One More Thing » Community » Forum » Mac Software » macOS » "Bestands-extensies tonen" uitschakelen

"Bestands-extensies tonen" uitschakelen

Profielfoto van kokkie44

kokkie44 op 13 november 2017 #

Hoe krijg ik de extensies achter de bestandsnamen weg?
Wanneer ik kijk bij de voorkeuren van Finder staat dit uitgesnikt, maar dat geldt alleen voor de apps die in ‘programma’ staan.
Het gaat hier om .jpg, .epub, .mkv en dergelijke.

Iemand?

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 2 dagen geleden door Profielfoto van Night Night. Reden: Titel verhelderd
Profielfoto van koen

koen op 13 november 2017 #

https://support.apple.com/kb/PH25381?locale=nl_NL

Ungesnikt is trouwens een mooi woord.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 13 november 2017 #

Stomme extensies, weg er mee.

Profielfoto van kokkie44

@koen ,

haha
net als ungesnikt.
Bedankt voor je link

Profielfoto van kokkie44

Maar Koen, zoals het daar staat had ik dat ook gedaan, bij Voorkeuren staat ” Toon alle bestandsextensies” uit.En toch geeft ie ze weer.
En als ik alle bestanden apart moet gaan doen, ben ik wel even bezig, het zijn er 15.000, ongeveer.

Het is zowel op High Sierra als op El Capitán.

Profielfoto van koen

koen op 13 november 2017 #

Dan weet ik het ook niet…

Profielfoto van mowat

mowat op 13 november 2017 #

kokkie44 ,

“Toon alle bestandsextensies” moet AAN staan ( aangevinkt) en niet UIT zoals je zegt.

Profielfoto van kokkie44

@mowat

Natuurlijk niet, ik wil die extensies weg hebben.

Profielfoto van mowat

mowat op 13 november 2017 #

Je hebt gelijk Kokkie44 . Ik zat te slapen.

Profielfoto van scotty2

scotty2 op 14 november 2017 #

Overgenomen van Apple Support:

If you select “Show all filename extensions,” all extensions are shown, even for files that have “Hide extension” selected. If you deselect “Show all filename extensions,” then file extensions are shown or hidden based on their individual “Hide extension” settings.

NB: deselect = unsnikken:)

Dus voor de bestanden die nog steeds een extensie laten zien, zal je dat allemaal handmatig moeten regelen kennelijk.

Profielfoto van Shmoo

Shmoo op 14 november 2017 #

Kan het niet ook zo zijn dat bepaalde bestandstypes altijd een extensie zullen behouden omdat dit nodig is om te bepalen welk bestandje je moet hebben. Ik denk dat even aan foto’s vooral. .jpg, .tiff, .png, .gif en al dat soort formaten waar je het verschil mogelijk niet uit een thumbnail kunt halen.

Profielfoto van scotty2

scotty2 op 14 november 2017 #

Volgens mij wordt de extensie niet verwijderd maar alleen verborgen gehouden voor wij mensen. MacOS “ziet” zelf de extensie nog en “weet” daarom welke programma te gebruiken. Waarom je zelf het verschil moet kunnen zien is mij niet geheel duidelijk, maar ik ben niet zo heel erg thuis in de grafische wereld …

Profielfoto van henque

henque op 14 november 2017 #

Natuurlijk heeft’ie de extensie nog wel, het systeem moet weten wat’ie er mee aan moet.
Raar hoor dat je geen bestandsextensie wilt zien.
Ik zie graag of b.v. een afbeelding een jpg of psd is.
Dan heb ik meteen meer info over dat bestand.

Profielfoto van Night

Night [moderator] op 14 november 2017 #

Dat is in ieder geval niet iets nieuws. In ‘mijn’ Yosemite is dat ook al zo. Hoewel uitgevinkt in de Finder preferences, worden bij aangemaakte bestanden de extensies getoond.

Er is wel een oplossing (maar dat gaat alleen per extensie):

Selecteer een bestand (bv. TEST.ai), doe ⌘i, selecteer ‘hide extension’ bij ‘Name & Extension’. Dan bij ‘Open with’ staat de betreffende app waarin dit bestand geopend moet worden. Klik daar een keer op, maar verander niets. Nu wordt de button ”Change all’ actief en kun je hierop  klikken. Misschien is het nodig de Finder even te herstarten, maar nu zijn alle bestanden met de extensie ‘.ai’ ontdaan van deze ‘.ai’ appendix.

Profielfoto van kokkie44

kokkie44 op 15 november 2017 #

Helaas werkt het niet zoals @night aangaf.

Profielfoto van Jakko Westerbeke

Jakko Westerbeke op 15 november 2017 #

scotty2 op 14 november 2017

Volgens mij wordt de extensie niet verwijderd maar alleen verborgen gehouden voor wij mensen.

Inderdaad. Je kunt dit zien wanneer je de extensie verborgen hebt en dan de naam verandert:

scotty2 op 14 november 2017

Waarom je zelf het verschil moet kunnen zien is mij niet geheel duidelijk, maar ik ben niet zo heel erg thuis in de grafische wereld …

Bijvoorbeeld als je, om maar wat te noemen, een TIFF en een PNG van dezelfde afbeelding hebt, dan wil je waarschijnlijk de PNG gebruiken voor een website maar de TIFF voor drukwerk. Is de extensie onzichtbaar, dan kun je niet in één oogopslag zien welk bestand wat is.

Profielfoto van scotty2

scotty2 op 15 november 2017 #

Weer wat geleerd:)

Over dit topic

Gestart op 13 november 2017 door kokkie44

Laatste reactie door scotty2

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?