13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    wverveer

Ext hd formaten icm nas

G’avond….

Ik wil mijn externe hd formateren zodat ik hem zowel op mijn mac als NAS (synology) kan gebruiken..

hij was geformateerd voor mac..maar toen zag mijn nas hem niet…nu heb ik hem als exFAT geformatteerd…maar ook dan ziet de nas hem niet…
    oplossing kan zijn FAT32 maar ik wil ook bestanden groter dan 4gb erop weg schrijven..

Ik heb iets gelezen als ntfsformac….maar liever gebruik ik geen externe apps/progs

Weet iemand een oplossing of is deze er niet?

Bijdrager
    Gerd

Denk zelf dat NTFS wel de oplossing is..

Gebruik zelf de app NTFS for Mac van Paragon en deze werkt prima. Ook onder ML.
    Je kunt bestanden lezen en schrijven van en naar je Mac met deze plugin. En tevens werkt mijn ext. hd die NTFS geformatteerd is, prima met m’n NAS functionaliteit in mijn thuisnetwerk.

Gr. Gerd

Bijdrager
    Nikita

NTFS gaat ook niet werken volgens mij; Synology gebruikt Ext3 of Ext4, beide Linux-formaten (aangezien DSM eigenlijk gewoon een Linux-distro is).

Dus dan zou je op je Mac iets moeten hebben wat Linuxformaten kan lezen. Of je leest de data gewoon over het netwerk, waar een Network Attached Storage tenslotte voor bedoeld is…

Bijdrager
    JohnLokerse

Ext3 zou in principe gewoon moeten werken zonder poespas. De iMacs hier in huis werken er ook gewoon mee i.c.m. een NAS.

Daarbij is exFAT niet handig, want files groter dan 4GB erop is niet mogelijk. Dit is ook bij FAT32, wat je al hebt gebruikt. Ext3 heeft een limiet van 2 TiB (2048 GB) per file.

Bijdrager
    wverveer

hmmm….ik wil het voornamelijk gaan gebruiken om mijn iphoto library op de nas te zetten….is bijna 30gb en ik krijg iedere keer een foutmelding als ik het over het netwerk doe…

(orginieel staat op time capsule schijf, dat ging helemaal langzaam (5dagen ofzo)
    dus ik dacht doe het via macbook air…maar dat schiet ook niet op,
    vervolgens dacht ik via ext. hd..alleen die ziet mijn NAS niet…terwijl hij vd wk wel een pc ext. hd zag,,

iemand wellicht een oplossing?

Bijdrager
    Nielsvr

Helemaal leeg maken en geen partitie aanmaken, loze ruimte dus. Synology doet er namelijk zijn eigen ding mee, maar is verder wel “gewoon” EXT3. Vervolgens kan je bij je Synology via Opslagbeheer de hardeschijf aan je Array toevoegen.

Bijdrager
    Brainy

Synology werkt inderdaad met EXT3 of EXT4 maar alleen met interne schrijven. Op de usb poort kan je gewoon NTFS schrijven aansluiten.

Bijdrager
    wverveer

NTFS kan niet groter dan 4gb..en mijn bestand is bij 30gb

Nielsvr: hoe moet ik hem dan formatteren?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

NTFS kan wél groter dan 4 GB, de meeste versies van FAT kunnen dat niet. Maar mij lijkt het beste om het advies te volgen en hem als Ext3 te formatteren, als ik zo lees (ik ken het ding verder niet) via het apparaat zelf.

Bijdrager
    Nikita

Je iPhoto bieb is overigens niet één groot bestand, maar wordt alleen zo weergegeven door OS X. Het zou dus moeten ppassen op een schijf die geformateerd is als FAT32, als dat je probleem zou zijn.

Bijdrager
    GoeieDag

Waarom zo moeilijk doen, en niet een extra HD gekocht? Want wat jij wilt doen lijkt me uiteindelijk vragen om problemen.

Bijdrager
    wverveer

Goeiedag: ik heb er eigenlijk nooit behoefte aan gehad…alleen nu met een groot bestand..

maar volgens Nikita is het dus geen echt groot bestand..waardoor FAT weer kan..

Jakko: hoe formateer ik hem dan in Ext3, ben het in schijfhulp prog niet tegengekomen. En is deze dan ook te gebruiken aan de laptop van mijn pa?

Bijdrager
    vanadium

Je formatteert de NAS niet mbv schijfhulpprogramma maar je moet inloggen in het admin gedeelte van je NAS, doe je via je webbrowser, daar kan je je NAS formatteren naar EXT3

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.