6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    susie

Excel bestanden bewerken op MAC via netwerkverbinding (SMB) met PC

Het netwerk werkt tussen MAC en PC uitstekend, geen problemen mee, bestanden kunnen gekopieert worden of geopend worden.

De vraag is:
    Waarom kan ik de excel documenten op mac niet bewerken? Bij het openen staat alleen lezen op.
    In documenten zitten koppelingen verwerkt. Zou het daarmee te maken hebben?
    Want de Words documenten kan ik zonder problemen bewerken. Ook nieuwe mappen aanmaken of verwijderen.

Het netwerk is op/via pc opgezet. De excel documenten zijn ook op pc aangemaakt. (op pc werkt het dus uitstekend)

Hoe kan ik dan toch werken in excel bestanden op mac?

Bijdrager
    susie

Oh dit nog, de excel document zijn niet op alleen lezen gezet, daar ligt het ook niet aan.

Bijdrager
    tarun

Als je met je Mac een NTFS-geformateerde (Window-)schijf benaderd kan je bestanden alleen lezen, niet schrijven. Er is wel open source software waar dat wel mee kan.

Bijdrager
    joeyvdpoel
    tarun op 12 januari 2011

Als je met je Mac een NTFS-geformateerde (Window-)schijf benaderd kan je bestanden alleen lezen, niet schrijven. Er is wel open source software waar dat wel mee kan.

Echter geldt die beperking niet als je het via het netwerk doet.

De eerste dingen die in mijn hoofd te binnen schieten is:
    – Is het bestand niet geopend door iemand anders?
    – Heb je de juiste rechten?
    – Gebruik je niet een te oude of te nieuwe versie van Excel op je Mac of Pc?
    – Vind je Mac het Excel-bestand niet gevaarlijk, of misschien vindt Excel dat zelf?

Bijdrager
    johnkeates

Kan je de excel bestanden openen met Numbers of LibreOffice en dan wel bewerken?

Kan je (na een backup) de excel bestanden wissen vannuit de finder?

Staan er in het get info venste gegevens over read/write of read only?

Bijdrager
    susie

Ik dacht dat mijn reactie geplaatst was, nou blijkt dat niet te zijn. Nogmaals poging:

JoeyvdPoel Gaat via netwerk dus zou geen belemmering zijn.
    Van die 4 opties zou de 3e optie kunnen zijn. Verschil in versie excel van mac en pd:
    Mac heeft Microsoft® excel® 2004 voor mac
    PC heeft Microsoft® office excel® 2003 voor pc

De vraag is nu, zou dan op mac, de office versie moeten geïnstalleerd worden? Aangezien dit ook voor kantoor is?

Johnkeates Bedankt voor het meedenken, maar jouw mogelijkheden gaat me te pet boven.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.