9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Pivni Pes

Excel document omzetten naar XML data.

Ik heb in Excel 2011 een proef document aangemaakt en deze wil ik graag exporteren naar XML data.
    Bij opslaan kan ik natuurlijk kiezen voor Excel 2004 XML-werkblad, alleen als ik dat opent met teksteditor dan staat er een vracht met vulgaire rommel in het document wat alleen maar geproduceerd kan worden door een product van Microsoft.
    Maar hoe krijg ik deze gegevens opgeslagen als XML data only?

Bijdrager
    bartvdv

Die vulgaire rommel die volgens jou wordt uitgebraakt op een manier zoals alleen Microsoft dat kan, is een ISO- en IEC-norm. Met andere woorden gezipped.

Bijdrager
    Pivni Pes

Hmmm, wordt uitgebraakt……, je verwoordt het in ieder geval beter dan ik.
    Als ik het goed hebt begrepen kan je XML opslaan met heel veel alles en nog wat wat excel genereert en XML data.
    Ik heb alleen maar XML data nodig omdat ik het weer in Indesign wil importeren.
    Dus zoals bijvoorbeeld dit voorbeeld, alleen een root element met de onder liggende elementen.

<product>
    <product_a>
    <vanaf>Vanaf</vanaf>
    <aantal>25</aantal>
    <stuks>stuks</stuks>
    <prijs>€1,10</prijs>
    <p_stuk>per stuk</p_stuk>
    </product_a>
    <product_a>
    <vanaf>Vanaf</vanaf>
    <aantal>50</aantal>
    <stuks>stuks</stuks>
    <prijs>€2,10</prijs>
    <p_stuk>per stuk</p_stuk>
    </product_a>
    </product>

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik heb hier wel iets gevonden:
    http://www.excel-easy.com/examples/xml.html
    Alleen is dit volgens mijn alleen maar mogelijk met Excel onder Windows en niet mogelijk met Excel 2011.

Bijdrager
    bartvdv

Er bestaan tooltjes om OOXML om te zetten naar voor mensen leesbare tekst.

De ‘developper tab’ staat standaard uit, moet je dus aanzetten. Hoe, kan je wel terugvinden via een zoekmachine.

Bijdrager
    Pivni Pes

Dat had ik al gedaan bij lintvoorkeuren, maar de opties welke je dan krijgt zijn minder uitgebreid dan bij Excel onder Windows.

Ik ga zo in ieder geval zo even zoeken op OOXML.

Bijdrager
    bartvdv

Je hebt gelijk, die optie is er niet voor Mac-gebruikers.

En bewaren als “Excel 2004 XML-werkblad”, geeft je wel leesbare tekst, maar een pak overbodige info, die je er waarschijnlijk wel kan uitfilteren via InDesign of FileMaker Pro ?

Bijdrager
    Pivni Pes

Het is toch bizar voor woorden, dit moet toch ook gewoon kunnen met OSX?
    Met grote tegen zin heb ik vandaag Win7 in een VM omgeving geïnstalleerd en morgen office installeren.
    Belachelijk dat MS de XML verhaal zo in de tang heeft dat je dus eigenlijk niet zonder ze kan.

Bijdrager
    Obi

Mogelijk dat het met een tussenstap wel werkt, converteer eerst het bestand naar cvs bestands type en dan naar xml.
    En deze site zou gratis van cvs naar xml kunnen converteren;

http://www.creativyst.com/Prod/15/

hth

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.