30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)
  • Q:
    Bijdrager
    j67

export hdmovie imovie naar idvd

hallo,
    Heb een panasonic hdc -ds600 camera. Neemt films op in avchd.
    met imovie (09)kan ik het importeren van sd-card.
    kan het prima bewerken in imovie.
    dan exporteren naar idvd en vervolgens is het beeld streperig, niet scherp, veel slechter. (bijv. muur die flikkert…)
    Heb inmiddels veel gelezen op forums en verschillende verhalen gelezen met een zelfde probleem.
    Alleen kom er niet meer uit. Verschillende opties geprobeerd, maar antw. blijft me nog onduidelijk.
    Bijv. bij exporteren verschillende dingen geprobeerd; in quick-time en dan naar idvi (zelfde) met Mediakiezer verschillende settings gekozen.
    Geprobeerd de avchd films converteren (grote omweg)
    vraag 1, is converteren sowieso nodig met avchd films om met imovie en idvd te werken ? zo ja, welk ‘gratis’ programma is hier het beste voor?

Is er iemand op dit forum die toevallig hetzelfde probleem heeft gehad? Dezelfde camera? Wat zijn de juiste settings voor zowel imovie/idvd? Of moet ik me echt verdiepen in fce? Heb dit ook, alleen ben nog beginner en wil eerst met imovie werken, dit eenmaal onder de knie, dan maar fce? (ook hier stukje van geprobeerd al, klein deeltje en zelfde probleem bij export naar idvd)Toch hoop meeste tips te ontvangen met imovie, dit spreekt mij als beginner meer aan.
    Dank je wel alvast voor antw./meedenken.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Je bedoelt de Panasonic HDC-SD600 neem ik aan.

In welke mode heb je opgenomen? 50p of een van de HA / HG / HX / HE modes?

1080 / 50p (28Mbps / VBR)
    (1920 x 1080) / HA (17Mbps / VBR)
    (1920 x 1080) / HG (13Mbps / VBR)
    (1920 x 1080) / HX (9Mbps / VBR)
    (1920 x 1080) / HE (5Mbps / VBR)

Als je naar DVD toegaat (SD resolutie) ga je er natuurlijk sowieso flink op achteruit.

Die “strepen” die je ziet zijn waarschijnlijk de interlacing artefacten.

Bijdrager
    j67

Hoi Pieterr,

yes sd….snelle tikfout.
    Ik heb opgenomen 1920 x 1080 HA (een fragmentje in HX) , had dit idd ook bekeken en (skuuses hoor,,,ben echt nieuw hierin) dit heeft met (ruimte op sd-card) te maken toch of is het ook van invloed mbt. opnames ; imovie naar idvd?
    gr. janny

Bijdrager
    j67

Probeer nu wel export quick-time eerst en heb ;hef interlace van bronbestand op aangevinkt. Hopen dat dit het probleem is/ was;:smile:

Bijdrager
    Pieterr

Wat voor extensie hebben de filmbestanden op het SD kaartje? Zijn het MTS bestanden?

Bijdrager
    j67

yep

Bijdrager
    Pieterr

Hoe wil je de filmpjes uiteindelijk bekijken?
    Afspelen op een standaard DVD in een DVD speler?
    Of via een computer/mediaspeler die is aangesloten op je TV?
    Als je via iDVD op een standaard DVD gaat branden, verlies je sowieso de HD kwaliteit.

Over het omzetten van MTS bestanden voordat je ze in iMovie bewerkt is een ander topic waar je misschien iets aan hebt.

Automatisch omzetten van MTS bestanden

Bijdrager
    j67

via dvd speler; nodig voor mijn studie; begrijp dat je sowieso kwaliteit verliest, maar het verschil met beeld in imovie en idvd is wel erg groot vind ik. het beeld is in idvd op groot beeld zelfs storend, zo flikkert het.
    zojuist idvd project met quicktimefilm zonder interlace, niet geholpen. zal de link eens bekijken.
    had wel ffmpegX gedownload, maar veel rood, moet eerst dus met apple id aan de slag. (heb deze mac 2e hands gekregen eind september) dus nog nieuw met alles.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Je moet het eindresultaat van iDVD wel bekijken op een echte DVD speler, aangesloten op een TV.
    De film op DVD is altijd interlaced. De DVD speler of de TV zorgen ervoor dat het uiteindelijke beeld acceptabel wordt. Pas dus op met het beoordelen van een iDVD creatie op je Mac.

Bijdrager
    j67

Ook op de tv was het slecht de film die ik met idvd had gemaakt.
    Wanneer ik via one-step de films direct importeer in idvd is het beeld mooi en goed. alleen dan kan ik het niet bewerken. dus zonder negatief te oordelen over idvd en vele brandsessies te voorkomen, lijkt het mij toch beter om eerst de kwaliteit in idvd al goed te hebben toch?

Bijdrager
    j67

Heeft de instelling pal of ntsc ook invloed misschien? Gebruikte de pal instellingen en probeer nu uit met ntsc in zowel imovie als idvd.
    En wat ik me nog steeds afvraag, is het verstandig sowieso het avchd filmmateriaal te converteren of moet het zonder kunnen? Voor zover ik kan nagaan, ligt het probleem dus bij het ‘exporteren’ bij imovie.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Er zijn een heleboel plekken waar het mis kan gaan, dat maakt het juist zo lastig.

Als je een 25 of 50 Hz filmpje hebt gemaakt met je camcorder, dan moet je in iMovie kiezen voor een PAL project in de preferences.
    Als je camcorder in 24, 30 of 60 Hz opneemt, kies je voor een NTSC project.

Bijdrager
    Pieterr

iMovie converteert het AVCHD materiaal tijdens het importeren.
    Je kunt ook zelf al een voorbewerking doen (bv door zelf te deinterlacen) voordat je in iMovie importeert. Die aanpak heb ik in het eerder genoemde topic besproken.

Bijdrager
    Pieterr

Als je een kort stukje (zeg 10 a 30 seconden) film maakt met je camcorder, en dan het MTS bestand uploadt naar bv een site als http://www.zshare.net/ wil ik wel eens kijken hoe je dat het beste in/uit iDVD kan krijgen. Film een stukje met veel detail, bv een bakstenen muur van een huis.

Bijdrager
    j67

Nu, met de ntsc instellingen ziet het er prima uit, ben heel blij na dagenlang zoeken wat het probleem zou kunnen zijn en dit niet uitgeprobeerd omdat ik dacht dat de ntsc instellingen niet voor europa zouden gelden. Ben nu overal aan het zoeken hoeveel Hz de panasonic hdc sd 600 opneemt, kan het nergens vinden, niet in boekje en niet bij specificaties op het Inet. Google nog wat verder. Kan het ook niet op camera vinden; zal uiteindelijk ook iets simpels zijn misschien.
    Nu ik ntsc instellingen gebruik, lukt het dan wel om de dvd uiteindelijk op dvd-speler af te spelen?
    Ga zo even branden.
    Dank voor het meedenken in ieder geval Pieterr, fijn dit forum.
    Kom ongetwijfeld met nog meer vragen in de toekomst met fce.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt zo’n MTS bestand openen met het programma MediaInfo.
    Dan krijg je precies te zien wat er gebruikt wordt aan codecs, framerates etc.

http://downloads.sourceforge.net/mediainfo/MediaInfo_GUI_0.7.36_Mac_Universal.dmg

Bijdrager
    Pieterr

Ja alle DVD spelers kunnen ook NTSC schijven afspelen tegenwoordig.
    Het is te duur om aparte apparaten te maken voor de wereldmarkt.

Bijdrager
    j67

programma mediainfo geopend, maar kan niets lezen over Hz …wel 25.000fps is dat hetzelfde?

Bijdrager
    Pieterr

Ja, de framerate van jouw filmpje is blijkbaar 25 fps (frames per seconde).
    Daarvoor zou je in iMovie, tijdens de import, de PAL settings moeten hebben voor het beste resultaat.

Bijdrager
    j67

Verrassend dus. Klopt dus iets niet. Zal proberen mts bestandje op zhare te zetten.

Bijdrager
    Pieterr

Hoe staan de “Video Standard” preferences nu ingesteld in iMovie? Let er ook op dat als je dit wijzigt, je iMovie eerst dient af te sluiten en weer opnieuw op te starten.

Bijdrager
    j67

hallo pieterr,

ik heb met de volgende link een stukje muur voor je…(17sec) om uit te proberen.

[URL=http://www.zshare.net/download/82921454d1745f2e/ ]00024.MTS[/URL]

het branden met ntsc leverde toch helaas geen succes op.

ik heb imovie dus op pal staan (had…) laatste keer dus ntsc en dan niet de original size maar groot 960×540 (want dit is eenmaal nodig voor branden op dvd toch?)

Bijdrager
    Pieterr

Ik heb even wat geprobeerd. Er is een DVD versie die zo uit iDVD komt. En er is een .DV versie die is opgeslagen vanuit iMovie. De DV versie is beter dan de DVD versie, maar die gebruikt dan ook een stuk hogere bitrate (26 Mbps) dan de DVD versie (6 Mbps effectief).

Janny’s DVD

Janny.DV

Bijdrager
    j67

hoe heb je de dv versie gemaakt in imovie (geexporteerd)? het lukt me niet om via zhare te kijken, moest van alles downloaden, gedaan, maar vervolgens krijg ik behoorlijk wat virusmeldingen, dus niet zo zin daarin. wanneer jij mij de settings doorgeeft, probeer ik het zelf even. de .dv lijkt jou dus het beste.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Als je bij zshare op de downloadlink klinkt, krijg je een extra browserscherm met allerlei rommel te zien (poker, download virusscanner etc.) Dit extra venster is allemaal spam en kun je meteen wegklikken. Klik niet op die zogenaamde popups. Het is jammer dat deze website zulke rommel laat zien.

Als je 50 seconden wacht, kun je daarna de bestanden gewoon downloaden naar je harde schijf.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit beter is dan wat jijzelf tot nu toe hebt gekregen.

Bijdrager
    Pieterr

Die DV versie heb ik inderdaad geexporteerd vanuit iMovie.

Via: Share –> Export using QuickTime… –> Export: Export Movie to DV Stream

Options:
    DV Format: DV
    Video Format: PAL
    Scan Mode: Interlaced
    Aspect Ratio: 16:9
    (Vinkje uitlaten bij “preserve aspect ratio”)

Bijdrager
    Pieterr

En de DVD versie heb ik gemaakt via: Share –> iDVD. Op de standaard manier dus.

Bijdrager
    j67

ok dank, ben het aan het uitproberen idem dito te doen. had al eens eerder gexporteerd via quick time, maar niet optie naar dv stream gedaan.
    vinkje uit bij ‘preserve aspect ratio’ heb ik niet staan.
    je leest of het lukt. op idvd ziet het er nog niet super uit (minder dan andere keren…maar voor de dvd speler misschien goed.)

Bijdrager
    j67

Het resultaat op t.v. is nu stukken beter, nog niet dat wat het moet zijn helaas, maar toch, veel beter om aan te zien, (de dv.versie dan) Nogmaals dank voor het meedenken, wanneer ik toch nog ooit de ultieme oplossing krijg, zal ik het delen hier. Fijn dat er mensen meedenken! Bedankt Pieterr.
    gr. janny

Bijdrager
    Pieterr

Hoe ziet de DVD versie eruit als je hem als DVD afspeelt in een echte DVD speler en op de TV bekijkt?
    Moderne TVs (en trouwens ook DVD spelers) hebben krachtige deinterlacers aan boord, die het gefriemel wat je ziet in de de voegen van de bakstenen als de camera beweegt, weghalen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 41)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.