5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:

Bijdrager
    Athomas

Excel snijpunt berekenen

Hallo iedereen,

Ik heb een vraag betreft Excel (2011 Mac). Ik zou graag het snijpunt van twee lijnen willen berekenen via Excel(zie bijlage). Ik weet niet de formule die bij Reeks 1 hoort. Weet iemand hoe ik het snijpunt kan berekenen van de twee reeksen? Dus bij welk punt volgens de grafiek y gelijk is aan 7.

Ik kan met mijn cursor wel over de lijn gaan en zie dan de coordinaten, maar er zal vast een betere en exacte manier zijn.

Met mijn grafische rekenmachine kan ik dit wel berekenen, maar het moet via Excel.

Alvast bedankt.

Bijdrager
    raymin

Kun je niet iets met de functie SNIJPUNT in Excel?

Bijdrager
    Athomas

Nee, het lukt mij niet.

Dan krijg je dit:

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 11 maanden geleden door  Athomas.

Bijdrager
    pruus

Heb jij de ouderwetse methode al geprobeerd? Hier een uitleg: http://www.youtube.com/watch?v=ReoMuBXq9-Q

Bijdrager
    Athomas

Bedankt voor je reactie, Pruus.

Het probleem is alleen dat ik geen trendlijn mag opstellen( wegens nauwkeurigheid) en alleen de meetwaarden weet. Ik kan dus wel een trendlijn opstellen een formule hiervan afleiden en deze dan gelijkstellen aan 7 en zo de waarde bepalen, maar dat is niet de bedoeling. Het moet echt via Excel en niet via een afgeleide formule.

Wat zo jammer is aan deze opdracht is dat ik wel weet hoe het met mijn Casio rekenmachine moet, maar dat mag niet.;!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.