16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Barrix

Exporteren vanuit AI CS4 gaat niet lekker

Een klein akkefietje in AI CS4 dat toch wel vervelend is, nl: als ik van een ontwerpje (met 3 mm overvul) een JPGje wil maken via “exporteer” en dan “use Artboards” aanvink dan pakt ie toch mijn overvul mee van 3mm. Als ik het niet aanvink doet ie het ook. Vreemd, daar ik er tot voor kort geen problemen daarmee ondervond. Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?

Bijdrager
    Dr. Maddox

In het geval dat je zelf snijtekens aanmaakt:
    Je artboard is in Illustrator het “canvas” en niet het gebied tussen de (zelfgemaakte) snijtekens. Pas je canvas aan in een formaat buiten de snijtekens en je kan er waarschijnlijk mee uit de voeten..

Bijdrager
    Blieper

Je bedoelt ‘Afloop’…

Bijdrager
    nookie

We weten toch wat hij bedoelt?
    Afloop en overvul is hetzelfde.

Bijdrager
    Dr. Maddox
    ”nookie”

Inderdaad

Bijdrager
    nookie

Nog iets duidelijker, aflopend drukwerk met een overvul van 3mm.

Bijdrager
    mooirood

Of:

Drukwerk met 3 mm afloop.

:D

Bijdrager
    Barrix

Dank voor jullie reactie. Ben momenteel weer iets wijzer geworden maar het geeft toch te denken: ik heb in mijn AI-document bij “document setup” de aflopende overvul :wink: uitgezet en wat schets mijn verbazing?
    Als ik het nu exporteer naar JPG snijdt hij keurig af zodat ik geen overlap/overvul/afloop heb. Ter verduidelijking: ik ontwerp een visitekaartje van 90x 50 mm (dat is mijn document set up en met een overvul/afloop van 3mm rondom. Mijn exporteerde JPG is nu 90x 50mm (dit is wat ik bedoel, want een klant heeft niks aan de overvul…de drukker wel)
    Toch vind ik dat als ik bij het exporteren “use artboards” aanvink ik dan een JPGje moet krijgen van 90x50mm en geen 96x56mm. Of heb ik een begripsverwarring met de term “use artboards”? Ik hoop dat jullie mij snappen.

Bijdrager
    Blieper
    ”nookie”

Ooooh, ik zou de namen hier niet willen noemen, die daar wel eens een opmerking over hebben gemaakt… :P

Bijdrager
    Macteach

Overvullen heeft met trapping te maken dames en heren, bleed = afloop

Bijdrager
    nookie

Ja, dat begrijp ik, je hebt gelijk.
    Maar het woord overvul wordt veel vaker gebruikt in de zin van afloop,
    dan in de zin van trapping.
    http://www.google.nl/search?hl=nl&q=overvul+drukwerk&btnG=Google+zoeken&meta=

Ga ik nog even een stukje verder.

Overvul is gelijk aan afloop.
    Overvul is gelijk aan trapping.
    Kleuroverlap is ook trapping.

Ik noem trapping sneller kleuroverlap dan overvul.

Kortom, er zijn meerdere betekenissen voor hetzelfde,
    terwijl de betekenissen ook weer wat anders kunnen betekenen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

..en zolang we elkaar maar begrijpen.. Toch wel nuttig om even onder de loep te nemen;) Ik zag altijd afloop of snijmarge…

Bijdrager
    Barrix

uhhh…heren vakbroeders en zusters! Aflopende overvul, overvolle afloop, bloedende overvul en bijsnijden of afsnijden is een interessant onderwerp zie ik…maar dat was niet mijn topic. Ik begrijp nochtans dat er geen tip is voor mij?

Bijdrager
    Ludo

Ik vind zowieso de nieuwe setup in CS4 niet erg prettig werken. Leuk al die artboards, maar ik heb toch liever losse documenten, dan een hele bende logo’s op een eigen artboard in één document. Lijkt handig, maar is het niet.

Bijdrager
    MouseMighty

Euh, het is toch niet verplicht om meerdere artboards in 1 document te gebruiken? Je kan gewoon losse documenten blijven gebruiken met maar 1 artboard. Standaard staat er nl op een nieuw document ook maar 1 artboard toch? :wink:

Bijdrager
    Pokerface

Ik begrijp dat je de bleed er alleen af wilt halen voor je klant, maar dat je hem met afloop naar de drukker wilt sturen. Waarom masker je hem niet gewoon en maak je een pdf? Of je zet de snijlijnen erin?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.