16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Sipke

EXT2 geformatteerde HD uit NAS wil niet in Mac Pro

Ik doe mijn NAS de deur uit (Conceptronic CH3SNAS). Er zit nog een energiezuinige schijf in (SATA) van 1TB. Ik dacht: ik doe die in de Mac Pro, ga naar schijfhulpprogramma, partitioneer en formatteer opnieuw en klaar is kees. Niet dus. Schijfhulpprogramma geeft aan dat er een SMART fout is. De schijf is rood weergegeven in Schijfhulpprogramma en de buttons voor partitioneren zijn helemaal niet zichtbaar. In plaats daarvan een melding dat ik met Apple contact moet opnemen.

De informatie mag er allemaal af. Ik wil enkel partitioneren en formatteren.

Let wel: de schijf heeft nooit problemen gegeven in de NAS.

Vreemd detail: In Schijfhulpprogramma staan wel 3 partities. Twee van enkele MB’s en 1 van 1000 GB. Die partities kan ik wel gewoon formatteren en dan verschijnen ze ook in Finder. Maar in Schijfhulp blijft de drive wel rood.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Bijdrager
    johnkeates

Je schijf is kapot. Dit kan je niet oplossen.

Bijdrager
    jordyvd

Zit die schijf nog in de NAS of is die daadwerkelijk al de deur uit. Anders proberen de schijf te formatteren als hij nog in de NAS zit.
    Of anders misschien op via een Windows computer als je die tot je beschikking hebt. En dan daarna op de Mac weer naar de juiste schijfformaat zetten.

Jordy

Bijdrager
    Sipke

De NAS heb ik nog. Ik kan de schijf weer in de NAS stoppen en proberen te formatteren. Maar schiet ik daar iets mee op? De NAS kan enkel EXT2 formatteren.

Bijdrager
    banditbiker
    johnkeates op 18 juli 2013

Je schijf is kapot. Dit kan je niet oplossen.

Daar zet ik mijn geld ook op in. SMART status fouten liegen bijna nooit. Uithuilen en nieuwe kopen.
    Je zou met SmartReporter kunnen kijken wat er precies problemen geeft. Maar ik verwacht niet dat je deze schijf ooit nog betrouwbaar kunt gebruiken.

Bijdrager
    Nikita

Toch vreemd dat de NAS de SMART fail dan niet gerapporteerd heeft. Meestal zijn die apparaat uiterst kritisch over de schijven die erin zitten. Vaak gaan ze al piepen bij slechts 1 bad sector, terwijl een schijf daar prima nog mee kan draaien.

Wellicht dat je nog de schijf kan ‘repareren’ via Schijfhulpprogramma, of anders inderdaad aan een Windows PC de schijf compleet kan wissen (dit kan je doen o.a. met de WD disk Tools; de schijf laten overschrijven met nullen. Daarbij kan je het beste voor de snelle optie kiezen anders ben je een week verder).

Bijdrager
    Sipke

wat lastig is, is dat ik geen windows pc heb. Ja, een ouwetje met IDE aansluitingen, geen sata.
    Is er niet een Mac programma dat hiermee overweg zou kunnen?

Bijdrager
    Nikita

Wellicht met VMWare; dan kan je op je Mac een Windows PC virtualiseren. Volgens mij moet je dan ook de extra HDD daaraan kunnen koppelen en ‘m op die manier formatteren (als NTFS bijvoorbeeld – of met een Windows programma zoals die van WD).

Bijdrager
    McShamus

Heeft je NAS (jaren)lang aan gestaan? Dan is de kans groot dat de disk door afkoelen/opwarmen de geest heeft gegeven. Het komt veel voor, helaas.

Bijdrager
    GrannySmith

Wat een gedoe allemaal. Een nieuwe schijf kost niks. Dan ga je toch geen risico’s lopen?

Bijdrager
    johnkeates

Ja, SMARTUtility is er voor Mac. [s]Ik zal even een link pakken.[/s]

Deze dus: http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

Daarnaast heb je smartctl dat voor alle bekende platformen werkt, maar dat is CLI only en daar heb je vast nog nooit mee gewerkt;-)
    DiskUtility / Schijfhulpprogramma kan bij info ook de ruwe SMART waardes weergeven, daar staat dus ook wat er precies is.

Wat je daarnaast kan doen is proberen te partitioneren, dus niet formatteren maar gewoon op partitioneer klikken, GUID/GPT kiezen, en 1 grote lege partitie maken (Free Space / Vrije ruimte).

Maar zoals hierboven al gezegd is: schijf is niet meer te vertrouwen! Twee redenen: je weet niet zeker of de schijf nog goed is, misschien faalt ie opeens en dan ben je je data kwijt. Daarnaast zal je dus ook geen nieuwe SMART meldingen meer krijgen, want de status is al ‘Failing’, dus die melding kan je niet opnieuw krijgen. Dus stel dat het erger wordt, dan krijg je daar dus geen nieuwe informatie over.

Bijdrager
    Sipke

Dank voor al jullie reacties! Ik zal kort proberen te antwoorden:
    @ Grannysmith: je hebt een punt. Deze schijf wilde ik inzetten als backup. Als hij faalt heb ik de originelen nog + een distant backup (schoonouders) en dus tijd om de schijf te vervangen. Een 1TB schijf is nou ook weer niet zo goedkoop.

Ik heb ergens de indruk dat de smart melding komt doordat de schijf op ext2 is geformatteerd en dat de schijf het gewoon weer prima doet als ie op hfs wordt geformatteerd. Maar ik ben volstrekt ondeskundig op dit gebied (bewust onbekwaam) dus ik houd er rekening mee dat ik grote onzin uitkraam en zal nederig een correctie accepteren:)

@johnkeates
    :
    Ik heb de utility gedownload, dank voor je link. Ik heb eerst de schijf weer in de NAS geformatteerd. Er zijn geen problemen geconstateerd. Maar de NAS heeft ook geen smart optie in het menu.
    Nu ga ik de schijf weer in de mac pro doen, dus die moet uit en daarom verstuur ik dit bericht nu vast.

Bijdrager
    Sipke

OK Mac Pro opnieuw opgestart. Precies hetzelfde probleem als eerst. In schijfhupprogramma kan zelfs niet eens gepartitioneerd worden.

SMART utility zegt over deze schijf het volgende:
    /uploads/community/35c7f5d72408575bb38c4227856277e248bce7e8_0.jpg

I stand corrected zeggen ze dan geloof ik. Deze schijf kan ik waarschijnlijk beter niet meer gebruiken.

Bijdrager
    Nikita

Nee, die moet je inderdaad niet meer willen gebruiken;)

Bijdrager
    johnkeates

SMART heeft nooit met het filesystem te maken. Maar daar was je nu ook al wel achter gekomen;)

Dat disk utility moeite kan hebben met bepaalde delen van de schijf maar niet alle kan ook te maken hebben met de specifieke pending sectors. Als een partitie buiten de beschadigde sectoren ligt kan die zonder problemen bewerkt worden. Als de partitie daar binnen ligt heb je echter een probleem.

Bijdrager
    Sipke

Beste hulpverleners,
    Dank voor alle suggesties en adviezen. Wel curieus dat Mac OSX de drie partities die op de schijf staan – zonder opnieuw partitioneren – kon formatteren waarna een 1TB partitie beschikbaar kwam.
    Ik heb daar geen testdata op gezet dus ik weet niet wat er gebeurd zou zijn.

In ieder geval weet ik nu weer heel wat meer over smart en andere zaken. Toch iets positiefs dus(y)

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.