14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    Fritzer

Experiabox v8 + Time Capsule

Hallo allemaal,

ik zie dat dit onderwerp eerder is beschreven, maar kom er toch niet goed uit.
    Ik heb een V8 experia box en een time capsule. Ik wil de time capsule gebruiken voor automatische backup en als “router”. Ik ben een echte kneus op dit gebied, dus sorry als ik verkeerde termen gebruik. Eerder had ik ook al problemen, maar toe was de installatie wel gelukt. Met allerlei topics heb ik de boel toen aan de praat gekregen door bridgemodus / DHCP enz… in instellingen aan te passen. Nu loop ik echter al vast bij de installatie

Ik heb de time capsule een harde reset gegeven.
    Vervolgens sluit ik hem aan en start het airport configuratie programma.
    Het programma vind dan mijn time capsule wel.

Ik kan dan bij overige opties kiezen voor:
    – maak een nieuw netwerk aan > kies ik deze?
    – voeg toe aan bestaand netwerk > of deze?
    – vervang een bestaand apparaat (dit lijkt me geen goed idee met experia box)

Vervolgens kan ik netwerknaam en wachtwoord instellen (dat lukt me nog wel;-) )

Maar dan vraagt hij om PPoE verbindingsinformatie. Ik heb her en der al gelezen dat je dit niet moet doen.
    Als ik hier niets invul, gaat hij wel verder en zegt dat instellingen van time capsule zijn aangepast, maar vervolgens blijft het programma wachten op de time capsule en vervolgens krijg ik de melding dat er een onverwachte fout is opgetreden en dat ik het opnieuw moet proberen. De time capsule is dan ook weg uit het tabje “andere wifi apparaten”.

Bijdrager
    fred44nl

na een reset komt je, als ik me het goed herinner in een soort wizard.
    vergeet die en klik op wijzig (zie afbeelding.
    kies dan voor maak draadloos netwerk aan en bridge-modus.

Bijdrager
    Fritzer

/uploads/community/51e79021555894bd30836eb89c27dabbee46148a_78558.png

dit is het scherm wat ik krijg voor de setup. Ik kan de Wizard overslaan, maar dan ziet het scherm er alsnog zo uit en kan ik jouw advies helaas niet opvolgen.

Bijdrager
    Fritzer

ik heb trouwens een reset naar fabrieksinstellingen uitgevoerd, geen harde reset.

Bijdrager
    Fritzer

Na een hoop geklooi is het me toch gelukt.
    Ik had de experiabox aangesloten op de WAN-poort van de time capsule; dit leek mij op de “in” poort en de andere 3 poets (ethernet) leken mij de “out” poets. Nogmaals…ik ben een enorme kneus op dit gebied, dus mijn excuses daarvoor.
    Met de huidige aansluiting en veranderingen in de instellingen naar DHCP en brugmodus functioneert het allemaal weer prima. Kan ik mooi weer time capsule draaien en draadloos printen…

sorry voor de spam.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Het klopt dat je de experia box op de WAN aansluiting van de time capsule moet aansluiten en de 3 overige LAN poorten kan je dan voor andere bedraden dingen gebruiken.
    Zelf heb ik ook altijd in bridge modes gewerkt achter de experia box en dit werkt opzich prima, tot dat de DHCP controller in de experia box alle aperaten niet meer lekker aan kan.
    Zelf heb ik nu in de experia box via een MAC filter mijn airport extreme een vast IP adress gegeven 192.168.2.3 (255.255.255.0)
    Aan de uitgaande kant van de extreme heb ik een onderliggend netwerk aangemaakt via de DHCP controller van de extreme 192.168.1.x (255.255.255.0). Natuurlijk heb je nu 2x NAT achter elkaar, maar door bij de DNS server het IP adress van de experia box te zetten 192.168.2.254, werkt dit prima. Je moet er wel rekening mee houden dat dingen die op de experia box zijn aangesloten niet in het netwerk van de airport kunnen komen (dit heeft ook voordelen). Andersom kom je wel van Het airport netwerk bij de experia box.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Mijn setting screenshots, helaas heeft OMT nog steeds geen knappe IPAD app en met de IPhone app krijg ik geen screenshots bijgevoegd.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

/uploads/community/306bc41e4259d923ccacae30e3d15d01b1741aac_70902.PNG

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Bijdrager
    Fritzer

@stef: dank voor je uitgebreide info. Ik snap helaas het meeste van wat je zegt niet (ik ben echt een enorme leek op dit gebied).
    Momenteel werk de Time Capsule wel. Ik heb WiFi en de draadloze backup functie van Time Machine werkt.
    Toch vind ik het raar dat ik de time capsule alleen aan de praat kreeg met de ethernet kabel tussen een ethernet poort van de experia box en een ethernet poort van de Time Capsule.
    De router staat in bridge modus en internet verbind via DHCP.

Werkt de time capsule zo wel optimaal?

Bijdrager
    Stef.Doornewaard
    Fritzer op 28 december 2016

@Stef: dank voor je uitgebreide info. Ik snap helaas het meeste van wat je zegt niet (ik ben echt een enorme leek op dit gebied).
    Momenteel werk de Time Capsule wel. Ik heb WiFi en de draadloze backup functie van Time Machine werkt.
    Toch vind ik het raar dat ik de time capsule alleen aan de praat kreeg met de ethernet kabel tussen een ethernet poort van de experia box en een ethernet poort van de Time Capsule.
    De router staat in bridge modus en internet verbind via DHCP.

Werkt de time capsule zo wel optimaal?

@fritzer
    Opzich is je configuratie ok, alleen zou je de kabel ook gewoon in de WAN poort van je time capsule moeten kunnen stoppen, zeker als deze in brug modes staat.
    Ik denk dat brug modes in dit geval ook de beste optie is, zeker als je niet al te veel netwerk kennis hebt. Als je met twee DHCP servers achter elkaar werkt ( een dhcp server deelt netwerk adressen uit op je netwerk) moet je goed weten wat je doet en dit goed splitsen! Ook krijg je 2 NAT servers achter elkaar wat eigenlijk niet optimaal is, maar opzich wel werkt als je het goed insteld. (NAT is vertaling van netwerk pagina naam naar het eigenlijke netwerk adres van de site. Deze tabel zit in de router).
    Wat je nog wel kan doen is in je experia box de time capsule altijd een vast ip laten geven bv 192.168.2.1. Dit kan je doen door het mac adress van je time capsule in te voeren bij je MAC filter in je experia box.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Bijdrager
    Fritzer

@stef. Hij doet het nu inderdaad wel na aansluiten op de WAN poort. Gek. Ik zou zweren dat hij dat eerder niet deed.
    Ik kan je .PNG file niet zien, link werkt niet.
    Wat is het voordeel van het vaste IP adres vd time capsule?
    Ik kan wel in de instellingen van de experiabox komen, maar heb geen idee waar ik dan dit vaste IP adres moet invoeren. Als het veel oplevert, wil ik het wel proberen met enige hulp. Maakt het niet veel uit, dan ga ik maar niet te veel klooien in de instellingen, aangezien nu alles ook prima werkt.

Bijdrager
    Stef.Doornewaard

Als het goed is kun je hem nu wel zien.
    Het voordeel is dat deze dan altijd berijkbaar is en een vaste lease krijgt van je router. Ook weet je dan naar welk ip adress je moet zoeken als er iets is.
    Maar zonder vast adress werkt hij ook hoor.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.