10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Marijke Janette Fenny

export van FCE (deels opgelost)

Hallo beste mensen.

Mijn éérste projectje in FCE gemaakt. Het uiteindelijke resultaat is onscherp en valt mij ontzettend tegen. Zie screenshot.
    Het logo is rafelig en de kleuren zijn verbleekt. Niet alleen in FCE maar ook wanneer ik de film heb geexporteerd.
    Ik heb het logo (illustrator bestand) in Photoshop omgezet naar psd en deze geimporteerd in FCE.
    Ook het rode balletje, dat door het scherm, beweegt is rafelig en streperig.
    Bestanden heb ik bewerkt met ‘de-interlace’ Ik heb mij gek gezocht naar andere methodes en oplossingen in OMT. Helaas…. Ik kom niet verder!
    Kan iemand aan de hand van het voorbeeld aangeven wat ik niet goed doe?

Groetjes,
    Marijke

Bijdrager
    Qmagic

1) Welke export/project (codec) settings gebruik je?
    Zo te zien een interlaced export, je ziet namelijk in de afbeelding interlaced-strepen. Als je eerst ‘de-interlace’ in je project en daarna in interlaced exporteert heeft dat niet veel zin.

2) Probeer eens om de logo in png te importeren, misschien ziet dat er anders van kwaliteit uit dan een psd? En kleuren kunnen namelijk ook erg variëren per video codec die gebruikt wordt.

Bijdrager
    Marijke Janette Fenny

Ik heb het logo en het balletje omgezet in png en het lijkt inderdaad na het afspelen in quicktime een stuk beter. De kleuren ook.
    Maar….. na het branden in toast nog altijd niet scherp bij het afspelen op tv.

Dit zijn de settings die ik heb gebruikt in de quicktime conversie:
    Settings ‘H.264’
    Frame rate ‘Current’
    Key frames ‘every 24 frames’
    Vink aan op ‘Framereordering’
    Compressor quality ‘High’
    Encoding Vink aan op ‘Best’
    Data Rate Vink aan op ‘Automatic’

Size Settings ‘PAL 720×576’

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groetjes,
    Marijke

Bijdrager
    Qmagic

Je hebt dus 2 conversies. 1 export uit FCE en 1 naar dvd in toast.
    Je maakt in toast een nieuwe conversie als je naar dvd omzet. Hierdoor ga je van je Quicktime mov (h264) naar een DVD (mpeg2), dit is een andere codec/compressie methode.

Je hebt door deze nieuwe conversie naar dvd altijd weer wat kwaliteitsverlies. Probeer het eens met iDVD je filmpje naar dvd om te zetten, iDVD doet er wel langer over maar geeft toch een net iets betere kwaliteit dan toast, dat is mijn ervaring.

Bijdrager
    Marijke Janette Fenny

Qmagic bedankt voor het meedenken.
    Ik moet het filmpje in mpeg2 hebben en ik heb mij laten vertellen (gelezen) dat dit alleen kan wanneer ik de film brand met toast.
    Ik kan in FCE geen mpeg2 conversie kiezen/vinden in de quicktime conversie.

Is er een andere manier om de film direct als mpeg2 op te slaan, of moet ik genoegen nemen met het verlies dat nu optreedt met het branden via toast? Of zet idvd ook om naar mpeg2?

Groetjes,
    Marijke

Bijdrager
    Qmagic

Mpeg2 export vanuit FCE is niet mogelijk. Toast en iDVD maken allebei een dvd (mpeg2). Omdat het als ‘dvd’ opgebouwd wordt zullen het VOB bestanden zijn. (is nog steeds een mpeg2 codec)
    Dus toast en iDVD doen beide hetzelfde. Alleen de nieuwe FCP X heeft een directe export naar dvd in de mogelijkheden zitten.

Bijdrager
    Marijke Janette Fenny

Ik moet dus de ‘mindere’ kwaliteit voor lief nemen? Valt mij tegen van een semi professioneel programma als FCE. Jammer…. Ik had gehoopt een strak stukje film aan iemand te kunnen geven. Ik kan niet uitstaan dat ik niet iets moois kan afgeven.

Van mijn vader zijn ‘oude’ Imac met FCE gekregen. Moet ik om de gewenste kwaliteit te verkrijgen nu vanaf imovie via FCE doorstomen naar FCP? Krijg ik hiermee wel de gewenste kwaliteit?

Vanaf nu twee dagen logeren. Kan dus in die tijd niet reageren. Is dus geen desintresse!

Groetjes,
    Marijke

Moderator
    unSOUND
    Marijke op 30 oktober 2011

Ik moet dus de \’mindere\’ kwaliteit voor lief nemen? Valt mij tegen van een semi professioneel programma als FCE.

Die mindere kwaliteit komt niet door FCE, die komt doordat jouw klant interlaced mpeg2 op DVD resolutie wil hebben… Overigens ziet interlaced materiaal er altijd raar uit op een computer scherm, als je het op een TV bekijkt vanaf een DVD speler zijn die streepjes weg.

Bijdrager
    Qmagic
    Marijke op 30 oktober 2011

…Moet ik om de gewenste kwaliteit te verkrijgen nu vanaf imovie via FCE doorstomen naar FCP? Krijg ik hiermee wel de gewenste kwaliteit?

Nee, iMovie is een stuk eenvoudiger, met FCE kun je veel meer. Maar zoals unSOUND ook al aangaf: het ligt niet aan FCE, maar aan het feit dat je je (goede) resultaat uit FCE naar DVD (mpeg2) omzet. Mpeg2 (dvd) is een verouderde codec. Tegenwoordig werkt heel veel met H264 codec (die een veel betere kwaliteit levert dan mpeg2).

Bijdrager
    Marijke Janette Fenny

Dank jullie wel voor de reacties. Het is mij een stuk duidelijker geworden.
    Jammer dat de lokale omroep waar ik het filmpje voor maak gebruik gaat maken van een uitzend-systeem die alleen maar mpeg2 ondersteund (dit terzijde)!
    Mag ik jullie nog wel vragen of ik dan het meest haalbare eruit kan halen met de settings die ik hierboven omschreef? en of het branden met Toast de juiste manier is?

Bedankt voor het meedenken.

Groetjes,
    Marijke

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.