5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Moderator
    Night

[Opgelost] Excel: hoe hoge en lage BTW totalen berekenen?

Ik moet een digitale factuur voor een klant maken. Hij heeft producten die zowel met het lage 9% als het hoge 21% BTW tarief belast zijn. Hoe kan ik in een cel een totaal berekening maken van beide tarieven?

Ik heb even een voorbeeld bijgevoegd. In een aparte ‘tariefgroep’ kolom heb ik een H of L voor het hoge tarief of lage tarief toegevoegd. Onderaan moet het totaal 9% en totaal 21% BTW én het totaal exclusief BTW worden berekend. En dat gaat mijn kennis van Excel een beetje te boven.

Iemand die weet hoe ik dit moet doen? Alvast bedankt.

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door Night. Reden: Topic opgelost
    Bijdrager
    Max_G

Rode cijfers = formules

formule D4: =B4/(1+(C4/100))

formule E4: =IF(C4=9;B4-D4 ; 0)

formule F4: =IF(C4=21;B4-D4 )

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 4 dagen geleden door Max_G.
    Bijdrager
    feek

eerst bereken je de totale BTW bedragen (aangezien je de subtotalen per product incl. btw hebt:

voor 21% is het SOM.ALS(C2:C8;21;D2:D8)÷1,21×0,21  waarbij kolom C het btw tarief staat en in kolom de subtotalen incl BTW

voor 9% SOM.ALS(C2:C8;9;D2:D8)÷1,09×0,09

Vervolgens trek je de btw bedragen van het totaal bedrag af om het totaal bedrag excl. BTW te krijgen.

Bijdrager
    polansky

Ik doe dat via een lijst en dropdown menu – Daarmee kun je dan kiezen voor 0% (btw verlegging), 21% of 9%.
    Super eenvoudig en je kunt het per rij toepassen.

Moderator
    Night

@Feek: Ik heb dit in excel ingevuld, maar ik krijg #NAME? foutmelding. Wat doe ik fout?

(bij mij is de TG kolom F8 t/m F32 en subtotaal-kolom is H8 t/m H32

onderaan heb ik dit staan:

in de ‘BTW 9%’ cel: =SUMIF(F8:F32;L;H8:H32)/1,09*0,09
    in de ‘BTW 21%’ cel: =SUMIF(F8:F32;H;H8:H32)/1,21*0,21

[EDIT]
    Ha! Ik was de quotes om de H en L vergeten 🙂 Nu werk het! Dank je!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.