdeeld wordt. Mocht de ene schijf defect zijn dan heb je in ieder geval nog een andere optie.

Bijdrager
    jw54

Beste Makasa,
    als ik het goed begrijp zou ik dus met CCC een kloon op mijn externe schijf moeten zetten en vervolgens backuppen met Time Machine.
    Ik begrijp alleen jouw opmerking over 1 partitie voor Time Machine en 1 voor de dagelijkse backup. Ik kan toch met Time Machine een backup op 1 partitie maken?
    Of bedoel je dat de kloon op 1 partitie moet komen (als opstartschijf) en de andere partitie voor de dagelijkse backup?
    groet, Jan

Sleutelbeheerder
    Night

Ik zou hem inrichten met 2 partities:

Partitie 1 (grootte hetzelfde als de interne HD) waarop dagelijks – of welke interval je ook wil – via bv. CCC een back-up wordt gemaakt. Deze is dan ook bootable.
    Partitie 2 (grootte: de rest) laat je door TM beheren.

Bijdrager
    jw54

Beste Night,
    wat is het nut om op partitie 1 via CCC dagelijks een backup te zetten en op partitie 2 Time Machine zijn werk te laten doen. Want Time Machine zet dan toch ook een backup op partitie 2? Dus dan zou ik een dubbele backup hebben. Graag je uitleg.
    groet, Jan

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.