8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    wouterborst

Extern scherm voor Macbook Pro

Ik heb een MacBook Pro en ben opzoek naar een extra monitor om aan te sluiten aan de laptop. Ik merk dat ik het 15 inch scherm van mijn MacBook te klein vind voor het Photoshop en Illustrator gebruik wat ik doe.

Ik ben dus naar een extra scherm nodig om aan te sluiten, maar ik wil geen Cinema display van Apple aanschaffen omdat ik dat te prijzig vind.

Uiteraard heb ik al gezien dat als je ieder willekeurig scherm van de goedkopere partijen aansluit je behoorlijk kleur verschil zit, het liefst heb ik natuurlijk een op een de zelfde kleuren als mijn MacBook.

Als ik een IPS scherm koop ben ik dan gegarandeerd zeker van de zelfde kleuren, of zit daar ook verschil in?

Dus mijn vraag is:

Weet iemand een goede vervanger voor een Apple Cinema display, die betaalbaar is en waar ik de zelfde Kleuren mee heb als de schermen van Apple?

Of heel dicht in de buurt van komt?

Ben zelf een vormgever het zou fijn zijn maar een goed betaalbaar monitor is ook goed.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    ro_me

heb je een plaat voor je scherm op je MBP? Zo ja, dan zelf elk ander scherm een ander beeld laten zien als je MBP.

Bijdrager
    Stirf

Wouter, welkom op dit forum. Volgens mij staat hier genoeg beschreven.

Bijdrager
    Nic

Beste Wouter,

IPS-schermen hebben inderdaad een stuk reëlere kleurweergave dan de goedkopere TN-panelen, en IPS-schermen hebben ook een betere inkijkhoek. Daar tegenover staat dat het contrast op een IPS-paneel vaak lager is dan op een TN-panel (maar merk daar eerlijk gezegd weinig van), en de reactiesnelheid is iets langzamer (dus bij snelle games en films zou je ghosting kunnen hebben, maar dat heb ik bij mijn eigen onderstaand scherm nog nooit gezien).
    Er zijn verschillende soorten IPS-schermen, die naargelang de prijs steeds een iets reëlere kleurweergave hebben.

Ik heb zelf een Dell U2412m (24 inch IPS-LED monitor van 1920 * 1200 [ik vind die extra pixels in de hoogte erg fijn]) voor €230,-
    Hij bevalt heel erg goed. Het is een wat goedkoper IPS-scherm, die niet compleet reële kleurweergave heeft, maar die na kalibratie behoorlijk volstaat voor alledaags, intensief – ‘prosumer’ – gebruik.
    Hij krijgt ook ontzettend goede reviews op het internet en wordt alom geprezen als een van de beste budget-IPS-monitoren.

Voor echt professionele schermen kun je – wil je deze maand ook nog boodschappen kunnen doen – eens kijken naar de Dell U2410, die gekalibreerd uit de fabriek komt en volledige kleurweergave heeft, voor zo’n €430. Is helaas geen LED scherm, maar gebruikt nog CCFL verlichting.

Beide schermen kun je draaien op de voet, kantelen, en je kunt hem in portretmodus gebruiken.

Een Dell scherm staat zonder twijfel niet zo chique op je bureau als een Cinema Display, maar heeft naar mijn mening wel een goede prijs/kwaliteit-verhouding.

Bijdrager
    wouterborst

Zoon Dell scherm ziet er knap uit, alleen dat verschrikkelijke blauwe lampje, dat blijven die andere partijen niet snappen.

Bijdrager
    wouterborst

is er ook een IPS scherm dat de zelfde kleurweergave van mijn MacBook Pro heeft, dat het kleur verschil minimaal is?

Bijdrager
    Nic

Het blauwe lampje is niet heel storend hoor. Zie het als een constant reminder dat je €500 hebt bespaard op een Cinema/Thunderbolt Display…;)

Als je echt bezorgd bent om dezelfde kleurweergave op beide schermen dat je zowel je MBP scherm als je externe monitor zal moeten kalibreren (Google e.g. ColorMunki), zodat je op beide schermen reële kleurweergave hebt, en hopelijk ook redelijk dezelfde kleuren.
    Vergeet trouwens niet dat in je MBP een (hoogwaardig) TN-paneel zit, die w.b.t. kleurweergave niet zo goed is als een IPS-paneel, dus of het helemaal gelijk is, zelfs na kalibratie, zou ik niet weten.
    Wellicht is er een professioneel die hier antwoord op kan geven.

Bijdrager
    wouterborst

Bedankt voor de info Nic, dan weet ik dat ik voor een IPS scherm moet kijken.

Heb ik het eerste onderdeel voor mijn Office.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.