25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)
  • Q:
    Bijdrager
    DannyVanS

Experia box systeemeisen niet voor Mac

Ik ben van plan om internet plus bellen via Het Net aan te schaffen. Nu zie ik bij de systeemeisen alleen maar Windows pc’s.
    Ook zag ik op de KPN site dat er geen drivers waren voor Mac en dat Linux en Mac niet ondersteunt worden. Mmmm. Terwijl er veel MacOSX.nl leden probleemloos met de box werken.

Hoe werkt dat? Kan het dan toch met een Mac?

Danny

Bijdrager
    barts

Het enige dat niet schijnt te werken is de zender/ontvanger die meegeleverd wordt voor je draadloos netwerk, maar als je een airportkaart hebt zijn er geen problemen. De handleiding is duidelijk, ik had alleen met activatie even een probleem, maar dat was na een telefoontje opgelost. Ben al een paar maanden een praktisch probleemloos gebruiker.

Bijdrager
    DannyVanS

Wil dat zeggen dat je de Mac niet via een ethernet kabel aan de box kunt aansluiten?
    Heb jij de handleiding in PDF voor mij?

Danny

Bijdrager
    smandersloot

MacBook en InternetPlusBellen werkt hier nu zowel bedraad als draadloos. Draadloos eerst niet, ze willen je ook niet helpen bij de Helpdesk als je een Mac hebt:x maar na een dagje klooien werkte dat ook. Ik ben er niet helemaal weg van, maar het werkt opzich nu goed.

Bijdrager
    DannyVanS

Als het met een Mac werkt, waarom zijn de systeemeisen dan alleen voor Windows? Kun je dan alleen met windows in de experia box instellingen veranderen?

Bijdrager
    smandersloot

Geen idee, KPN heeft er denk ik gewoon voor gekozen om Mac niet te ondersteunen. Maar met een mac kan je nog steeds bij je instellingen hoor. op http://www.macmiep.nl kan je een hoop info en hulp vinden over Mac en Experia Box.

Bijdrager
    hansenonline

omdat ze geen verstand hebben van een ander systeem dan windows kunnen ze het niet garanderen en hebben ze ook geen last van een consumenten actie die klaagt dat iets niet werkt ter wel het wel op de doos staat. kijk voor problemen met het gebruik van kpn dingen bij xs4all, dit is dezelfde partij en heeft vaak wel apple uitleg op de website staan.

Bijdrager
    DannyVanS

Even bij MacMiep gekeken. Dat gaf een heldere doorslag. Het kan dus inderdaad.
    Bedankt alleen voor de info!

Danny

Bijdrager
    smandersloot

Geen probleem :)

Bijdrager
    snowjunk

Hier werkt ook alles met IPB en mijn macjes. Eerst wel gezeur omdat de WPA -nogiets- beveiliging niet werkte op mijn g3 iBookje. Teruggezet naar normale WEP settings en alles werkt weer.

Bedraad is zowiezo niet zo’n probleem, wel grappig dat je sommige dingen via mijnKPN moet regelen. Ook handig trouwens als je het wachtwoord van je experia box vergeten bent.. (zoals ik dus)

:?

Bijdrager
    cowbell
    ”DannyVanS”

Heb jij de handleiding in PDF voor mij?

Handleidingen vind je hier

”snowjunk”

Ook handig trouwens als je het wachtwoord van je experia box vergeten bent.. (zoals ik dus)

Ik neem aan dat je het standaard wachtwoord “admin” hebt veranderd en niet meer weet waarin?
    Misschien helpt een harde reset van de Experia

Bijdrager
    olbo

Moet je Experia box gebruiken voor draadloos internet of kan ik gewoon mijn eigen airport express blijven gebruiken bij KPN Internetplusbellen?

Bijdrager
    olbo

Jammer, geen reactie! Ik zal zelf even reageren voor anderen…

Ik heb net de InternetPlusBellen geinstalleerd in 5 minuten. Mijn Powerbook kon meteen draadloos op internet. Alleen jammer dat mijn airport express nu werkloos is. Op zolder heb ik volledig signaal. Ik heb dan wel houten verdiepingsvloeren. Erg handig als er nog eens een iMac bij komt…

Bijdrager
    barts

Ik gebruik zelf de airport extreme voor m’n draadloze netwerk. Hij is hetzelfde aangesloten als eerst aan de chello-modem. Via Mijn kpn heb ik het wifi-gedeelte uitgeschakeld. Werkt allemaal prima.

Bijdrager
    snipper

Ik heb bij m’n ouders zo’n nieuwe intel iMac met apple wifi airport kaartje ‘aangesloten’ (zover dat draadloos kan;) ) op de experia box die bij kpn internetplusbellen zit.

Wel een paar keer problemen gehad, maar dat lag niet aan de iMac, maar bijvoorbeeld een keer aan het feit dat KPN zonder ons iets te laten weten de firmware van de experia box ge-update had. Dat was op zich niet zo erg, maar het ID van dat ding was ook veranderd, waardoor de ‘encrypte’ verbinding niet meer lukte..

Bijdrager
    OMT-fan

Alles probleemloos aangesloten hier door een KPN monteur die zich verontschuldigde voor de slechte communicatie van de “Helpdesk” die absoluut niets van de Mac weten.
    De monteur overigens wel en heeft alles vlekkeloos op de Intelmac aangesloten en in 10 minuten draaide alles. Ik kreeg zelfs zijn mobiele nummer voor het geval er later iets niet meer zou werken!!!!

Ze zijn er dus, ….. service verleners bij KPN…. maar ik zal wel de gelukkige zijn geweest naast veel ongelukkigen.

Bijdrager
    snipper

Probleem is, dat er nogal eens wat ‘fout gaat’. Een draadloze ontvanger die uit het pakket ontbreekt -> kan gebeuren, maar zorg dan dat die vervangende ontvanger er binnen een week is als ik dit netjes meld. Maar dat gebeurde niet.

De Mac die ik aansloot had al een airport kaartjes, dus dat lukte toch wel. Tot ineens niets meer werkte. Bleek dat ze een firmware update gedaan hadden waardoor ook het ID van de experia box / router veranderd was.. en bovendien hadden ze dit ‘vergeten’ te melden.

OK dan bel je dus een (betaalde) helpdesk, maar die je wil je alleen helpen als je een windowsbak gebruikt.. dat is heel sneu.

Nou hadden we nog wel een oude windowsmachine staan, maar ja, die had geen wifi-kaartje, dus.. ik weer vragen waar die bleef (bij de betaalde helpdesk). Die zouden ze opsturen. Dat gaat dan óók weer twee keer fout! Steeds weer extra duur bellen, ‘zeuren’ waarom de afspraak niet nagekomen is, doorverwezen worden, nieuwe afspraak maken, er achter komen dat er weer niets opgestuurd is… Uiteindelijk duurde het meer dan een maand voor dat ding een keer aankwam Tja.. dan neemt de irritatie toe. Zeker als dan achteraf blijkt dat het niet aan jou lag, maar aan het botte feit dat KPN een onaangekondigde firmware update doet, waardoor je kansloos offline gaat.

En dan kunnen ze tussendoor nog zo vaak een tevredenheidsonderzoek doen (want dat is echt een paar keer gebeurd!) maar dat heeft geen zin als er steeds van dat soort domme fouten gemaakt worden.

Bijdrager
    Tiamat

Ik heb toevallig voor de helpdesk van Internetplusbellen gewerkt dus weet er wel het een en het ander vanaf. Het is volledig compatible met mac, echter zoals eerder aangegeven de wireless adapter (die tegenwoordig niet meer standaard word bijgeleverd) heeft alleen windows drivers. Verder maakt de EB gewoon gebruik van het wifiprotocol. Dus alle wifi compatible aparatuur moet werken. Het enige waar je echt mee zit is dat de firmware van de EB behoorlijk beperkt is. Bittorrents bijvoorbeeld zorgen dat er zoveel poorten open gaan in de EB dat het hele ding crashed.

Gevolg is dus dat je geen internet meer hebt en geen telefoon. Daar komt bij kijken dat KPN het niet nodig vind om Mac te ondersteunen, het percentage van macgebruikers is zo laag, dat het niet rendabel is om extra training ervoor te geven. Gelukkig zijn de macgebruikers natuurlijk VEEL intelligenter dan windows gebruiker en hebben ze geen ondersteuning nodig :wink:

Bijdrager
    EwaldK

Ik heb het gisteren ook -met de nodige problemen- geinstalleerd.
    Ik heb daarbij maar uiteindelijk een vaste verbinding via een PC gebruik gemaakt. Denk dat het me anders niet gelukt was.

Bij mijn installatiepakket zat geen wireless USB adapter, terwijl bij de hele installatie wordt uitgegaan van een paar Siemens compatible apparaten. Ik vind dat al behoorlijk naar oplichting/ koppelverkoop rieken, want de meeste consumenten zullen toch al afreizen naar de Primafoon om zo’n adapter te kopen.

Mijn Mac (met AirPort kaartje) bleek via het standaard ingestelde WPA-PSK protocol niet in staat om contact te leggen met de Experia box. Pas toen ik dat op WEP Ascii 128b als protocol had ingesteld was dat probleem opgelost. Dus we kunnen nu allemaal iig internetten (voip werkt nog steeds niet).

Kortom, het was weer eens een frustrerende installatie ervaring, die me een paar uur heeft gekost.

Bijdrager
    snipper

In ons geval gingen we van ISDN naar ADSL en datn gaat het sowieso nooit echt soepel, al was het alleen al omdat het ongeveer een week duurt voor je ‘in de centrale wordt omgezet’.

Omdat er niet aangekondigd wordt wanneer dat precies is, zit je dan ineens zonder telefoon (je kunt nog wel bellen maar niet gebeld worden of andersom). Pas dan kun je de experia box echt goed aansluiten, oude ISDN splitter/modem/huiscentrale weghalen etc.

Bij ons duurde het maanden voor alles helemaal in orde was. Maar toch ben ik blij dat we nu in vredesnaam ADSL hebben, na tien jaar wachten op snel internet.

Waar m’n ouders wonen is namelijk geen kabel(tv) te krijgen omdat het ‘niet rendabel’ zou zijn om het aan te leggen. Nou, dat honderd meter lange telefoonkabeltje naar hun huis heeft zijn gewicht intussen in goud opgebracht, sinds het gelegd is, decennia geleden. Als ze dat met ‘de kabel’ ook gedaan hadden, zou die intussen ook al lang en breed terugverdiend zijn.

Bijdrager
    superduc
    ”Hans

Alles probleemloos aangesloten hier door een KPN monteur die zich verontschuldigde voor de slechte communicatie van de “Helpdesk” die absoluut niets van de Mac weten.
    De monteur overigens wel en heeft alles vlekkeloos op de Intelmac aangesloten en in 10 minuten draaide alles. Ik kreeg zelfs zijn mobiele nummer voor het geval er later iets niet meer zou werken!!!!

Ze zijn er dus, ….. service verleners bij KPN…. maar ik zal wel de gelukkige zijn geweest naast veel ongelukkigen.

Ik ben dus ook bezig ggeweest met dat installeren en kreeg tehoren bij de helpdesk dat ze mac niet ondersteunden
    Ze hadden bij de primafoon verteld dat het geen probleem was
    Kreeg ook bij de helpdesk tehoren dat de ene monteur het wel zou installeren en de andere niet,was dus een kwestie van geluk of pech dat ze de goeie of verkeerde zouden sturen
    Op de een of andere manier (ik weet zelf niet hoe) heb ik het aan de praat gekregen maar ik heb bepaald geen goed gevoel over de service van de KPN over gehouden

Bijdrager
    EwaldK

VOIP aan de praat krijgen bleek te lukken na het resetten van de Experia box.

Ook weer een frustrerend verhaal want mijn Mac/ Airport schijnt niet te kunnen communiceren met de Experia Box, als laatste geladen is met standaard instellingen.

Ik moet eerst via een Windows PC een vaste aansluiting met de Experia tot stand brengen en dan via de software beveiligingsprotocol omzetten naar WEP 128b Ascii, dat het is enige protocol waarmee de Mac en de EB elkaar willen begrijpen….

Bijdrager
    snipper

Apart, want ik weet zeker dat ik niets aan de Experia instellingen veranderd heb.

Bijdrager
    hansenonline

heb sinds zaterdag ook internetplusbellen en vandaag heb ik het voip geactiveerd. maar hoelang moet je wachten om alles te kunnen instellen van je telefoon op de planet site? vond nummerherkenning wel makkelijk, nu zie ik niet of er iemand gebeld heeft omdat mijn telefoon alleen nummers die weergegeven zijn onthoud en anonieme niet.

Bijdrager
    machans

in systeemvoorkeuren nieuw netwerklocatie aanmaken;

selecteer: ethernet
    selecteer: tcpip -> dhcp en klaar.

Windows heeft geen driver nodig naar instellen is wat complexer dan een Mac. Dus op zo’n cdrom voor windows staan alleen maar een paar bestandjes en een programma om die dit instelt voor de gebruiker.
    Je experia-box krijgt de settings van de kpn bij aanmelden.

Ik was binnen een minute online

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.