15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Anoniem ex-lid

extern netwerk via wifi

Goede avond,

Ik wil graag een externe wifi “hotspot” maken.
    Voor bezoekers.
    Heb een tp-link router aan mijn modem hangen.
    Dat gaat allemaal prima, maar als ik op mijn wifi router ben dan kan ik ook de modem benaderen.
    En alle apparaten die aan de modem hang.
    Hoe kan ik dat scheiden?
    Dat als ik op wifi router ben aangesloten niet de apparaten van de modem kan benaderen EN de modem zelf?

Subnetmask 255.255.255.0 en 192.168.0.1 wan poort tp-link
    modem 255.255.255.0 en 192.168.1.1

Heb al gezocht maar kon niks vinden.
    subnetmask kon ik niet veranderen en access point optie kon ik niet vinden.
    Kan iemand mij helpen?
    Heel erg bedankt !

Bijdrager
    readefries

Hi,

Als ik je IP-adressen bekijk, ben je dubbel aan het NATen…dat wil je echt niet! Dit kan namelijk voor problemen zorgen doordat RFC1918 IP-adressen (10.x.x.x, 172.16~31.x.x, 192.x.x.x) niet gerouteerd mogen worden.

Zelfs al krijg je het werkend, is het gemakkelijk om met statische routes toch op je interne netwerk te komen.

Ik denk dat je hiervoor toch een specifiek product moet aanschaffen, of zelf een linux router voor moet inrichten om er voor te zorgen dat het verkeer niet tussen onderliggende netwerken kan lopen.

Bijdrager
    fred44nl

dubbel NATen kan best wel, als het goed ingesteld wordt.
    maar in een klein privé-netwerk is dat gewoonlijk overbodig.

of lokale ip-adressen wel of niet gerouteerd kunnen worden, weet ik niet.
    maar volgens mij spreek je jezelf tegen:)
    eerst zeg je dat ze niet gerouteerd kunnen worden en dan geef je het advies om een linux router in te richten.

als je 2 netwerken hebt, dan kun je de reguliere gebruikers toegang verlenen tot beide netwerken, d.m.v. toewijzing van ip-adressen op basis van mac-adressen.
    als die toewijzing niet bestaat, dan ben je dus gast en mag je niet op het “andere” netwerk.

overigens heeft een Airport Extreme en een Time Capsule de mogelijkheid om een gast-netwerk in te stellen.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ehm voor we het over moeilijke dingen gaan hebben. Volgensmij (en de gebruiksaanwijzing) is dit een standaard configuratie. Er een standaard modem, netwerkkabel in de wan klikken van de router en je hebt een wifi point met internet.
    Meer hoef je niet te doen.

Alleen nu wil ik voorkomen dat als je aangemeld staat bij wifi point, je niet “het netwerk” van de modem kan benaderen.
    Dat moet toch lukken met een router?

Bijdrager
    Synapse88

Ook een idee: apart WiFi accesspoint (hardware) gebruiken en die dan in de DMZ gooien?

Bijdrager
    fred44nl

wacht even je hebt het over een standaard modem, dus zonder ingebouwde router en wifi.
    dan heb je het over een tp-link router.
    vervolgens praat je over “mijn wifi router”, of bedoel je daar de tp-link mee ??

als dat zo is, dan snap ik het.
    pc’s, laptops, iPhones e.d., die toegang hebben tot jouw lokale netwerk, kunnen ook jouw modem zien èn benaderen, mits ze de gebruikersnaam èn het wachtwoord weten.
    hetzelfde geldt voor jouw modem.
    aan een modem zonder router is niet veel in te stellen, dus wat is daar het probleem ??

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ja heb het over standaard modem (met wifi en router neem ik aan.) die je van provider krijg.
    En een router (tp-link ) gekocht.
    Aan de modem hang een laptop en computers ect. En de wifi router wil ik een “hotspot” maken voor gasten.

Als ik me aanmeld bij hotspot(wifi router tp-link) dan kan ik ook bij de modem en de laptop en computers van het bedrijf. Dat wil ik voorkomen.
    Is dat mogelijk?
    Bedankt !

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Als ik de router instel dat hij alleen poort 80 doorlaat, is het dan opgelost en veilig ?
    hoe stel ik dat in ?

Bijdrager
    fred44nl

als je aan een bezoeker het wachtwoord geeft van jouw (draadloze) netwerk, dan kan hij alle apparatuur, die daarop draait zien.
    als je alleen poort 80 open zet op het draadloze netwerk, dan kan die bezoeker alleen iets doen met een browser.
    maar er is ook pop3, smtp, https, etc.etc.

of je poorten alleen kunt dicht- of open zetten op het draadloze netwerk, terwijl het bedrade netwerk daar geen hinder van heeft, dat zul je in de handleiding van de tp-link moeten zoeken.

Apple heeft hier voor het gastnetwerk in de Airport Expresse, Extreme en TimeCapsule.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ja gast netwerk klinkt mooi. Maar je hebt natuurlijk liever het volledige bedrijfsnaam inplaats van Guest_bedrijfsnaam.
    Daarbij moet daar vaak ook wachtwoord aan toegevoegd worden.

Maar is er geen simpele manier om de apparatuur van “andere netwerk” niet bij te komen als je eenmaal aangemeld ben of zonder wachtwoord wifi hotspot?
    Of te voorkomen dat je bij andere apparatuur kan komen?

Zijn er andere manieren om op dezeflde adsl lijn een 2 aparte netwerken te creëren?

Bijdrager
    fred44nl

de naam die de bezoeker ziet, kun je zelf bepalen.
    of je een wachtwoord wil, of niet, dat kun je ook zelf instellen.

een andere simpele manier zou ik niet weten.
    want dan zou je 2 routers achter elkaar moeten zetten en de instellingen zodanig doen, dat gebruikers van netwerk 1 wèl op netwerk 2 kunnen, maar andersom niet.
    simpel is echt iets anders:)

kortom een router, die standaard een voorziening heeft voor een gastnetwerk, zoals Airport Extreme.

http://support.apple.com/kb/HT3477?viewlocale=nl_NL

Bijdrager
    Anoniem ex-lid
    fred44nl op 15 augustus 2012

de naam die de bezoeker ziet, kun je zelf bepalen.

of je een wachtwoord wil, of niet, dat kun je ook zelf instellen.

Dat klopt niet, heb een linksys gehad en een cisco.
    Daar kan je allebij gasten netwerk aanmaken. Maar je bent verplicht om wachtwoord in te stellen.
    En bij airport van apple staat altijd Guest voor wat je in kan stellen.
    Daarbij wil ik de breedbandte instellen dat er max 10 mb/s verbruikt kan worden.
    En dat er tussen 10 en 16:00 toegang tot de hotspot is. En dat kan de airport niet ;).

Ik dacht dat ik in 2012 was en dat zoiets wel te realiseren was. Ik ben toch echt niet de enige die een hotspot wil aanmaken en op zelfde adsl lijn ? En de rest van netwerk met rust gelaten kan worden(lees: beveiliging).

Bijdrager
    fred44nl

ik ben alleen bekend met Airport Extreme, e.d., niet met linksys en cisco.
    en als ik in mijn AE het gastnetwerk de naam “gasten” geef, dan komt daar niks voor te staan.

maar goed, je hebt plotseling wel heel veel eisen.
    daar zul je een uitgebreide professionele router voor moeten inzetten.
    daar zijn er zeker bij, die precies kunnen wat je wilt.
    maar misschien is het handig om alle eisen in één keer te formuleren.
    suc6 verder:)

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Die eisen voldoen allemaal bij de tp-link wr1043nd
    tijd instellen wanneer beschikbaar (in algemeen en niet per pc)
    breedbandte instellen.

ik dacht dat standaard was om te regelen dat je bij bepaalde pc’s niet bij kon. of kon detecteren.

vandaar dat mijn eisen er niet bij stonden. Standaard instellen dat je in anders subnet mask inzit ouzo. dacht even configureren. zit nu al een week met dit ding in testfase.
    En je wil niet dat de kassa’s gezien worden. Kan ook niet die dingen configureren ect ect.

Bijdrager
    Anoniem ex-lid

Ik heb een airport extreme gekeken (dat stekkerblokje) en daar zit geen gastnetwerk op.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.