6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisgodderie

excel automatisch invullen data

Ik heb een excel bestand met +1000 inschrijvingen voor een website.

Alleen is het probleem dat de database i.v.m. verjaardag opgedeeld is in 3 kolommen, nl. birth_day, birth_month en birth_year.
    In de excel staat echter gewoon de kolom birthday met daarin telkens de waarde dd/mm/jjjj.

Om mij het werk te besparen om dat allemaal te gaan overtypen, zoek ik een manier om kolom birth_day een functie te plaatsen zodat hij dd uitleest uit de kolom birthday.

Iemand enige idee hoe dit kan?

Bespaart mij een hoop tijd!:-)

Inactief
    Anoniem

Dag Dennis,

er van uitgaande dat de datum dd/mm/jjjj overal eenduidig met scheidingstekens is ingevoerd:

Data –> Text to colums’ –> kies voor ‘Delimited’ (bovenste keuze) en dan bij ‘Other’ het scheidingsteken invoeren. In dit geval dus de ‘ / ‘

De dd/mm/jjj staan dan over drie kolommen verdeeld.

Succes

Rick

Bijdrager
    dennisgodderie

Schitterend!
    Bedankt Rick!

Is er ook een manier om het adres ook zo van elkaar te scheiden?
    Kan je excel duidelijk maken dat van ’t moment dat er cijfer in de kolom staat dat hij vanaf daar (en wat er volgt) moet plaatsen in de volgende kolom?

Inactief
    Anoniem

Volgens mij een beetje spelen met die Data > Text to colums functie.
    Je kan ook spaties als scheidingsteken gebruiken, maar bij adressen is dat lastig. Door toevoegingen etc is dat erg lasstig. voorbeeld:

Kerkstraat 2
    Oude Kerkstraat 8
    2e Van Speijkstraat 123B

Wellicht dat het met een ingewikkelde formule lukt, maar daarbij kan ik je niet helpen.

Succes

Bijdrager
    Ricardo0711

je kunt delen van teksten of getallen scheiden met =LINKS(A2;4) Dit leest 4 posities vanaf links. Zelfde met ‘RECHTS’. Met =DEEL(A2;2;5) lees je de waarde van cel A2 vanaf de 2e positie en dan 5 tekens, ofwel t/m positie 6.

Moderator
    Pete.Z

Verplaatst, graag eerst even kijken waar je een onderwerp start!:smile:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.