3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    frederique2012

Excel for Mac (versie 2008) loopt vast ..

Ik gebruik Excel for Mac (Microsoft Office for Mac 2008). Ik ben nu een Excel bestand waarin ik redelijk wat ingewikkelde formules en verwijzingen gebruik. Nou zou dit in principe geen problemen moeten opleveren. Maar helaas 1. wordt het bestand heel traag en 2. loopt hij nog al eens vast ..
    Ik heb nog 10 GB geheugen, dus daar zou het niet aan moeten liggen. Toch?
    Ik heb gezocht of ik het geheugen dat is toegewezen aan Excel kan verhogen. Maar ik kan niet vinden waar ik dat kan wijzigen (en hoe?)
    Of misschien zijn er andere tips om dit probleem op te lossen.

Ik gebruik OS X 10.8.4 en heb de laatste update van Excel.

Dank alvast!

Bijdrager
    mfduffel

met complexe excels hebben wij ook onder windows soms problemen. de oorzaak moet je niet zoeken bij het OS (hetzij windows, hetzij mac). Geheugen kan een probleem zijn, maar als je nog 10GB vrij hebt, is dat ook niet de oorzaak.
    je moet het probleem zoeken in het excel bestand zelf:
    mogelijke problemen zijn onder andere: kringverwijzingen, niet bestaande koppelingen, formules die veel rekenkracht vragen.
    je kan al eens proberen met “iteratie beperken” aan te vinken bij Excel, voorkeuren.
    als dat geen oplossing biedt, “bladen berekenen” op handmatig zetten.
    als er echt geen verbetering komt, kan het ook zijn dat je excel corrupt is: op te lossen door een nieuwe blanco excel aan te maken en de gegevens (alle cellen selecteren en kopiëren) over te zetten. (niet blad kopiëren).
    wat ook en mogelijkheid is om de oorzaak te zoeken: maak een kopie van de excel, verwijder een blad, test de snelheid… zo kan je eventueel bepalen welk blad het probleem veroorzaakt.
    nog een paar vraagjes: zijn er externe koppelingen? en, hoe groot is de excel?

Bijdrager
    frederique2012

Dank je. Ik ga suggesties proberen.
    Er zitten geen kringverwijzingen in. Het bestand is 3,8 MB en er zijn geen externe koppelingen. Er zit een wel “verticaal zoeken” functie over vele velden in die wat mij betreft niet iedere keer herberekend hoeft te worden. Wellicht dat het bladen berekenen op handmatig daarvoor een oplossing biedt.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.