6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    koekerd

extern scherm voor macbook air

Hoi,

Ik heb een macbook air (core i5 1.6 13″ Early 2015). Daarop wil ik een 24″ extern scherm aansluiten ivm webdesign. Nu kom ik er niet helemaal uit wat betreft de resoluties en ook de koppeling tussen mini displayport/HDMI. Momenteel heb ik een 24″ TFT scherm geleend van een vriend (resolutie scherm = 1920×1080) en ik merk dat het beeld echt niet scherp is, gepixeld zelfs als je het van dichtbij bekijkt.

Op everymac.com lees ik dit over mijn model:

‘Although Apple originally only reported that this model could support a single external display up to 2560×1600, third-parties discovered that it actually could support a 3840×2160 (4K) display, and Apple subsequently revised their official documentation to confirm this, as well.’

Mijn vragen;

1. klopt het dat een adapter van mini displayport naar HDMI (wat ik nu heb) voor kwaliteitsverlies kan zorgen qua beeld en zo ja bestaat er een andere optie om een extern scherm te koppelen aan de air (deze heeft enkel een mini displayport en USB)?

2. zou ik minimaal voor 4K moeten gaan (3840 × 2160 of 4096 × 2160?) of volstaat 2K ook (2048 × 1080)?

3. welk merk scherm zouden jullie me kunnen aanbevelen op basis van jullie ervaringen?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    koekerd

Sorry, ik zie nu dat ik het bericht 2x gepost heb…(zie geen optie om het dubbele bericht te verwijderen)

Bijdrager
    EagerB0bNerd

hoeveel had je ongeveer willen uitgeven?

Bijdrager
    TheBigZ

MBA specs

Connectivity includes 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 4.0, analog audio out, a single “Thunderbolt” 2 port, two USB 3.0 ports, and an SDXC-capable SD card slot.

Tip: gebruik geen HDMI, maar schaf een mini-DisplayPort-naar-DisplayPort kabel aan.

Als je maximaal 24” wilt hebben, zou ik geen 4K kiezen, maar 2560×1440 (QHD).

Bijdrager
    wimbo

<p class=”cite”>TheBigZ op 23 mei 2020 om 17:08</p>
    MBA specs

Connectivity includes 802.11ac Wi-Fi, Bluetooth 4.0, analog audio out, a single “Thunderbolt” 2 port, two USB 3.0 ports, and an SDXC-capable SD card slot.

Tip: gebruik geen HDMI, maar schaf een mini-DisplayPort-naar-DisplayPort kabel aan.

Als je maximaal 24” wilt hebben, zou ik geen 4K kiezen, maar 2560×1440 (QHD).

Wat is de reden waarom je bij 24″ max voor QHD zou moeten kiezen? Ik heb zelf 2 24″ 4k schermen aan mijn Mac Mini hangen en dat gaat perfect. De prijs is tegenwoordig in ieder geval geen reden meer.

Door de scaling mogelijkheid binnen System Preferences en het tooltje DisplayMenu is eenvoudig te switchen tussen verschillende resoluties op de monitoren als dat nodig is.

Bijdrager
    TheBigZ

@koekerd: Heb je nog een antwoord op de vraag van EagerB0bNerd?

@wimbo: Op 24″ is 2560×1440 al vrij ‘klein’. Op 24″ 4K ga je in de praktijk altijd ‘geschaald’ (2560×1440 of 1920×1080) werken. En je hebt meer keuze voor 24″ QHD dan voor 24″ 4K.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.