8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    opzeeland

[EXCEL] formule met datum en tijd…

hallo allemaal!

Ik kom er maar niet uit :S (ben ook niet zo geweldig met excel):

ik moet de doorlooptijd van iets hebben.
    In kolom H staat de create date (incl. tijd), in kolom N de finish date (incl tijd).
    Dan zit er nog een pauze tussen welke eraf moet getrokken. de begindatum van deze pauze (incl. tijd) staat in kolom J, de einddatum (incl. tijd) in kolom L.
    Nu moet ik dus de totale tijd hebben dat iets ‘open’ heeft gestaan. Dit is dus:
    kol. N – kol. H – (kol. L – kol. J). Voor zover snap ik het nog redelijk.
    Daarnaast moet de doorlooptijd alleen getelt voor werkdagen, en dan 10 uur per hele werkdag.
    Mijn probleem is dat ik er niet meer uitkom met de formaten. Ik kan wel een datum/tijd-veld van een ander datum/tijd-veld aftrekken, maar dan klopt er een niet kloppende waarde uit.. (volgens mij althans).
    Welke excel-guru zou mij kunnen helpen m.b.t. welke formule ik moet invoeren, wat ik zit er echt mee…….. alvast ontzettend bedankt iig…………….!!

Bijdrager
    Wiebo

je gebruikt datum en tijd door elkaar?
    kan je misschien een voorbeeld geven van hoe dat eruit ziet?
    08:05 16-03-06 | 16:15 16-03-06 | 12:30 16-03-06 | 13:00 16-03-06 zoiets?

laat maar even weten, ik vind het altijd wel leuk om met excel te knutselen, misschien is het best makkelijk op te lossen.

Bijdrager
    opzeeland

hoi, alvast bedankt voor je hulp!
    ik heb inderdaad het volgende format per cel: “4-01-06 9:15”
    maar liever nog zou ik dit formaat willen kunnen gebruiken: “July 04,2006 16:45:33” (maar dat is dus niet noodzakelijk.

Gelukkig heb ik al eea gevonden!
    Dit komt in de buurt (zie hieronder)!. alleen moet ik het tot op de minuut weten…. en heb ik geen holidaylist maar een periode…. ik ga mn best doen, maar ben bang dat hjet niet lukt. misschien is het voor jou heel snel gedaan. dan zou je me heel erg helpen als je het in kunt vullen. Alvast ontzetten bedankt!

To return the total number of working hours, use the following formula:

=IF(AND(INT(StartDT)=INT(EndDT),NOT(ISNA(MATCH(INT(StartDT),HolidayList,0))))
    ,0,ABS(IF(INT(StartDT)=INT(EndDT),ROUND(24*(EndDT-StartDT),2),
    (24*(DayEnd-DayStart)*
    (MAX(NETWORKDAYS(StartDT+1,EndDT-1,HolidayList),0)+
    INT(24*(((EndDT-INT(EndDT))-
    (StartDT-INT(StartDT)))+(DayEnd-DayStart))/(24*(DayEnd-DayStart))))+
    MOD(ROUND(((24*(EndDT-INT(EndDT)))-24*DayStart)+
    (24*DayEnd-(24*(StartDT-INT(StartDT)))),2),
    ROUND((24*(DayEnd-DayStart)),2))))))

This will return the number of working hours as a numeric value, which can be used in other calculations. For example, if there are 8 hours in a working day, and the duration is 3 days, 6 hours (from the first formula), the formula above will return 30 (3*8 + 6).

Where the following names are used:

Name Description Example
    StartDT The starting date and time 25-Oct-99 13:00
    EndDT The ending date and time 28-Oct-99 15:00
    DayStart The time of day that the normal work day begins. 9:00
    DayEnd The time of day that the normal work day ends. 17:00
    HolidayList A range containing a list of dates to excluded, e.g., holidays or vacation days. H1:H10

Bijdrager
    Wiebo

dit komt inderdaad in de buurt maar gaat mij net iets te ver. Heb even zitten klooien maar kom er a la minute niet uit en heb nog wat andere dingen te doen. Ik hoop dat je er verder mee komt, laat nog even weten of het je lukt.

Succes!

Bijdrager
    opzeeland

Hoi, helaas kom ik er ook niet uit… :(. die formule werkt sowieso niet bij mij :(.

Maarja, we blijven verder zoeken. mocht je nog iets weten dan hoor ik het graag! toch bedankt voor je gedane moeite! :|

Bijdrager
    pvdheijden

Je schrijft dat er er per werkdag 10 uur gewerkt wordt. Zijn dat vaste tijden? Zo ja, welke tijden zijn dit?

Bijdrager
    opzeeland

Dag PvanderHeijden. Ja dit zijn vaste tijden (van half 8 ’s ochtends tot half 6 ’s avonds).

Het gaat erom hoelang iets in het systeem staat. Dus op de startdag en de finish dag. en de start-en einddag van de pauze ertussen gaat het dus om andere tijden dan half 8 en half 6 (als het moet wel ertussen, dat zou ik aan kunnen passen).

Alvast bedankt voor je eventuele hulp!

Bijdrager
    opzeeland

ik heb nog iets anders gevonden:

My attempt – assumes 8AM starting time, and an 8 hour day, and rounding to
    nearest hour, then total to nearest 0.1 Day:

Goal: multiply networkdays() x 8, and remove from this result the number of
    hours (subject to 0-8 constraint) worked on the day leaving and the day
    returning. You have to assume they are not leaving or returning on a weekend
    or a holiday, but if so, there’s a problem and the solution will be much
    more complicated. Like, partially worked weekends wouldn’t mean anything but
    half a holiday might … My old employer did not pay people for partially
    taken holidays, solved THAT problem.

Range Formula
    Time_Left 9:00:00 AM
    Day_Left 6/1/2005
    Time_Returned 3:00:00 PM
    Date_Returned 6/2/2005
    Wrked_Day_left
    =IF(HOUR(Time_Left)-8>8,8,IF(HOUR(Time_Left)-8<0,0,HOUR(Time_Left)-8))
    Wrked_Day_Arr =8 –
    IF(HOUR(Time_Returned)-8>8,8,IF(HOUR(Time_Returned)-8<0,0,HOUR(Time_Returned)-8))

Outage
    =INT((networkdays(Day_Left,Date_Returned,Holidays) *8-Wrked_Day_left-Wrked_Day_Arr)/8
    *10)/10
    Note: rounded to nearest 0.1 Day

maar zelfs dan kom ik er nog niet uit….. het hoeft dus niet eens zo heeeeel ingewikkeld te zijn (zoals ik bijv. hierboven plaatste. (desondanks snap ik er nog weinig van:))

hebben jullie hier wellicht iets aan?[/i]

edit: op de plaats van het 8) staat ‘8 )’

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.