23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    overmacht

Extern scherm

ik heb een 17 inch acer AL1716 tft scherm en een ibook. Ik zou graag beide schermen apart willen gebruiken (ik heb wel eens gezien dat de cursor aan de rand van het scherm dan naar het andere scherm verspringt) en de resolutie op de acer wat verhogen (ipv 1024 de resolutie daarboven.

Ik heb hier even op het forum gekeken en zag dat dit normaal niet kan, maar wel met een hack, waarbij de garantie van je ibook vervalt. Ik heb mij ibook nu een jaar en een paar dagen, dus is dat even van minder belang, maar ik vraag me af of wat ik wil mogelijk is en of dat slecht is voor de ibook.

de hack zit in Screen Spanning Doctor, te vinden op:

http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html

Werkt deze ook met OSX 10.3.9?

waar moet ik verder op letten als ik dit wil doen?

Bijdrager
    deSpaanseRente

Die Hack is helemaal niet gevaarlijk; die verandert enkel iets in de software; niets aan de hardware.

Bijdrager
    overmacht

zijn die verandering ook weer terug te draaien?

Bijdrager
    kontheur

Het enige slechte voor je hardware is als je de clamshell mode gebruikt. Je iBook kan te warm worden als je hem gesloten gebruikt. De hack om een 2de beeldscherm te gebruiken kan geen kwaad.

Bijdrager
    overmacht

Screen Spanning Doctor vraagt inderdaad bij installatie of ik clamshell mode wil gebruiken, maar dat lijkt me weinig toevoegen en is bovendien niet best voor de computer (hitte).

Net geinstalleerd, wert prima, ik heb de resolutie aangepast op het externe scherm.

Kan je ook van het externe scherm het hoofdscherm maken? ik zou nl graag het dock en bureaublad op het externe scherm hebben, dat werkt wat makkelijker!

Bijdrager
    Mefait

Ja dit is mogelijk. Je gaat naar systeemvoorkeuren>beeldschermen en dan het tabblad rangschikking.. je kan dan de menubalk verplaatsen naar het andere scherm.

Bijdrager
    overmacht

perfect! dat was wat ik zocht!

geen problemen als ik nu per ongeluk het scherm loskoppel?

en kan ik de muis ook aan de andere kant van het scherm laten overspringen?

Bijdrager
    Mefait

Heb het even voor je getest en ik ondervind geen problemen.

Bijdrager
    overmacht

bij mij ook geen problemen als ik het scherm loskoppel. Fijn dat hij ook onthoudt dat het externe scherm dan hoofscherm is als je weer inkoppelt!

Ik kan alleen nog niet vinden of het mogelijk is om de muis rechts van scherm te laten wisselen, dat doet hij nu links, en rechts komt bij mij net wat beter uit.

Bijdrager
    chatsmit

Toch kunnen er wel vreemde dingen gebeuren dankzij de screen hack. Ik had zelf bijvoorbeeld dat mijn iBook geen digitale videocamera’s meer via firewire aangesloten zag. Uninstall was niet genoeg om dit probleem op te lossen, ik moest de iBook zelf resetten.

Bijdrager
    overmacht

Hmm, ik heb gelukkig (nog) geen digitale firewire videocamera. Ga wel even controleren of mijn externe hd nog wel werkt..

// edit:

pfew, gelukkig wel..

Bijdrager
    Mefait

Dan moet je weer bij rangschikking zijn.. je kunt het scherm daar gewoon verplaatsen van links naar rechts en van boven naar beneden etc.

Bijdrager
    overmacht

thanks mefait!

wel vreemd is dat mijn muis nu na een paar minuten wegvalt, ik hoop niet dat dit blijvend is..

Bijdrager
    macpro
    ”Lord_spianoman”

Die Hack is helemaal niet gevaarlijk; die verandert enkel iets in de software; niets aan de hardware.

Deze uitspraak klopt niet. Er bestaan Macs waarbij het gebruik van deze hack wel degelijk leidt tot grote problemen. Daarom moet je ook altijd goed controleren of jouw Mac in de lijst van te gebruiken computers staat.

Bijdrager
    overmacht

Hij staat er gelukkig tussen! de muis doet het ook gewoon nog.

Ik had een 17 inch scherm gekocht omdat ik dacht dat 1024×786 de max resolutie was van de ibook en dan is 19 inch echt zinloos. Door de hack is dat veel meer. Ik heb nooit gewerkt op een 19 inch scherm, daarom nog 2 vraagjes:

is het fijn om op 19 inch in de 1440×900 resolutie te werken?

trekt mijn ibook G4 1,2 Ghz dat ook nog wel (met 32 mb videogeheugen en die hack geactiveerd) ?

Bijdrager
    Brimme

dat is zeker fijn.
    ik heb hier een ibook 1,2ghz 32mb en die heb ik draaien op een acer al2016ws 20inch scherm.
    draait prima, schakel altijd wel me scherm van me ibook uit zodat de volle 32 mb naar mijn acer gaat.

hier vind je hoe je dat moet doen.

http://forum.macparts.de/viewtopic.php?t=676

Bijdrager
    overmacht

ik heb beide schermen (17 inch is nu 19 inch geworden) nu aan, met het acer scherm op 1280×960. Het werkt tot dusverre allemaal goed, maar is deze instelling nou slecht voor mijn grafische kaart? wordt hij nu te warm / slijt hij harder? of kan ik deze setup gewoon zonder zorgen blijven gebruiken?

ik vind het wel makkelijk, dat extra scherm van de ibook voor bv mail en itunes namelijk. ook hoor ik vaak dat de clamshell modus niet altijd even goed werkt.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik vermoed dat je beide schermen veilig kunt gebruiken.
    Is het niet zo dat de VRAM gewoon over de beide schermen verdeeld wordt?

Bijdrager
    overmacht

dat dacht ik ook : dus 16 mb voor elk scherm, nu vroeg ik me af of 16 mb niet teveel is voor de hoge resolutie van mijn externe scherm.

Bijdrager
    mgmheck
    ”overmacht”

dat dacht ik ook : dus 16 mb voor elk scherm, nu vroeg ik me af of 16 mb niet teveel is voor de hoge resolutie van mijn externe scherm.

Teveel? Je bedoelt te weinig, vermoed ik?
    Als je geen grafisch intensieve software hebt draaien, dan kan 32mb makkelijk twee schermen aansturen.

Bijdrager
    overmacht

lol: ik bedoelde inderdaad natuurlijk te weinig! ik weet niet wat grafisch intensief is, ipoto gebruik ik wel regelmatig, photoshop heel sporadisch, dus het zit wel goed toch?

Bijdrager
    chatsmit

Ik heb het zelf dus een tijdje gebruikt (tot ik de fout met video camera ontdekte..) op m’n iBook. Vram wordt gedeeld, dus elk scherm 16mb. Met programma’s als photoshop merkte ik er niets van, maar wat je wel erg merkt is in OSX zelf. Vensters animaties gaan trager, dashboard effecten verdwijnen, de beeldopbouw gaat allemaal net wat stroever. Ik vond het zelf niet meer mooi en irriteerde me hieraan. Daarbij het probleem met videocamera, voor mij geen screen hack meer. Maar het is wel het proberen waard. Trouwens, het scherm van een Ibook blijf ik mooier vinden dan een standaard TFT scherm, scherper, makkelijker leesbaar, beter contrast, minder vermoeiend voor de ogen.

Bijdrager
    overmacht

ik heb geen last van snelheidsverschillen tot zover. Het ibook scherm is inderdaad prettiger dan de Acer, maar wel wat donkerder. Ik laat alles zo als het maar niet slecht voor mijn ibook is.

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.