7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Macteach

Excel CSV, puntkomma ipv komma

Voor het werken met de DataMerge module van inDesign, moet ik Excel bestanden exporteren als een kommagescheiden bestand.
    Echter, hoe ik ook exporteer (CSV, CSV (MS DOS), CSV(Windows) ) etc, er komen steeds puntkomma’s te staan ipv een komma!

Iemand die een oplossing heeft?

Bijdrager
    Umbwungi

Snel oplossinkje: open het CSV-bestand in een teksteditor en vervang alle puntkomma’s door komma’s.

Bijdrager
    rrrichie

Dat gaat niet goed als er ook getallen in het verhaaltje staan. Als je kommas als decimaal teken wil gebruiken moet je ; gebruiken…

Je hebt NL als nummer instelling. De punt is dan een komma en om toch te “delimiten” word er dan maar een ; gebruikt. Als je decimaal instelling op punt zet ipv komma dan krijg je wel een komma als scheidingsteken (delimiter)

Bijdrager
    Macteach

He RRRichie!

je bedoelt de systeem NL instellingen? Want daar wat aanpassen beinvloedt ExCel dus niet.

Ik heb gemerkt dat het onder Windows NET zo fout gaat nl: daar geeft ExCel ook ; ipv een komma.

Is er een manier om dit in ExCel te veranderen ergens mbt instellingen?

Bijdrager
    rrrichie

Hoi MacTeach,
    Excel afsluiten, dan Systeemvoorkeuren : Landinstellingen tabje Notatie. Daar kan je opgeven wat je als duizendteken, decimaal wel etc.
    Dan Excel weer opstarten.

Echter ik bedenk:roll: me net, als de getallen al in Excel staan met een komma dan veranderd dat niet zomaar. ff checke. Ah doet ie toch wel.
    :innocent:

Bijdrager
    Macteach

Nope, RRIchie, dat verandert hier helemaal niets helaas…

Bijdrager
    rrrichie

dan natuurlijk de magische vraag welke software (office en OSX dan) je precies hebt draaien?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.